/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Problemer med tabeller
Fra : Lion36
Vist : 871 gange
50 point
Dato : 04-02-07 11:06

Hej,

Jeg har problemer med tabeller i FrontPage.

Det drejer sig om at jeg har valgt have 3 tabeller ved siden af hinanden, i disse tabeller skal der være tekst. Men når jeg retter tekst (skrive flere linier) i den ene tabel, rykker teksten sig i den anden tabel.... hvordan får jeg låst tabellerne således at det ikke kan ske ?

Jeg har hørt om CSS, men har ingen ekspertise ud i det, dog er jeg interesseret hvis nogen kan komme op med et script i CSS som kan løse mine problemer. Jeg har selv forsøgt at finde et sådan script på nettet (eller noget der ligner), dog uden held.

Mit primære mål er dog stadig at få styr på tabellerne i FrontPage - håber nogen kan hjælpe, da jeg forgæves har søgt på nettet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-02-07 11:29

Hvis du vil have teksten til at være stabil i hver kolonne af tabellen, så må du fastlåse bredden på dem, ellers vil teksten jo ombrydes hver gang den bliver klemt i en eller anden browser, hvilket går ud over det der var din mening med tabellens udseende.
Tabeller kan godt være ret drillesyge, hvis man ikke lige har styr på at styre deres bredde.
Du skal altså angive en fast bredde på en eller flere tabeller i pixel i stedet for den standard i flydende form.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-02-07 14:43

CSS er den 'rigtige' måde at organisere indhold med ...med mindre der virkelig ér tale om tabeller. I 'gamle dage' havde man KUN tabeller, som eneste mulighed for at styre layout, men det kan ikke anbefales mere, da tabeller er meget svære at styre.

Hvis du vil vide mere om CSS i stedet for tabeller til layout, så kan du læse lidt her:

1.) http://webmaster.hephey.dk/guide/45/
2.) http://webdesign101.dk/artikler/lesstables.php
3.) http://design.emu.dk/artik/03/22-div.html

CSS er sjældent nogen man 'bare' henter som script, som så umiddelbart kan bruges. Man er nødt til at sætte sig ind i, hvorledes man 'layouter' med CSS. Her er et par 'begyndersider':

1.) http://www.html.dk/tutorials/css/
2.) http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp?id=css1

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 04-02-07 18:04

severino> table width har jeg sat til 90 og td witdh til 100, som man kan se her;

<a href="kundeservice.htm"
class="buttontext"
onmouseover="this.classname='buttonover';"
onmouseout=this.classname='buttontext';">
<div id="mybutton" style="width: 100; height: 7">
Kundeservice
</div>
</a>
<table align="center" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" width="90%" id="AutoNumber4">
<tr><br>
<td width="100%"><font face="Verdana" size="2"><font color="#FFFFFF">Kundeservice har fået en god
start på 2007 med en gennemsnitlig svartid på kun ca. 2 minutter, hvilket er
det....</font><br>
&nbsp;</font></td>
</tr>
</table>

alligevel rykker teksten sig.

molekyle> css vil være noget jeg ganske sikkert vil lege med i fremtiden, men da mit problem er lidt akut, så vil css være en for stor mundfuld lige nu - men du har da helt ret.
Nu og her vil jeg dog have styr på tabellerne.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-02-07 20:07

Dit problem ligger i at du stadig bruger procenttegnet. Prøv at fjerne det og angiv med et større tal, da det nu er pixels du arbejder med.
Procenttegnet referere hele tiden til det aktuelle vinduesbredde. Det er simpelthen variabel hvorimod når du fjerner %, så arbejder du i fixed mode.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-02-07 20:10

At arbejde i CSS er en mulighed der giver langt flere muligheder, men arbejd med det du i første omgang føler dig mest tryk ved, du kan altid eksperimentere med CSS og så senere skifte den/de aktuelle sider ud!
Så det med at slavisk følge de råd du får her, er ikke altid lige heldigt, i første omgang da det er en anden måde at arbejde på, og skal læres.

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 05-02-07 11:18

severino>

Jeg har prøvet med at låse både tabeller og celler med pixel, i stedet for med procent, alligevel skal jeg passe på med ikke at skrive mere en f.eks. 3 linier i hver celle i tabellerne, for ikke at teksten forrykker sig.

Siden er bygget op omkring 3 tabeller med 3 celler/tabeller i de to første, samt en enkelt i den sidste tabel, når jeg så f.eks. skriver 4 linier i stedet for 3, i en af disse celler i det to første tabeller, så går det galt.

Hvis du har mod på det kan jeg sende scriptet til dig, enten her eller på en mailadresse.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 05-02-07 18:25

Lion36 -> Faktisk 'blander' du table layout og CSS.

..alle parametre som begynder med : style="..." ...ér rent faktisk CSS (inline) layout !

HTML table markørene styres med:

1.) http://www.w3schools.com/html/html_tables.asp
2.) http://www.w3schools.com/tags/tag_table.asp

..CSS og tables ... således: http://veerle.duoh.com/index.php/blog/comments/a_css_styled_table/

Hvis du helt vil af med tabeller, så er der hjælp at hente hér: http://www.spectrum-research.com/V2/projects_table_generator.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-02-07 18:30

... af med tabeller ???

..ikke helt !

..men med HTML stylede tabeller

Mit sidste link gør det blot 'nemmere' at style <table..> .. </table> med CSS

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Lion36

Dato : 06-02-07 08:47

Tak for svaret molokyle.