/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Blonduttes Esmarch familie
Fra : svendgiversen
Vist : 3040 gange
100 point
Dato : 03-02-07 19:45

Hjælp til Blondutte, ikke Blondine...

Da du er ny her i kandu, og måske endnu ikke har points til selv at spørge,
gengiver jeg her det du spurgte om i Jyttes spørgsmål fra Skallerup lige nedenfor:
(jeg har så mange kandu "Matador" points, at jeg ikke ved hvad jeg skal bruge dem til...)

>Er her nogen som kan hjælpe mig med slægten Esmarch....?

Her er foreløbig en Esmarch, der bliver født og døbt her i Sønderborg, hvor jeg tilfældigvis bor:

ESMARCH, Marie Friederice      Birth Date:   6 May 1826
   Christening Date:   27 Jun 1826   Recorded in:   Sonderborg, Sonderborg, Denmark
   Father:   Heinrich Carl ESMARCH
   Mother:   Anna Maria PREHN

Og her bliver en ældre Esmarch gift i Hovedstaden:

DRAEBYE, Frantz         Marriage
   Wife:   Amalia ESMARCH
   Marriage Date:   30 Jul 1783   Recorded in:   Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Siger de to navne dig noget?
Hvis ikke, kom med informationer om din Esmarch familie??

Og vi skal nok hjælpe dig, Svend

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-02-07 21:01

Her er en storebror til Marie Friederice

Carl Bernhard Heronimus ESMARCK
Birth: 03 Dec 1824 Place: <Sonderborg, Sonderborg, Denmark>
Christening: 31 Jan 1825 Place: Sonderborg, Sonderborg, Denmark

Parents:
Father: Heinrich Carl ESMARCK
Mother: Anna Maria PREHN

Fundet på http://www.familysearch.org/Eng/default.asp

Der er mange Esmarch Hvis du søger På Esmarch og Danmark

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 03-02-07 21:02
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-07 21:11

Det må Blondutte, ikke jeg, kunne svare på, Svend

Nogle af de yngste Esmarch jeg finder på nettet er fra VestJylland:
"
ringkoebing, Bølling, Dejbjerg, Gl. Dejbjerg og Vognbjerg, En Gaard Terninggaard, 83 , FT-1880

Christian T Esmarch 40 Gift Husfader Gaardejer Lem Sogn Ringkjøbing Amt
Johanne Kirstine Larsen 35 Gift Hans Kone Lem Sogn Ringkjøbing Amt
Hans Haagen Esmarch 13 Ugift Deres Børn Sedding Sogn Ringkjøbing Amt
Lars T Esmarch 10 Ugift Deres Børn Sedding Sogn Ringkjøbing Amt
Frederik C Esmarch 7 Ugift Deres Børn Sedding Sogn Ringkjøbing Amt
Anna C Esmarch 5 Ugift Deres Børn Her i Sognet
Johannes Verner Esmarch 2 Ugift Deres Børn Her i Sognet
"

Det skyldes nok en præst fra Hovedstaden der fik embede derovre og stiftede stor familie:
"
ringkoebing, Bølling, Sønder Lem, -, Præstegaarden, 1, FT-1850

Hans Haagen Esmarch 49 Gift Sognepræst Kjøbenhavn
Ane Kirstine Jensen 45 Gift Hans kone Høybye Sogn, Holbek Amt
Christian Frederich Esmarch 11 - Deres børn Her i sognet
Ædel Marie Dorthea Esmarch 8 - Deres børn Do [Her i sognet]
Peder Georg Hendrich Esmarch 6 - Deres børn Do [Her i sognet]
Johannes Esmarch 4 - Deres børn Do [Her i sognet]
Nancy Magrethe Esmarch 2 - Deres børn Do [Her i sognet]
"

Håber Blondutte snart ser dette og leder os i den rigtige retning...
Iøvrigt: Hvad / Hvorfra mon Esmarch navnet / slægten kommmer??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-07 21:27

To fantastiske link Arne,
det må da kunne hjælpe Blondutte videre...

