/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
frost på indersiden af ruden
Fra : jojoee
Vist : 2461 gange
35 point
Dato : 13-02-07 08:28

Hej
Har en toyota avansis fra 99. med air condition, har problemer med at i frostvejr fryser vinduerne ikke kun udvendig, men også indvendig, isen indvendig kommer først når jeg sætter mig ind og starter bilen, for at blæse lidt luft på ruderne, mens jeg går ud og skraber. Når jeg så kommer ind igen er for og sideruder total frosset til indvendig. Spørgsmålet er så hvorfor. aircondition virker fint til nedkøling om sommeren, og der er masser vand på køler. så hvorfor sker dette ???Og hvad kan jeg gøre for at afhjælpe?? Har nu kørt bil i 15, men min første bil med aircondition, og har da aldrig haft sådanne problemer før

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-02-07 10:03

Er du sikker på, at aircon virker? Det fænomen du har, har jeg aldrig oplevet!

Kommentar
Fra : jojoee

Dato : 13-02-07 10:48

Går jeg ud fra da den jo køler udemærket om sommeren.

Kommentar
Fra : alunde

Dato : 13-02-07 10:48

Der må vel være kondens/fugt et eller andet sted i systemet, vil jeg tro?

...og du tænder for AirCon når du starter blæseren, går jeg ud fra? Det burde ellers have den modsatte effekt (tørrere luft)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-07 11:21

Fordelen ved at sætte aircondition anlægget i gang om vinteren er jo netop, at udngå varme/kulde kondens på ruderne når de skal tøes op. Den kølede luft fjerner den dug man selv danner og man får hurtigere frit udsyn.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-02-07 12:56

Har du brugt anlæget jævnligt? Hvis ikke, kan pakninger tørre ind og anlæget bliver uttæt - og så virker det ikke!

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 13-02-07 13:13

hej jojoee

jeg har samme problem jeg har en firmabil en fiat scudo og den er også frossen på indersiden og den er meget lang tid om at få ruderne rene . bilen er kun 2 år gammel og jeg har ikke aircondition i den. så det er måske ikke den der laver balladen. privat kører jeg i en nissan primera fra 99 og den er der aldrig problemer med.

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : jojoee

Dato : 13-02-07 13:20

Ja jeg kører med aircondition hele tiden .

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-02-07 13:29

Jeg har altid kørt i tyske (Opel & Mercedes) og i japanske (Toyota Camry og Suzuki) biler. Det er min erfaring, at de japanske biler ikke har et godt flow for luftudskiftning. Det er som om, at de japanske biler kan tage mere luft ind, end de kan komme af mad. Det problem har jeg ikke oplevet på tyske biler - i samme omfang. Jeg har i de tre sidste japanere haft aircon - nuværende en Suzuki Liane. Den fugt der kommer er væk inden for få min. Den er indrette sådan, at nå man drejer knappen om til vinduerne, slås aircon automatisk til (såfremt blæseren er tændt) - det er der nok en grund til.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-07 17:30

Et aircon virker ikke i stærk kulde. En termoføler slå automatisk kompressoren fra, selvom du tror du har tændt for det-. Det er for at undgå at der kommer kondenseret kølemiddelvæske i kompressoren, som ville ødelægge den.

Når der kommer is på ruderne indvendig er det på grund af fugt i bilen. Formentlig nede i bunden. Fugt i en måtte er nok til at skabe problemet, når den begyndende varme fordamper fugt fra bunden, som så kondenserer på de kolde ruder.
Tør bilen ordentlig igennem ved at køre med fuld varme på længere ture og åbent vindue, hvis det ikke regner ind.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 13-02-07 18:40

Hej

I vores VW Passat (uden air con.) har vi samme problem. Vi har købt en affugter, som vi ind i mellem sætter til at køre. Det hjælper et godt stykke tid.

Citat
Tør bilen ordentlig igennem ved at køre med fuld varme på længere ture og åbent vindue, hvis det ikke regner ind.

HAR prøvet - det var ikke nok...

Venlig hilsen karenD

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-07 19:08

transor er ikke helt enig med bilfabrikanterne, men spørgsmålet er vel også om vi har stærk kulde i øjeblikket.
Ved meget stærk kulde fryser fugten inden den sætter sig på ruderne.
Jeg har også problemer med dug, men det er fordi bilen altid står ude og kører alt for lidt.

Kommentar
Fra : repe1961

Dato : 13-02-07 21:05

Måske du har en defekt vandpumpe til dit køle anlæg,jeg siger det fordi jeg selv har været udsat for dette fænomen, godt nok i en bile uden aircon, men ikke desto mindre kan jeg forstille mig at din vandpumpe er utæt således at der løber lidt vand ned i bunden af din bil, det er da en mulighed.

Kommentar
Fra : Kennethholmer

Dato : 15-02-07 18:40

repe1961 det lyder ikke rigtigt.......

kontroller om dit varmeapperat kan komme af med kondensvandet.. har set et varme apperat det var fyldt og faktisk skød vand ind i bilen. Under bilen er der somregel en slange hvor der drypper med vand om sommeren når det er varmt... Prøv med en blæsepistol at blæs op i den og se om der kommer vand ud af den bagefter.. Det skal jo selvfølgelig være en dag det ikke er frostvejr.. Eller kig på dit pollenfilter at det ikke er gennemblødt af vand, hvis din bil har sådan et.