/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
ram
Fra : vagnba
Vist : 596 gange
100 point
Dato : 03-02-07 09:43

nogen der kan fortælle mig am det er muligt at forøge RAM i en bærbar Fujitsu Siemens, Amillo 2, og evt hvilke RAM kort jeg skal bruge. Regner med at det evt kan løse mit hastighedsproblem.
Intel(R) Celeron(TM)CPU, 1200MHz,1.19GHz, 96MB RAM. det er de oplysninger,den siger der er om den..

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-02-07 09:47

Der sidder et par tapper foroven på tastaturet, tryk dem ned, så kan du løfte det, der skulle rammene sidde, mener der er 2 muligheder SoDimm 144 pins ram, eller almindelige ram, som sidder i en normal PC.

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 03-02-07 09:52

nej der er imgen tapper foroven. men en masse dæksler på undersiden som kan skrues af. men er der ingen steder hvor jeg kan gå ind og se, hvad det er for nogle RAM. mener at kan mindes der findes en hjemmeside hvor jeg kan gå ind og se om producenten evt også har nye opdateringer til ens comp.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-02-07 10:03

Der kan også sidde en enkelt skrue under bunder, der holder keyboardet, på min søns siemens sidder ram der.

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 03-02-07 10:15

ok, men ville godt være lidt mere sikker inden jeg begynder at skille noget af. ingen der kender noget til den hjemmeside, hvor man evt kan få producentens nyeste opdateringer

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-02-07 10:18
Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 03-02-07 10:37

ok den prøver jeg. under bunden har jeg 2 dæksler. et til HD, og et til blæseren. så jeg skal nok have tastaturet afmonteret på en eller anden måde..

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-02-07 10:40

Jeg har monteret ekstra 184pins ram i min søns, der havde jeg også tastaturet løftet, mener kun der er een skrue, der holder det.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 03-02-07 11:01

Prøv: http://kingston.dk/ hvor du kan udfylde en forespørgsel

eller du kan finde din PC på: http://www.kingston.com/

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/models.asp?Manufacturer=fuj&root=us&LinkBack=http%3A%2F%2Fwww.kingston.com&sys_line=AMILO&distributor=0&submit1=Search

findes der et utal af Amilo modeller, men da du ikke har angivet det fulde navn - må du selv finde den.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-02-07 11:06

hvis du stadig er i tvivl om ram typen så installer dette lille program. Det kan fortælle dig om hvilken type der er i.

http://www.majorgeeks.com/download.php?det=4181

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 03-02-07 21:18

har ikke kunnet finde min pc på nogle af de nævnte sider.. Det er en Amilo-D, Reg N-30N3, type CY23,,, Men ved slet ikke om der kan sættes flere Ram i, og om det evt vil hjælpe på hastigheden.

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 03-02-07 21:37

endvidere ved jeg slet ikke om den kan trække flere RAM. Den luft der kommer ud fra blæseren, er i forvejen utrolig varm, det tyder på at den arbejder hårdt..

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 03-02-07 21:45

Citat
har ikke kunnet finde min pc på nogle af de nævnte sider.. Det er en Amilo-D, Reg N-30N3, type CY23,,, Men ved slet ikke om der kan sættes flere Ram i, og om det evt vil hjælpe på hastigheden.

Du fortæller at det er en Amilo-D, men hvilkel model er det???
På Kingstons side er der 9 forskellige D-modeller at vælge imellem.

Og hvor RAM har du pt. i maskinen?

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 03-02-07 21:53

kan ikke se model nogle steder bag på maskinen. kun type. og i mit spørgsmål skrev jeg hvad jeg kunne læse når jeg gik ind i egenskaber og generelt.. 0g der står 94 MB

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 03-02-07 21:56

modelname: CY23

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 03-02-07 22:07

Der findes mange Amilo-D modeller: 1840,1845,5100,5500,6100,6500,6800,6820,7100,7500,7800,7820,7830,7850,8800,8820,8830,8850

Så der er mange at vælge imellem!!!

Og hvor mange RAM har du pt. i maskinen???

Oplysningerne burde stå i manualen.

Hvor gammel er maskinen - hvornår har du købt den?

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 03-02-07 22:28

har desværre ikke manualen mere, men modellen er CY23, og den er vel 5-6 år gammel. mener det er 96 MB. jeg har haft den fra ny..