Altså fra Friesen; med eget sprog, der ligner "Plat"Tysk, Flamsk og SønderJysk...
Mon ..march bare betyder mark, ager, jordstykke?
Også en mønt, en militær vandring og en musik form???
Der er sikkert flere...

Og forstavelsen kender vi jo også herhjemme; eksempelvis Es-rum sø, Svend

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-07 07:32

undskyld jeg blander mig - men profilen blondutte kan jeg jeg ikke se har nogen indlæg om ovennævnte ????

http://www.kandu.dk/userhist.aspx?uid=256944

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-07 08:56

Godt set mirit:

Blondutte spurgte her i Jyttes spørgsmål:
http://www.kandu.dk/spg99925.aspx' ; vist 3. eller 4. "svar"

Da hun er helt ny har hun nok ikke points til selv at spørge, og dem har vi jo nok af...
Her i kandu hjælper vi hinanden (og så er det også en interessant søgning...) Svend

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-07 09:00

ok - beklager indblandingen hopper ud her

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-07 10:06

Noget jeg kom til at tænke over...

I stedet for at sammenligne Esmarch / Esmark? med Esrom, bedre med Esbjerg.
(Ligger jo i hver sin ende af Vadehavet, med kendte sproglige sømands /sejler forbindelser...).

Her ved jeg tilfældigvis at navnet Es-bjerg kommer af "ese" dvs "sætte orm på kroge",
som fiskerne gjorde på bakken (ikke bjerget men alt er jo fladt derude vestpå) over for Fanø.

Ligesom Danmark betyder Danernes land/slette betyder Esmark så Ese rnes område/tilholdssted?
Og var Eserne også i Friesen dem der satte orm på kroge, altså fiskerne??
Hvem kan bekræfte/afkræfte den teori...

Og Blondutte ud over at finde din familie får du nu måske også oplyst hvorfra familienavnet kommer.
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-07 10:55

Gyldendals store danske Encyklopædi, nu også på DVD, har kun dette svar på Esmarch:
"
von Esmarch, Friedrich, 1823-1908, tysk kirurg, professor i Kiel 1857-99. Under krigene i 1864, 1868 og 1870 fik han stor krigskirurgisk erfaring, og han blev preussisk generallæge. Han indførte flere nye bandageringsteknikker, bl.a. det endnu anvendte Esmarchs bind, et gummibind, der ved snøring omkring en arm eller et ben giver mulighed for operation uden blødning.
"
Von Esmarch, altså oprindelig fra stedet/godset/landsbyen Esmarch;
kan jo også bare have været en mark med ege - eller espe træer, eller...
God Søndag, Svend

Kommentar
Fra : torbenhammer

Dato : 04-02-07 11:41

Hej svend/Blondutte

Jeg har ca. 90 med navnet Esmarch. De stammer fra byen Esmark i Slesvig, Satrup Sogn og tog navnet Esmarch. Så vidt jeg ved, er der mere end en slægt med det navn. Har Blondutte nogen oplysninger om navne og data?
Torben

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-07 11:59

Tak, selvfølgelig Esmark; glem alt om mine Ese- fantasier...
Nu er det op til Blondutte om hun vil have mere at vide om sin familie via dette spørgsmål, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-07 15:34

Der er flere Esmarch i folketællingerne fra Slesvig
nok nogle af dem Torben nævner...

Her en af stamfædrene med familie:
"
sydslesvig, , Husum, 5.Quartier 53, Wasserreihe, 512., FT-1803

August Diederich Esmarch 43 Gift Hausvater Rathsverwandter und Apotheker
Friederica Susanna Esmarch geb. Kamphövener 34 Gift Hausfrau
Catharina Sophia Esmarch 13 Ugift Kind/E
Maria Susanna Esmarch 12 Ugift Kind/E
August Friederich Esmarch 10 Ugift Kind/E
Theophilus Christian Esmarch 5 Ugift Kind/E
Johannes Friederich Esmarch 2 Ugift Kind/E
"
Der findes flere i 1803 og også nogle i 1845, Svend

Kommentar
Fra : Blondutte

Dato : 04-02-07 19:38

TA TAK TAK, jeg er helt overvældet over den store interesse for at hjælpe mig, og for mit navn.

så vidt jeg ved stammer Esmarch/Esmark fra sønderjylland, og lige neden for grænsen ligger en lille by der hedder Esmark.... har nu desærre aldrig selv været der, men den dag jeg havner der vil jeg sgu fotograferes bag byskiltet.....

