/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
bore lodret hul
Fra : frankthomsen64
Vist : 2929 gange
50 point
Dato : 04-02-07 09:54

Skal have sat en bolt igennem 2 stolper på 75 mm. Da jeg ikke har et bor der er langt nok til at gå igennem begge stolper, skal jeg bore dem hver for sig. - Hvordan får jeg hullerne til at være fuldstændig lodrette

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-02-07 09:58

Det lader sig gøre med den gamle metode - lurenkig -
brugt af mange håndværkere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-02-07 10:07

Lodrette? Det siger ordet jo selv. Du skal sørge for at hullerne er i lod. Til dette bruger man ...et lod.
Et stykke snor med noget tungt for enden. Da er snoren 'lod'-ret og kan bruges som sigtelinje.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-02-07 10:11

Ps. Du kan aftegne lodsnoren på emnet, så kan du følge denne lodlinje selvom emnet ikke længere står i vatter, når du borer.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 04-02-07 10:15

Nu kommer det jo lidt an på hvordan og hvorledes de 2 x 75 mm stolper er placeret under boringen.
Da du skriver "lodret", formoder jeg de ligger ned og oven på hinanden. Sørg for de er placeret vandret, så er det lettere at bore lige. Hvis du har mulighed for, som de er placeret, at "vinkle" en streg til at sigte efter, er det måske en hjælp.
Jeg ville begynde at bore på øjemål og så lige tjekke retningen inden du kommer ret langt. Lad boret afsætte "mærke" i nr. 2 stolpe - fjern 1. stolpe og fortsæt igennem nr. 2. Held og lykke

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 25 point
Dato : 04-02-07 11:13

var det ikke lettere at ofre de 25 kr et længere bor koster. hvis du holder en vinkel hen mod boret, kan du let se om det er i lod

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 04-02-07 11:53

i det efterfølgende går jeg ud fra anyways defination af lodret.

Lodret på et vandret stykke tømmer er det samme om vinkelret, det vil jeg benytte mig af.
Det bedste resultat vil du opnå ved med en vinkel at vinkle rundt om tømmeret og bore fra begge sider.
Begynd med et bor der er mindre end det endelige hul skal være.
Når du har boret fra begge sider, så hullerne mødes bore du hullerne op til den størelse de skal have.

Bjørn

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-02-07 12:26

mærk hulplaceringerne op og bor på planet af en bænkboremaskine. Alternativ 1: Køb en borforlængerstang. Alternativ 2: Øv dig i en del år!

Godkendelse af svar
Fra : frankthomsen64

Dato : 24-03-07 11:07

Tak for svaret trimare46.