/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
gammel "gravid "kat
Fra : liseaa
Vist : 1025 gange
175 point
Dato : 03-02-07 20:46

hej alle
Jej er ikke sikker på om min kat er m. killinger. Hun er tyk, ligesom ved en graviditet, men samtidig har hun meget hyppig afføring. Nogle gange tynd, men pt. normal. Hun er ca.16 år... Kan hun stadig få børn (3 år siden sidst)
Hendes adfærd og appetit tyder ikke på at hun fejler noget, pelsen glat og øjnene klare , er (tror det er for sent med den tykke mave) det forsvarligt uden at gå til dyrlæge
er der nogen af jer som har oplevet så gamle misser, som har fået velskabte børn???
svar venliggst hilsen la

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-02-07 21:07

Hvis jeg var dig ville jeg tage katten til en dyrlæge.

Det er det mest forsvarlige jeg kan komme på for kattens skyld.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 03-02-07 22:02

hej liseaa
jeg tror ikke den kan få killinger længere, men ved det faktisk ikke.
hvis jeg var dig ville jeg starte med at ringe til dyrlægen - mange har telefontid fra morgenen af - han/hun kan måske umiddelbart hjælpe dig via tlf.
har selv en ung hunkat, som det sidste ½ år synes gravid, men den er altså sterriliseret, så hvem ved - måske er det vinterpels + dovenskab + god mad.
men jeg synes du skal ringe til din dyrlæge og spørge - bare for en sikkerheds skyld.
mvh
ahtn

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-02-07 23:55

Hej. Det er MEGET usandsynligt at en 16 år gammel kat er med killinger. Selv dét, at hun fik killinger som 13 årig kat, er sjeldent i sig selv. Min egen huskat fik killinger som 12 årig.
Det bedste du kan gøre er at føle på kattens mave når hun ligger i ro, ved at lægge en hånd på en af mavesiderne når hun ligger på siden, eller på selve undersiden, hvis hun foretrækker at ligge på ryggen, f.eks. i dit skød. Hvis katten er over 7 uger hen, kan du føle bevægelser. Du kan også iagtage kattens mave for at kontrollere om mave og pels bevæger sig lidt. Men det er nok mest sikkert at føle de små spark med hånden. - En dyrlæge kan hurtigt kontrollere en drægtighed.
Om katten kan klare et kuld killinger? Sandsynligvis, hvis hun er sund og rask. Vent med bekymringerne og se om hun er drægtig eller ej.
MVH Akle