KH Blondutte

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-07 19:57

Så er det jo nok Esmark lige syd for grænsen som Torben kender,
også søsteren fra Sønderborg, som modersvilje fandt, stammer nok derfra...
Og jeg blev lidt klogere, især via Arnes to link.

Desværre var det tilsyneladende kun en impulsiv handling,
og Blondutte vil ikke følge sagen op yderligere...

Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu, men hvis ikke fætteren eller andre Esmarchs melder sig
med flere oplysninger, vil jeg lukke det...

Foreløbigt tak for jeres medvirken, Svend

Kommentar
Fra : Blondutte

Dato : 04-02-07 20:12

hejsa til svendgiversen.

tror nu lidt du har misforstået mig.. jeg har ikke bedt om at lukke sagen, og ej heller ikke bedt om at folk ikke må hjælpe mig, jeg sagde bare at jeg ikke vil hænge min fætters mail adresse op offentligt på nettet uden at spørge ham.....
synes nu ikke selv at jeg handlede impulsivt.!
ellers tak for hjælpen. blondutte

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-07 21:06

OK Blondutte,

jeg lader spørsmålet stå et par dage endnu og håber en Esmarch fra din famile vil komme med de oplysninger, der er nødvendige for at vi kan hjælpe med at finde jeres manglende familie relationer.
Eksempelvis de ældste Esmach slægtninge Ikender og hvor de boede, Svend

Kommentar
Fra : Blondutte

Dato : 05-02-07 21:40

Hejsa igen...

Jeg har et nyt spørgsmål om Esmarch-klanen......

Jeg mangler fødested på Jens Christian Esmarch 1773.....??

VH BLondutte

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-02-07 23:51

Jeg finder ingen Jens Christian Esmarch i Slesvig 1803,
men ham her i Hovedstaden 1801:

Er det ham? Svend
"
kbhv, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Christianshavns Kvarter, Matr. 166, 538, FT-1801

Jens Esmarch 28 Gift Huusbond Grosser
Dorthea Rohde 23 Gift Hustru
Maria Nielsdatter 22 Ugift Pige Tjenestepige
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-02-07 23:57

Er det ham får han et par børn sammen med Dorthe Rohde, Svend
"
ESMARCH, Hans Haagen   Bir   1801   Denm   Kobe   Kobenh
Fa:   Jens ESMARCH
Mo:   Dorothea ROHDE

ESMARCH, Friderich Christian   Bir   1802   Denm   Kobe   Kobenh
Fa:   Jens ESMARCH
Mo:   Dorothea ROHDE
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-07 10:23

>Jeg har ca. 90 med navnet Esmarch. De stammer fra byen Esmark i Slesvig, Satrup Sogn ...
Torben, er der nogen "Jens Christian Esmarch 1773.....??" iblandt dem?

Og Blondutte.
Jo flere informationer om din Esmarch familie du giver, jo bedre kan vi hjælpe...

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-07 10:38

Jens, jeg fandt gift med Dorthea Rohde, hed Jens Christian, så nok ham...
"
JENS CHRISTIAN ESMARCH Marriages:
Spouse: DORTHEA RODE Family
Marriage: 19 DEC 1800 Helligaands Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
"
Men uvist om han er født i det egentlige Danmark eller i det tidligere hertugdømme Slesvig
Svend

Kommentar
Fra : torbenhammer

Dato : 06-02-07 11:46

Hej Blondutte

Du kan gå på Google og skrive "Jens Christian Esmarch", så får du følgende oplysninger:

Grosserer Jens Christian Esmarch 1 (NN ) was born 2 in 1773 in København.
Iflg folketællingn fra 1801 Jens Esmarch og Dorthea Rhode i Christianshavns Kvarter Matr. 166, Ovengaden Neden Vandet nr. 11 - Det nuværende Heerings Gaard. [Heerings Gaard blev opført af skibskaptain, grosserer Hans Peter Kofoed]. Ved sønnen Hans Haagens dåb, er JE opført som grosserer. Ved broderens Frederik Christians dåb, er JE opført som købmand ved Holmens Canal.
Jens Christian Esmarch vandt borgerskab i københavn den 3. marts 1800 som grosserer. Det fremgår af borgerskabsprotokollen for København. Det fremgår også at JE "er fød her i staden".
I flg. Skattemandtallisterne er Jens Esmarch i 1801-1803 købmand i Holmens Kanal, matr. 399.
Iflg Folketællingen 1887 boede Jens og hans broder Frederik Christian i Adelgade 229-230. (Adr ikke kendt nu).
Iflg. kirkebogen blev Jens Christian Esmarch gift med Dorthea Rode den 19 Dec. 1800 i Helligånds Kirke, København Danmark. Af hovedbogen fremgår "efter kongelig bevilling af 10 december 1800 bleven ungkarl og grosserer Hr Jens Christian Esmarch og jomfrue Dorothea Rhode copulerede hjemme i huset. Forlovere vare
for brudgommen justitsraad og politimester Haagen og for bruden Fr Rhode. ..."( titel ulæselig).
Jens married Dorothea Rohde on 19 Dec 1800 in Helligåndskirken. Dorothea was born in 1778. She died 1 on 27 Dec 1831 in Nykøbing Sj.
I flg. kirkebog Nykøbing død den 27. dec. 1831. Begravet i Nyk. Sj. den 4. jan. 1832. Enke efter grosserer J. C. Esmarch af Nykøbing.
They had the following children:
+   4   M   i   Cand.Theol Hans Haagen Esmarch Sognepræst was born on 4 Oct 1801. He died on 2 Jan 1865.
   5   M   ii   Cand.Theol Frederik Christian Esmarch was born on 16 Oct 1802 in København. He was christened on 16 Apr 1803 in København,Holmen. He died 1 on 23 Jan 1839 in Nykøbing Sj.

Dette uddrag er fra www.home20.inet.tele.dk/esmarch/. Der er nævnt et halvthundrede "Esmarchere".

Torben

Kommentar
Fra : torbenhammer

Dato : 06-02-07 12:07

Hej Blondutte - igen

Jeg glemte lige .... På www.hohlmann.dk er der ca. 25 med navnet Esmarch.
I Runebergs Dansk Biografisk Leksikon www.runeberg.org/dbl er der nævt fem med navnet Esmarch.

Torben

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 07-02-07 08:56

Hej Torben

Jeg har lige prøvet linket til .../esmarch.
Det virker hvis man fjerner de 3 w'er.

http://home20.inet.tele.dk/esmarch/

Med venlig hilsen

Frits

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 07-02-07 09:07

Det er da samme link som jeg satte ind først i tråden længere oppe

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 07-02-07 10:07

Hej arnely

Det kan jeg også godt se nu, men jeg kiggede ikke så højt i tråden denne gang.

Med venlig hilsen

Frits

Kommentar
Fra : Blondutte

Dato : 09-02-07 13:39

Til torbenhammer og svendgiversen
Stort stort Tak for din hjælp, det var pænt af jer...

Men den side du (torben) oplyser på nettet er den side som min fætter har lavet, så vi mangler desværre ikke oplysninger derfra. Men derimod mangler vi oplysninger fra FØR 1773,....
Alle efterkommere af dorothea rohde og Hans hagen esmarch har vi, vi vil gerne længere tilbage...

Og svengiversen,, ja du har ret, det er nok i sønderjylland vi skal søge efter mere...men tak tak...

VH Blondutte.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 09-02-07 13:45

Hvad med mig og de link jeg kom med, det var dem torben fik æren for

Kommentar
Fra : Blondutte

Dato : 09-02-07 14:19

hejsa arnely.......

