/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Spånplader på betongulv
Fra : joernh
Vist : 2327 gange
40 point
Dato : 11-02-07 21:07

Jeg vil gerne have et "venligere og lunere og billigt gulv oven på et betongulv i et værksted ca 60 m2 Skal der dampspærre under og hvilken form for udligning eller bund (flamingo filt???? kan jeg bruge det er rimeligt plant i forvejen
Hvilken behandling af gulvspånpladerne er billig og stærk og ugiftig?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-02-07 21:16

Billig fremgangmåde-når gulvet som du skriver er rimelig plan, kan du strø noget fint sand og jævne ud med et brædt, læg plastik (dampspærre) ovenpå og læg spånpladerne, overflade behandling-lak

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 11-02-07 21:52

Hej Joernh

Er dit guilv rimeligt plant, kan du nemt bruge fit eller flamingo filt, og lægge dine gulvspånplader oven på. husk at lime pladerne.

Du kan evn. male pladerne, der findes meget ikke giftigt maling.

God fornøjelse

Kissan

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 11-02-07 22:13

Du skal bruge dampspærrer under spånplader som jo er fugtfølsomme, dampspærren skal føres op bag fodlisterne.

Læg et lag udligningsmateriale under dampspærren (som skal tapes sammen), så den ikke bliver perforeret - eksempelvis uorganiske trindæmpningsplader af polystren (flamingo).

Ulempen ved sand kan være, at dette flytter sig hvis der opstår "pumpevirkning" i gulvet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-02-07 23:25

Det flamingo, er vel ikke "brandgiftige", for så må det kun ligge under udstøbning.

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 12-02-07 00:29

Polystyrenplader (Flamingo) kan lovligt, og uden brandfare som trykudligning under spånplader i en gulvkonstruktion som den beskrevne.
citat fra Sundolitts hjemmeside:

"Sundolitt gulvisolering kan anvendes til svømmende gulve enten med betonplade- eller træpladegulv som trykfordelende flade".

Læs videre her: http://www.sundolitt.dk/default.asp?menu=204&id=

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 40 point
Dato : 12-02-07 12:22

Hej joernj

Hvis jeg var dig ville jeg overveje at lægge et gulv af brædre, det kan du, hvis du er om dig, gøre til næsten samme pris.

Som bekendt afgiver spåndplader giftige dampe, og når de bliver slidt støv.
Jeg har oven på en cementgulv med linolium lavet et gulv på følgende måde:

Først lagde jeg 50 mm flamingo helt tæt.
Så lagde jeg lægter, på 51 mm, ud som underlag for brædrene.
Imellem lægterne lagde jeg 50 mm flamingo.
Oven på flamingoen og lægterne lagde jeg en membram.
Og til sidst lagde jeg brædrene som jeg sømme i lægterne.

Hvis e.c. har ret kan du også bruge terrænbatt, hvis du ikke vil være lovbryder,men vil nu foretrække flamingo.

Ideen bag systemet, er at lægterne synker 1 mm ned i det første lag flamingo, og så understøttes brædrene af flamingoen imellem lægterne.

I dit tilfælde, skal du også lægge en membram ud oven på cementen.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 14-02-07 21:47

Til joernh

Jeg er komet i tvivl om du skal lægge membram oven på cementen.
Måsle skal der kun være en lige under gulvet.
Jeg kan ikke rigtigt finde npget om det.

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : joernh

Dato : 06-03-07 12:45

Tak for svaret BjornJ.