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 03-02-07 22:47

Det ser noget problematisk ud - langt om længe fandt jeg lidt oplysninger på en tysk side:

Citat
FUJITSU-SIEMENS Amilo D CY23, Speichererweiterung, 55.00 €*
Speichererweiterung 256 MB ( MB fest eingebaut, maximal 384 MB, 1 Steckplatz)

Som jeg forstår det betyder det følgende: Der kan monteres en RAM klods på 256 MB (og kun 1), og det betyder at du maximalt kan komme op på 384 MB, hvis der allerede er fast indbygget 128 MB, og du mener at du kun har 96 MB - så du kan max. opnå 352 MB.

Prisen kan formoodentlig også siges at være lidt dyr - 55 Euro = ca. 420,- kr.

Et andet sted kan jeg finde specifikation på en Kingston 128MB Ram klods til 52 Euro:
Citat
SD-RAM 128 MB 144pin SO-DIMM Speicher 8CH für Fujitsu Siemens Amilo D CY23 Reg N 52.00EUR

Det er en type 144pin SO-DIMM

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 03-02-07 22:50
Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 03-02-07 23:05

ok, men så er det jo åbenbart ikke sikkert at man kan købe en i en dansk forretning. men det er jo så også et spørgsmål, om det vil hjælpe ret meget på hastigheden..

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 03-02-07 23:14

De kan helt sikkert også købes i Danmark, men det er muligt at man skal lede lidt.

Hvor meget forbedring det giver, er selvfølgelig lidt svært at sige - men hvis du monterer 256 MB mere, har du trods alt 4 x så meget memory.

Kontakt evt. denne forretning:
http://www.enavia.com/dk/da/con/Products/Showproduct.aspx?ProductId=1050459&Tab=ExtendedSpecification&HierarchyId=71

Men husk at få garanti for, at det passer til Amilo D-CY23, for der findes Ram kredse med forskellig Hz (100, 133).

Her er et udvalg af deres SO DIMM 144-pin:
http://www.enavia.com/dk/da/con/Products/ProductFilter.aspx?HierarchyId=71&Selected=3811K02011

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-02-07 08:28

Har du prøvet at bruge mit linkt til det lille program Everest der fortæller dig lige nøgagtig hvad for type ram der er i.

Mht at luften er meget varm, munne du jo lige blæse den igennem, den trænger sikkert til det hvis det aldrig er blevet gjort tidligere

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 04-02-07 09:48

den er blevet blæst igennem, og rundt ved blæseren er der også helt rent. jo jeg har også fundet ud af at der er plads til 2 stk 128 MB.

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-07 11:38

Citat
jo jeg har også fundet ud af at der er plads til 2 stk 128 MB.

Det lyder da interessant, da jeg imiddelbart kun kunne finde oplysninger der tydede på, at der var plads til en Ram-klods på Max. 256 MB.

Men generelt er der ikke mange oplysninger på nettet om din PC.

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 04-02-07 15:21

nej det er utroligt så lidt der findes om den. men jeg vil overveje om jeg vil sætte mere RAM i, eller jeg skal skifte den ud. For helt ærligt den har mistet meget af kraften, eller også er det fordi programmerne er blevet tungere. ved det ikke. for det er ikke virus, for det er den lige blevet checket totalt for, og der er blevet ryddet op i den. men om det kan være spamfighter, eller avira der sætter farten ned på den ved jeg heller ikke.

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 05-02-07 10:48

nu har jeg slettet min spamfighter, og min avira.. nu kører den bare på fuld skrue igen.. kan det virkelig være rigtigt at de programmer skal sløve den så utrolig meget

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-02-07 12:08

Jeg har slettet spamfighter af samme grund.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-02-07 16:14

Ja det er utroligt så megen kraft den tar. Tænk hvis der ikke fandtes personer der lavede al mulig snavs og viraer til skade for os alle. Så ville vi vel stadig sidde ved en gl. 486 pc med 16 mb ram

Men alligevel er det jo altid godt med noget mere ram

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 05-02-07 20:51

ja det kan jeg kun give dig ret i..men jeg er ved at overveje at udskifte den, og så kun bruge den offline. eller måske med mobil som modem vedr mit job

Godkendelse af svar
Fra : vagnba

Dato : 06-02-07 09:39

Tak for svaret IBM760.