GGGGGGGGGGGGGGG,, jamen det er sgu da forståeligt at du tuder....
Selvfølgelig skal du da have det allerstørste TAK....
Sig til hvis du mangler en pakke Kleenex......

KH Blondutte.....og! Ha en super dag..... SS

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 09-02-07 14:40

Takkkk og selv en super dag

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-07 15:26

>jeg sagde bare at jeg ikke vil hænge min fætters mail adresse op offentligt på nettet uden at spørge ham.....
Det kunne du jo så have gjort Blondutte og megen søgning kunne have været sparet...

Det er så din fætter:

Mogens Esmarch
Køllegårdsvej 8b
2730 Herlev
Danmark
Tel: +45 44 53 18 13
Send e-mail to: esmarch@mail.dk
http://home20.inet.tele.dk/esmarch/

Han lader ikke til at ville holde noget hemmeligt…Kender han iøvrigt til vor søgning her i kandu?

Angående Hagen navnet har jeg en gang sporet en Hagen familie helt til Altona ved Hamborg.
Måske kan det være et spor, at søge i Slesvig-Holsten både på Esmarch og Hagen....
Eller ved du, eller din fætter, hvordan Hagen navnet kom ind i Esmarch familien? Svend

Kommentar
Fra : Blondutte

Dato : 09-02-07 18:12

Til svendgiversen
Da jeg skrev her at jeg ikke ønskede at min fætters mailadresse skulle frem her, forstår jeg bare ikke hvorfor DU gør det! ovenikøbet med navn og adresse, tlf og det hele.. det må jeg indrømme at det skuffer mig.. at det ikke blev respekteret!!!!!
Du behøver vel ikke give mig de oplsyninger HER når jeg selv ved det????

Blondutte

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-07 19:00

OK, jeg stopper her...

Det er jo ikke mig, der har fundet din fætters adresse,
den fremgår jo tydeligt af det link Arne fandt...
"
Kan det her bruges
http://home20.inet.tele.dk/esmarch/
"
Identisk med den jeg oplyser:
"
http://home20.inet.tele.dk/esmarch/
"
Prøv at klikke på en af dem og du ser din fætters navn, adresse, Email og
ovenikøbet en anmodning om at sende Esmarch familie oplysninger til ham...

Det er jo kun dem vi prøver på at finde,
og havde jeg vist, at der allerede fandtes et så færdigt Esmarch træ på nettet,
havde jeg næppe spurgt for dig...Svend

Kommentar
Fra : Blondutte

Dato : 09-02-07 19:14

Ja for det første beslutter DU at at sagen skal lukkes her, uden at spørge MIG først..Har jeg ikke noget at skulle ha sagt her? det er vel mig der efterlyser hjælp her,.

For det andet som du selv kan se??? er der nogle stykker der har givet mig det link til esmarch.s hjemmeside, så det skulle vel ikke være nødvendigt at du også sender det igen til mig, og når jeg ovenikøbet skriver at jeg ikke vil have hans oplsyninger frem her, uden at have spurgt ham, synes jeg det både virker dumt og respektløst af dig at du gør det, og så kan du vel selv regne ud at jeg har hans oplysninger i forvejen.??

Blondutte

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 09-02-07 19:37

Så lad os nu få noget fre'

Hvis man skriver NN Esmarch, i Google kommer der 696 hits frem. Og af danske hits 217

Så om din fætters adr. også kommer frem her, gør vel ikke den store skade.
Du skal da være glad for at så mange vil hjælpe dig på vej - det syntes jeg da

Blondutte

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-07 21:04

Det er jo ikke for at genere hinanden (blive uvenner med nogen) at vi hjælper til her...

Da jeg var ny i dette Forum og ikke havde points til at spørge, hjalp en anden og spurgte for mig.
Jeg ville gerne gøre gengæld, og jeg har nu på det sidste to gange spurgt på andres vegne...
(I det andet tilfælde har jeg ikke mødt kritik, kun tak).

Og når jeg har spurgt, kan jeg jo også helt suverænt lukke spørgsmålet,
men det vil jeg gerne gøre i god forståelse med den jeg prøver at hjælpe...

