/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Tempelbjerget, jøders bøn
Fra : Dynamitleo
Vist : 1443 gange
20 point
Dato : 07-02-07 20:11

Hej er ved at skrive en skoleopgave om korstogene, i den forbindelse læste jeg i en bog om at : "De muslimske vogtere forbyder jøder at samles til bøn på tempelpladsen, hvor deres tempel stod". Jeg har lidt svært ved at tyde om det er "gamle dage" der beskrives eller om det er idag. Selv om det jo står i nutid.

Nogen der ved hvordan det står til med tempelpladsen? Må jøderne ikke samles til bøn der idag?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-02-07 20:22

tempelpladsen - dvs det der er tilbage altså grædemuren er idag på israelske hænder - det er ikke noget der falder i muslimernes smag - men de har ingen magt der

Muslimernes moske (omar moskeen) ligger klods op ad - og netop lige det sted (tempelpladsen) er en evig strid mellem de arabiske lande og israel

er det nok ???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-02-07 20:23

og jo - de ortodokse jøder samles der til shabbatten hver fredag - og flere til ved særlige lejligheder

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 07-02-07 20:28

Prøv evt. denne side:

http://www.ordetogisrael.dk/artikler.php?action=visartikel&id=29&huskid=1

den kan evt. også give noget input.

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 07-02-07 20:30

Hej Dynamitleo

Du skriver:

Kode
Hej er ved at skrive en skoleopgave om korstogene, i den forbindelse læste jeg i en bog om at : "De muslimske vogtere forbyder jøder at samles til bøn på tempelpladsen, hvor deres tempel stod". Jeg har lidt svært ved at tyde om det er "gamle dage" der beskrives eller om det er idag. Selv om det jo står i nutid.

Der er flere jøder, der også beder på Tempelpladsen i dag - dér hvor Templet lå. Siden år 70 har der kun været det der i dag kaldes "grædemuren" tilbage.

Kode
Nogen der ved hvordan det står til med tempelpladsen? Må jøderne ikke samles til bøn der idag?

Ja, det må de gerne. Faktisk er der ikke nogen begrænsninger i hvor der må bedes i Torah'en - navnet på den Lov Gud skænkede Sit folk.

Gode links at læse til din opgave:
http://undervisning.religion.dk/jodedom/Udviklingshistorie-for-joededommen
http://undervisning.religion.dk/jodedom/Moderne-joedisk-historie
http://en.wikipedia.org/wiki/Temple_Mount (engelsk)

Kommentar
Fra : Dynamitleo

Dato : 07-02-07 20:41

Mig der vrøvler. Kan lige skrive citatet direkte af:

"Tempelpladsen har været på muslimske hænder siden Saladin. Dens muslimske vogtere forbyder jøder at samles til bøn på pladsen, hvor deres tempel stod. Det hænder, at jøder singer sig ind på pladsen og begynder at bede. Så bliver det israelske politi tilkaldt. Den ene religions ortodokse troende tåler ikke den andens."

Så kort sagt, bare så jeg ikke skriver noget vrøvl i min opgave, må jøderne ikke bede der hvor deres hellige tempel engang lå? Grædemuren er vel ikke en del af tempelpladsen, når det var en borgmur.

Her er lige et citat hvorledes jeg har valgt at skrive det med tempelpladsen i min rapport: "Mig der vrøvler. Kan lige skrive citatet direkte af:

"Tempelpladsen har været på muslimske hænder siden Saladin. Dens muslimske vogtere forbyder jøder at samles til bøn på pladsen, hvor deres tempel stod. Det hænder, at jøder singer sig ind på pladsen og begynder at bede. Så bliver det israelske politi tilkaldt. Den ene religions ortodokse troende tåler ikke den andens."

Så kort sagt, bare så jeg ikke skriver noget vrøvl i min opgave, må jøderne ikke bede der hvor deres hellige tempel engang lå? Grædemuren er vel ikke en del af tempelpladsen, når det var en borgmur."

Jeg vil bare gerne være sikker på, at min lærer ikke slagter mig, fordi jeg skriver fiktion i min rapport.

Kommentar
Fra : Dynamitleo

Dato : 07-02-07 20:43

takker for svarene, og de gode links.

Kan jeg så udlede at det er noget bullcrap der står i min bog? eller er det mig der misforstår?

Må hellere lige slette det fine afsnit i min rapport.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-02-07 20:59

du vrøvler vist allerede -

læs lige det her

http://www.fjernenaboer.dk/index.php?PID=84

og - lad være med at kopiere - lærere ved udemærket hvor hvad står

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 30 point
Dato : 07-02-07 21:01

og nej - jøderne må ikke bede på den originale placering - men hvem ved hvem der kan bede i tavshed

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 07-02-07 21:06

Øhm... Striden er da ganske aktuel i dag... Den nye intifada startede, da den nu afdøde tidligere premierminister Ariel Sharon med politibeskyttelse rykkede ind på tempelbjerget for at bede. Hvor det jødiske tempel stod ind til år 70 evt. står nu Al Aqsa moskeen... Tempelbjerget tilhørerer i følge de jødiske ledere jøderne de jus (juridisk set) og har gjort det siden 1973. De facto (i praksis) administreres tempelbjerget af araberne, og Al Aqsa moskeen er muslimernes næsthelligste helligdom efter Kabah'en i Mekka. Grædemuren (sydmuren) er resterne af den mur der gik omkring templet. Udsigten til at jøderne kan genopbygge deres tempel på tempelbjerget er altså ikke særlig stor... Og det giver så basis for rabiate holdninger på begge sider...

Kommentar
Fra : Dynamitleo

Dato : 07-02-07 21:11

Sorry, kan se jeg kom til at copy/paste det forkerte. Er sgu helt væk på kaffe (sover ikke så meget her op til deadline). Så bare roligt skriver ikke direkte af.

Citat
og nej - jøderne må ikke bede på den originale placering

bare det jeg skulle vide endeligt :)

Og tak for linket, men viste godt det hele. Jeg forvirrede dig vist bare fordi jeg kopirede det forkerte.

Godkendelse af svar
Fra : Dynamitleo

Dato : 07-02-07 21:13

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-02-07 21:27

hold inde med kaffen og få dig et hvil

Kommentar
Fra : Dynamitleo

Dato : 07-02-07 22:55

Lige en sidste ting hvis der er nogen ser det her. Er omar-moskeen og Al-aksa-moskeen den samme?

Kan desværre ikke tilbyde point.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 23-06-07 22:59

Citat
da den nu afdøde tidligere premierminister Ariel Sharon

Upps... Jeg var fejl på den... Til min store overraskelse kunne jeg for nylig læse i en en avis, at de skam stadig holder ham kunstigt i live...

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 23-06-07 23:11

http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Aqsa_Mosque

vs

http://en.wikipedia.org/wiki/Mosque_of_Omar

Dynamitleo ----> Med det brugernavn er det ikke godt at blande sig i debatten uden at kunne tilbyde ekstra points.... Joking.....

Skulle lige lave gas på den. Held og lykke med opgaven.