/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Kemi opgaver om fedtstoffer
Fra : Malfoy
Vist : 5883 gange
150 point
Dato : 05-02-07 20:41

[B]Hejsa.
Jeg har fået følgende 5 kemi-opgaver for som lektie. Problemet er bare, at jeg ikke kan forstå hvordan jeg skal beregne dem.
Som i nok kan se har jeg for hvert opgave fået en form for vejledning, men det har ikke hjulpet spor.
Jeg vil derfor høre om der ikke er nogle der kunne vise mig hvordan jeg kan få svaret på disse spørgsmål.
Her kommer opgaver samt den omtalte vejledning:[/B]

Ved analyse af et fedtstof har man fundet følgende kendetal:
Forsæbningstal: 189
Iodtal: 28,5

a) Beregn den molare masse for fedtstoffet.
Forsæbningstallet måles i mg KOH/g stof og udtrykket, hvor mange forsæbninsbare bindinger der er i stoffet (her esterbindinger). En esterbinding modsvarer en KOH. Omregn derfor KOH til mol. Antag, at der er tre esterbindinger pr fedtmolekyle (det er der nemlig for triglycerider), hvorved du har en sammenhæng mellem masse og antal mol.

b) Bestem antallet af dobbeltbindinger pr. molekyle for de i fedtstoffet indgående fedtsyrer.
Iodtallet måles i mg I_2/g stof. En dobbeltbinding adderer en I_2. Beregning´sprincippet er det samme som ovenfor. Omregn til mol I_2 hvorved du har mol dobbeltbindinger pr gram. Omregn til dobbeltbindinger pr mol stof. Hvis du også skal brug antal dobbeltbinder pr fedtsyre, skal du bare huske, at der er tre fedtsyrer pr molekyle.

c) Find den gennemsnitlige kædelængde pr. fedtsyremolekyle.
Hvis du har molvægten for molekylet "trækker" du bare glycerolen fra (pas lige på med hvor du skærer bindingerne over). Den resterende masse deles i tre, hvorved du har fedtsyrernes gennemsnitlige molmassen (du skal dog først lige addere lidt fra den binding så skar over før, så fedtsyren bliver et helt molekyle).

Hvis dette lyder kompliceret kan du også opskrive formlen for et triglycered, hvor n er antallet C i fedtsyren og løse ligningen.

d) Opskriv en mulig strukturformel for fedtstoffet.

På forhånd mange tak
Malfoy Sebastiansen.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 06-02-07 07:11

Og du skal vel aflevere imorgen ???

Hvis du googler: Forsæbningstal - får du alt den viden du skal bruge, men der skal læses lidt.

http://www.otg.ots.dk/laerer-sider/andkaer/forsaebningstal.htm

Her er opgaven, delvist lavet:
http://www.nyborg-gym.dk/uv/ht/kemihn/%C3%98velser/Unders%C3%B8gelse%20af%20et%20fedtstof.doc

I industrien anvendes udstyr som dette til at udføre dele af testen på forskellige levnedsmidler:
http://www.gerhardt.de/products-distillation.php?SessionID=6avs0efzmngog8cssksss8s80

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 06-02-07 18:26

Hej Thulin.
Jeg skulle ikke aflevere overstående spørgsmål idag, det er først her på fredag.
Jeg har faktisk allerede været inde på de hjemmesider du har nævnt, men jeg forstår stadig ikke spor.
Kunne du eventuelt forklare hvordan jeg skal lave spørgsmålene?

Malfoy

Accepteret svar
Fra : janni_s

Modtaget 150 point
Dato : 06-02-07 21:45

Eftersom du kender massen af KOH (forsøgningstallet er jo i mg) og du kender molarmassen (udregnet 39,10) kan du finde stofmængden (n = m/M). Fedtstoffet reagerer 1: 3 med KOH. Det vil sige, at stofmængden for fedtstoffet er 1/3 del af stofmængden for KOH. Så har du nu stofmængden og massen af fedtstoffet (1 g, da forsæbningstallet gælder ved 1 g fedtstof) og kan nu udregne molarmassen (M = m/n)

Godkendelse af svar
Fra : Malfoy

Dato : 07-02-07 15:54

Tak for svaret janni_s.