Jeg kender/kendte jo ikke dine relationer til din fætter,
og det fremgår helt klart af hans hjemmeside,
at han ikke har noget imod hjælp udefra, tværtimod...

Men måske ikke initieret af dig uden forhånds aftaler, det var jeg ikke opmærksom på,
(jeg der samvitighedsløst anskueliggjorde, hvad Arne allerede havde fundet på nettet...).
Undskyld, skal jeg maile til Mogens og forklare?

Det positive,
for mig der primært hjælper med slægtsforskning for at afprøve nettets søge muligheder:

Trods meget sparsomme oplysninger fra dig Blondutte,
i hvad jeg opfattede som en pludselig indskydelse i et helt andet spørgsmål,
(og uden at rådføre dig med din fætter først)
fandt vi frem til mange Esmarch, både her og i Hertug dømmerne,
inclusiv din ukendte fætters meget omfattende Esmarch hjemmeside.

Det er ikke pænt at hænge nogen ud på nettet,
(hvis jeg på nogen måde har gjort det, er det utilsigtet)
men det er endnu vanskelige at gemme sig,
(en uoverlagt bemærkning, og vi finder ikke kun dig, men hele din pukkel ryggede...).
Sorry Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-07 09:54

>at sagen skal lukkes her, uden at spørge MIG først...
OK, vi beholder spørgsmålet lidt endnu

Min teori om at søge på Esmarch og Hagen fører blandt andet til følgende:
"
Fra Olifanten:

Jacob Nicolai Esmarch
Født : Omk 1551 Esmark -
Død : 12 Jun 1635 - -
Alder : 84

Ægteskab Børn
Omk 1580 - Margrethe Thomasdatter Baumeister Omk 1581 - Christina Esmarch

Og en hagen:

Frederikke Amalie Hagen
Født : 02 Sep 1743 Købnhavn -
Død : 23 Feb 1831 Købnhavn -
Alder : 87

Ægteskab Børn
-   Wolfgang Kaas 1763 - Frederikke Amalie Kaas

Fundt her:
http://www.olifanten.dk/total.web/default.htm

Og måske en fætter til Jens Christian:

geb. 1792 Holtenau/Schleswig-Holstein

Werdegang: Studium Rechtswissenschaft, Senator Kiel, Staatsdienst Kopenhagen, Bürgermeister, Hardesvogt Sonderburg, Obergerichtsrat Schleswig,

Mitglied Ständeversammlung, 1848 Mitglied Parlament Frankfurt, Exil, Appellationsrat Frankfurt an der Oder

Veröffentlichungen: Handbuch des Erbrechts im Herzogtum Schleswig 1842

Gestorben: Frankfurt an der Oder 15. 04. 1863

Fundet her:
http://www.koeblergerhard.de/juristen/alle/alleeSeite244.html
"

Og her fundet hos Holmann, over 25 Esmarch med link:
"
Esmarch, Andreas
Esmarch, Anna Christina Magdalena
Esmarch, Anna Cicilia
Esmarch, Augusta Magdalena
Esmarch, Catharina
Esmarch, Catharina Gude
Esmarch, Christian
Esmarch, Christian Hieronymus
Esmarch, Christina
Esmarch, Dorothea
Esmarch, Hinrich Christian
Esmarch, Johan Christian
Esmarch, Johan Marquard
Esmarch, Johannes
Esmarch, Lucia Catharina
Esmarch, Margaretha Wilhelmine
Esmarch, Michael
Esmarch, Nicolas Ludewig
Esmarch, Nicolaus Ludewig
Esmark, Maria Lucia
Ewald, Andreas
"

Eksempelvis:
"
Johan Christian Esmarch
Født: 30-10-1728
Far: Christian Esmarch
Mor: Catharina Højer
Død: 4-3-1731
"
Fundet her:
http://www.hohlmann.dk/Aner/IDX002.HTM

Altså et meget omdattende materiale:
Din fætter Mogens må da kende hr. Hollmann?

