/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Mbit i Kbit/s
Fra : cobran
Vist : 593 gange
85 point
Dato : 08-02-07 22:24

Jeg så lige en udsendelse her til aften om at en TELE2 bruger havde bestilt 1Mbit men den downloadede med en fart på 20% mindre en hvad der stod i reklamen da han købte den...

Så det jeg egentlig vil vide er at der blev forklaret at for at regne Mbit ud og få Kb/s så skulle man gange det med 8 eller noget i den retning, jeg hørte det ikke helt nøjagtigt.

Det eneste jeg kom frem til var 1024/8 = 128Kb/s

Og så skulle min egen forbindelse som er på 4Mbit være 4096/8 = 512 Kb/s og jeg ved at min normalt downloader med 700 Kb/s

Så det jeg vil have hjælp til er at lære mig hvordan man udregner det... til ren nysgerrighed...

Mvh. Cobran

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 08-02-07 22:45

Har du set DR tv TaskForce her til aften
http://www.dr.dk/DR1/TaskForce/Artikler/2007/02/01/183851.htm

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 08-02-07 22:50

UPS det var en fejl. Her du kan sende en mail til taskfroce.
Ferrari eller gaffeltruck
01. feb. 2007 19.11 Lyd og video TRAILER (00:38)

Får du den hastighed på dit Internet som du tror du skal have. Højst
sandsynligt nej.
Du tror du har købt en internetforbindelse som en Ferrari. Men ender med en
forbindelse som gaffeltruck.
Task Force kigger i næste uge på internethastighed. For Ikke alle får den
hastighed, som de betaler for. Men gør du?

Hos TDC kan man teste hvad ens
reelle hastighed er. Vi vil gerne bede dig om at teste hastigheden på din
forbindelse. TDC har kablerne som ADSL forbindelsen kører over. Derfor kan
man måle hastigheden på http://hastighedstest.tdc.dk/test/jsp/start.jsp Og hvis din hastighed
er langsommere end det du betaler for så send os en mail på taskforce@dr.dk

Du skal dog være opmærksom på at det TDC's test der måler på deres server. Det kan give en lille "hjemmebanefordel" for TDC's kunder. Du kan derfor også gå ind på IT- og telestyrelsens hjemmeside. De har også en test. Den er pillet af lige nu, men skulle komme op her i løbet af februar.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 95 point
Dato : 08-02-07 23:21

For at forstå det, skal man lige vide hvordan et datasignal er opbygget.
De bit og Byte man taler om er det rene signal, men når det skal sendes ud over nettet, og gerne skal havne det rigtige sted, så er der en række kontrolbit med i hver pakke, som bl.a. indholder den adresse der skal modtage datapakken, lige som der er kontrolbit for selve datasignalet, som skal matche med de egentlige data. - Når disse data og kontrolbit ikke stemmer over ens, kan det skyldes forskellige forstyrelser, og så er det at denne datapakke sendes igen (og igen, indtil dataene er korrekte eller den når time-out)
Det er med til at nedsætte den reelle hastighed, og kan forværres af en dårlig forbindelse i det globale netværk. - Det er altid det svageste led der bestemmer den totale hastighed.
Så en reducering på 15% er ikke unormalt.

Godkendelse af svar
Fra : cobran

Dato : 08-02-07 23:28

Tak for svaret severino, nu forstår jeg ideen bag det. kanont