/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Den japanske haves historie.
Fra : rudik
Vist : 448 gange
50 point
Dato : 03-02-07 12:03

HEj jeg sidder lige nu på biblioteket, og prøver at finde noget om den japanske haves historie, men jeg synes ikke at jeg har hellet med mig. og jeg synes at have prøvet google.dk
Så jeg vil sprge om der er nogle af jer , der kender historien om den japanske have, er der ikke noget med at det hele skal hamonere med hinanden, og hvorfor. Jeg håber der er nogle der har noget info om dette.
Jeg skal bruge det til OSO opgaven (10klasse oblikatoriske selvvalgte opgave)

På forhånd tak.

Mvh. rudik

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 03-02-07 12:28

Gruset forestiller havet og stenene gør det ud for de japanske øer
Stenene forestiller en huntiger med sine killinger, der svømmer hen til en drage
Stenene danner en del af kanjiskrifttegnet for hjerte eller sind

herfra http://da.wikipedia.org/wiki/Zenhave hvor der står en del mere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-02-07 12:31

Haven er opbygget over det rodfæstede de fire ord, ro, harmoni, skønhed og enkelthed

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 03-02-07 12:34

Grundprincipperne er ro, harmoni, skønhed og enkelthed.

Kontakt evt Den Japanske Have i Hammerum:

http://www.denjapanskehave.dk/haven.asp

Den Japanske Have . Bjødstrupvej 31 . Hammerum . 7400 Herning . Tel. +45 97 11 92 61 . mail@denjapanskehave.dk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-07 12:44

- Ubesvarede 25
- Besvarede 94
- Annullerede 2
- Slettede 0
Ialt 121

Medens du venter på svar - så ryd lige lidt op

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 03-02-07 13:00

Med så mange ubesvarede burde man da ikke hjælpe, selv om vi selvfølgelig skal hjælpe hinanden.
Tag lige og afslut dine andre spørgsmål. Jeg tror ikke på at du ikke har fået et brugbart svar på dine spørgsmål.
Det var min sure opstød for søndag middag.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 03-02-07 16:24

jeg skal nok rydde op i dem i dag. jeg forstår ikke, en zenhave er en have uden vand, men der er da mange japanske haver, hvor der også er rislende vand, hva hedder denne form for have så? Jeg accepter svaret fra Nordsted1 , det ville bare være rart, hvis nogle ville svare på dette.

og tak karenD for tippen, det tror jeg at jeg prøver. tak.

Godkendelse af svar
Fra : rudik

Dato : 03-02-07 16:25

Tak for svaret Nordsted1.
Jeg kunne bruge det, men der er da også haver japanske haver med vand i, hvad hedder disse haver så?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-07 17:09

Måske du kan finde noget her

http://www.jgarden.org/glossary.asp