God Weekend og alt forladt, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-07 10:05

Ud fra din fætters anmodning om hjælp, her i uddrag:
"
...hvis du har oplysninger om forældrene til Jens Christian Esmarch født ca. 1773 i København. Jens Christian Esmarch var grosserer eller købmand i Holmens Kanal 1801-1803. Hans moder omtales i Folketællingen for 1787 som Birthe Ditløvs datter...

Finder jeg flere Birthe Ditlevsen, her den ældste:
en mulig mormor men helt fra Odense, Svend
"
BIRTHE DITLEVSEN
Christening: 12 JUL 1685 Fangel, Odense, Denmark
Parents:
Father: DITHLOFT DOSEL
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-07 15:25

Ud over Esmarch familien fra Esmark i Slesvig findes der en anden længere sydpå...
Her er en af dem:

"
Henrich Christian Friedrich Esmarch
Birth: 03 JAN 1743 Rastede, Oldenburg, Germany
Parents:
Father: Michael Ludwig Esmarch Family
Mother: Christian Margaretha Lorck
"
Også Christian , kunne være Jens Christian Esmarch' s far, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-07 11:02

Her er meget mere om Esmarch familierne fra Danmark Tyskland (Slesvig og Friesen)
og sogar Norge...
Lidt synd at lukke nu, mon din fætter har alle disse oplysninger?

Nok stamfaderen fra Esmark, fordi hans far ikke hedder Esmark:
"
3344. Jacob Nicolai ESMARCH Pastor blev født 1551 i Esmark. Han døde 12 jun 1635 i Uelsby. Jacob blev viet til Margaretha Thomsen BAUMEISTER den 1579 i Rabenkirchen

Med forældre:
Claus PETERSEN Hofbesitzer blev født 1520 i Esmark. Han døde 1608 i Esmark. Claus blev viet til Magaretha LORENTZEN

fundet her:
http://www.danbbs.dk/~janhb/forfdret/anc12.htm#8619

Og en stor samling Esmarch i DANSK BIOGRAFISK LEXIKON
"
On this page / på denna sida - Esmarch, Heinrich Peter Christian, 1745-1830, Rektor - Esmarch (Esmark), Jens, 1763-1839, Geolog. scanned image ...
"
http://www.google.com/search?ie=ISO-8859-1&q=Esmarch+%2Bsite:runeberg.org

Og en fin tysk frisisk Esmarch oversigt:
(g. er naturligvis gebohren født ikke gift)
"
Esmarch, Friederika g.1737 - Olderup
Esmarch, Jacob Nicolai g.1551 - Esmark
Esmarch, Johann Detlef k.1656 - Klixbüll
Esmarch, Johann Marquard g.1690 - Nordhackstedt
Esmarch, Johannes g.1616 - Klixbüll
Esmarch, Marcus g.1627 - Südensee
Esmarch, Nicolaus g.1580 – Rabenkirchen
"
fundet her:
http://ahnenundfriesen.de/jacobsenweb/index3.htm

Og en norsk henvisning til en tysk Esmarch familie skildring: FAMILY HISTORY LITERATURE
"
Esmarch Esmarch, Ernst: Chronik der Familie Esmarch. D Süderstapel
1887. 103pp. [fb].
"
http://home.online.no/~cfscheel/SL-EN.HTM

Noget at tage fat på, vi bør da ikke lukke nu før din fætter har set det, Svend

Kommentar
Fra : Blondutte

Dato : 11-02-07 13:05

hej Sven

Stort TAK for din store hjælp..

men jeg vil blot lige sige at dette her IKKE skal lukkes ned!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
det har jeg aldrig snakket om, kun du....så lad det nu bare stå. JEG skal nok selv lukke det ned ..OK? og nok selv give oplsyningerne videre til min fætter---

Blondutte.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-07 13:26

Godt Blondutte, vi lader det stå, men, men...

-sådan som kandu er indrettet, kan kun jeg lukke det,
ved at give points til den den der har besvaret spørgsmålet; her er der foreløbig 3-4 kandidater...
(jeg tror Arne fører foran Torben og Vor vilje stærke Mor, som jeg kalder hende).

