/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Tip
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Restaurering af knallert stel
rpje har modtaget 5 point for dette tip
Fra : rpje
Vist : 4710 gange

Dato : 12-08-04 14:32

Restaurering af knallert stel.

Advarsel der vil gå ca. 2 til 2,5 uge før du kan køre på den. Så være forberet.

En ordentlig stel restaurering kan kun fortages på en måde.

1/
Alt skal afmonteres dvs. Bagsvinger Forgaffelnavs kugleskåle, og Bagsvinger bøsninger (Nye skal købes).
Med andre ord. Du står med to enkelte dele bagsvinger Uden bøsninger og stel uden kuleskåle til forgaffelen. Afmontering af Bagsvinger: bøsninger skal presses ud (Det kræver snilde eller det rigtige værktøj), hvis det er rustet sammen skal de bores ud, dette kræver en god søjleboremaskine. Afmontering af kuleskåle: Skal forsigtigt slås ud med en passende dorn fra indersiden med små bestemte slag skiftevis den ene og anden side eller rundt.
I visse tilfælde kan forgaffel cylinderne også afmonteres totalt (Det gælder typisk for de store PUCH modeller).

2/
Alle de dele der er af metal som skal ha ny farve skal sendes til Sandblæsning, men selvfølge alle stel delene. Det er ikke nødvendigt at rense delene før sandblæsning. Der kan evt. være noget overskydende olie i forgaffel cylindere der kan fjernes. Men husk at skyl tanken igennem med vand hvis den skal med.

3/
Nu hvor man har alle delene i rå metal efter en sandblæsning skal man lige gennemgå dem for evt. gennemtæring.

4/
Alle stel delene skal efter inspektion og evt. reparation hurtigst mulig sendes til Pulverlakering, da de hurtig vil begynde at ruste.

Lidt om pulverlakering:
Pulverlakering er den mest skånsomme måde at overfladebehandle på, både overfor det eksterne og interne miljø, samtidig med, at det er den mest slidstærke og ensartet overflade der kan opnås. Pulveret oplades enten elektrostatisk eller ved hjælp af friktion.

Pulveret udhærdes i et lukket ovn ved en tempartur på ca. 190-210 C°. Det er bladanet derfor at bagsvinger bøsningerne skal afmonteres.

5/
Nu kan den samles. Til det skal man bruge en dremel eller ligende til at fjerne lak der hvor bagsvinger bøsningerne og kuleskålene skal presses ind.
Hvor der er muligt benyt rustfrie skruer, bolte, skiver og låsemøtrikker. Benyt kobber fedt der hvor der er gevind i stellet, da det beskytter mod rust.

En sådan behandling vil koste ca. 300 uden moms for sandblæsning, og ca. 600-800 uden moms. For lakering.
Nu er det københavner priser der her er skrives om.

Husk tank, sideskjolde, lygte og andre gejl dele skal auto lakeres da der typisk er noget spartelarbejde på de dele, og spartel kan ikke tåle høje temperaturer.

Hvis du har fundet en sandblæser virksomhed, så vil de kunne henvise dig til en Industri lakerings virksomhed.

MV.
Peter Jensen


 
 
Bedømmelse

Fra : 3773


Dato : 12-08-04 14:33



Bedømmelse

Fra : Keldd


Dato : 12-08-04 14:46



Bedømmelse

Fra : maya123


Dato : 12-08-04 14:56



Bedømmelse

Fra : briani


Dato : 12-08-04 17:25



Bedømmelse

Fra : senta


Dato : 12-08-04 17:27



Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke lave en bedømmelse til dette tip.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 176405
Tips : 31892
Nyheder : 719565
Indlæg : 6401425
Brugere : 218693

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste