/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Router til switchbox
Fra : sjmbj
Vist : 319 gange
40 point
Dato : 10-01-03 21:10

Er DSL det samme som ADSL? Skal man fra en D-Link 804 Router/Gateway til en Level One switchbox forbinde med krydset eller lige igennem kabel?

Hilsen
Søren

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 50 point
Dato : 10-01-03 21:33

xDSL er en famile hvori ADSL er en af typerne
mere info - http://www.net-faq.dk

mellem Router og switch bruges krydset kabel
(reglen er kryds bruges til kommunikation på lige nivea og ligegennemkabler bruger til "vidrestilling")

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 10-01-03 21:36

Forkert i forige indslag. undskyld. jeg blev selv lige forviret
Men her er rettelsen

xDSL er en famile hvori ADSL er en af typerne
mere info - http://www.net-faq.dk

mellem Router og switch bruges LIGE kabel (det er en vidrestilling)
(reglen er kryds bruges til kommunikation på lige nivea og ligegennemkabler bruger til "vidrestilling")

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : sjmbj

Dato : 10-01-03 22:23

Hvadså, når der er en uplinkport på routeren og ikke på switchen. Skal der så forbindes fra alm port til alm port eller fra uplink til alm på switchen? Og kabeltype?

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 10-01-03 22:53

Et uplink port er bygget således at det krydser det kabel som sættes i. Kryds+Kryds=Lige. Som regel er det sådan at uplink porten er bare den almindelige port vedsiden af i krydset udgave og man derfor ikke kan bruge dem begge to samtidigt.

Lige i uplink = crossed over.
Kryds i uplink = straigt through.

Routerens uplinkport forbindes med krydset kabel til almindelig port i switch.
Routerens almindelig port forbindes med lige kabel til almindelig port i switch.

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 10-01-03 23:31

Hej sjmbj;

Som et lille tillæg til de ellers ganske rigtige kommentarer.

En UpLink port på en Switch eller Router er normalt en port der specielt er beregnet til at koble 2 enheder af samme fabrikat sammen. På flere fabrikater; f.eks. 3Com; er kommunikationen mellem 2 UpLink porte højere end de normale 100 mbit. Dette skyldes f.eks. at i større netværk, hvor man har en "høj hastighed back-bone" på fiber optik, så kan man herfra forsyne flere switch uden at det har en hastighedsnedgang. Den samme facilitet kan man altså også finde på andre enheder. En anden årsag er, at nogle producenter den f.eks. leverer en 12 ports switch stadig ønsker at der skal være alle 12 porte til rådighed selvom man kobler yderligere en switch på. Til dette bruges en UpLink port.

Har man 2 produkter med UpLink port bruger man normalt et alm. patchkabel; dvs. lige igennem; netop fordi begge porter er krydsede.

/MVH Smitty