-da jeg har spurgt for dig, lukker jeg det først når du siger til...
Fortsat God Weekend, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-07 14:18

Vi har nu fået kontakt til Blonduttes fætter Mogens, der også gerne ser denne søgning fortsat...
Han har dog så mange oplysninger ,at vi der bare søger på nettet nok ikke kan bidrage med meget nyt. Her i uddrag:

Mogens har været de Københavnske kirkebøger igennem uden dog at kunne finde Jens Christians
Esmarch's fødested og dermed hans forældre. Jeg (Mogens) har heller oplysninger om
hans dødstidspunkt (mellem 1803 og 1809), og hvor han er død.
Hans kone Dorothea Rohde boede flyttede på et tidspunkt ind hos forældrene i
Frederiksberg gade (strøget i Kbh), hvor sønnerne kom på Metropoloitanskolen
og derefter på universitetet og læste til Cand.teol. Navnet Haagen stammer
fra Dorothea's moder.

Det er specielt den Esmarch'ske slægt der interesserer mig. Slægtens
oprindelse er velbeskrevet. Det er en præsteslægt, der udspringer fra en
lille dorf på Anglen, som hedder Esmark ved byen Satrup. Også længere
tilbage - Claus Petersen fra Haistrupgård i Bylderup sogn kender vi. Såmænd
har Erwind Petersen (han har en hjemmeside) ført navnet Claus Petersens navn
tilbage til 1200 tallet (hvis man ellers har tillid til kilderne).

Den tyske gren er beskrevet af Ernst Esmarch både i "Einige nachrichten der
Esmarch'sche gelsecht" og "chronik der familie Esmarch...
Vi mangler linket fra Jens Christian Esmarch tilbage til de første esmarch'er.

Når vi tænker på de meget sparsomme oplysninger vi startede med, Blonduttes:
>Er her nogen som kan hjælpe mig med slægten Esmarch....?
Synes jeg vi har fundet fantastisk meget af det på meget kort tid

... at vi der bare søger på nettet nok ikke kan bidrage med meget nyt.
Og dog, måske finder én her i kandu the missing link, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-07 16:20

Jeg bemærkede også navnet Conrad i de Slesviske oversigter, og ved at spørge på Esmarch og Conrad: Først en mulig niece eller, da hun er gift før, en mulig søster til Jens Christian:
"
CRAMER, Conrad Daniel         wife:   Dorothe Marie ESMARK
   Marriage Date:   3 Nov 1786   Recorded in:   Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
               Wife previously married
"

Så en god oversigt over de første Esmarch fra Angeln:
"
Esmarch, Jacob Nicolai (1551 - 1635)
Præst i Ülsby

Esmarch, Thomas (ca 1585 - 1620)
Herredsfoged i Hütten herred

Esmarck, Nicolaus Jacobsen (1580 - 1655)
Præst i Klixbüll
"
http://danbbs.dk/~stst/hjerndrp/navnelst.htm

Og en nok relativ ukendt tysk oversigt med en mulig søster til Jens Christian' s far:
"
127 M ii Samuel Valentin POSSELT Herr wurde am 10. Dezember 1724 in Uge geboren. Er starb am 14. September 1804 in Store Solt.
Samuel heiratete Anna Maria Elisabeth ESMARCH Frau Tochter von Hinrich Christian ESMARCH Herr und Anna Magdalena AXEN. Anna wurde am 18. Dezember 1716 geboren. Sie starb am 5. Januar 1793 in Store Solt.
"
http://www.posselt-ahnen.de/web/gottfried/pafg07.htm

Og så lige kongefamilien og den berømte læge, med slægtninge her fra Als, Svend

Henriette af Augustenborg blev født 2 AUG 1833 i Augustenborg. Hun døde 18 OKT 1917 i Kiel.
Henriette blev viet til Friedrich von Esmarch 28 FEB 1872 i Primkenau. Friedrich blev født 9 JAN 1823 i Tönning. Han døde 23 FEB 1908 i Kiel.

http://hansdenyngre.dk/wizg19.htm