/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Vittigheder / Spørgsmål
10  Tilde38 720
garanti i Bilka
Fra : batman1
Vist : 1353 gange
100 point
Dato : 02-02-07 22:33

Jeg kunne ikke lade være med at vælge kategorien vittigheder, da dette må være en vittighed fra Bilkas side, det troede jeg da i første omgang, men nej det var den modbydelige sandhed, jaja jeg skal nok komme til sagen, som er den at jeg har købt en Packard Bell bærbar for 3 1/2 måned siden som nu er defekt, så vil Bilka gerne have at jeg kontakter Packard Bell og får dem til at lave en udskrift på hvad de tror der er galt ( fordi så går det hele meget hurtigere ) det fik mig til at spørge om hvor lang tid det ca. ville tage at få den repereret, og svaret var en stående vits, ca. 2 måske 3 månede, ja jeg var rystet, hvad mener i. jeg prøver at ringe til Packear Bell på mandag og håber på at de kan hjælpe, da jeg ikke indleverede computeren.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-02-07 22:53

Citat
så vil Bilka gerne have at jeg kontakter Packard Bell og får dem til at lave en udskrift på hvad de tror der er galt ( fordi så går det hele meget hurtigere )

tjaehh det kræver jo du indleverer maskinen til PB sikke en gang vrøvl - står der ikke noget i dine papirer om det ????

Kommentar
Fra : batman1

Dato : 02-02-07 23:00

Jeg har snakket med Packard Bells hotline inden jeg kontaktede Bilka, i håb om at få løst problemet,uden alt for meget bøvl, de mente at jeg skal have skiftet en antenne ? til trådløst internet? og derfor skulle indlevere den til rep i Bilka, men deres 2-3 måneder er da noget lort rent ud sagt. man køber da ikke en bærbar til 8000 for at den skal stå på et værksted i flere måneder.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-02-07 23:01

en sag for forbrugerrådet ??? gu´det ej ok - det er dovenskab og håb om at fristen udløber osv

Kommentar
Fra : bønnespiren

Dato : 02-02-07 23:10

generelt er det ikke fedt at købe dyre ting i bilka for hvad enten det er fjernsyn eller cykler er de ikke berygtet for deres evne til at arbejde hurtigt i de sager

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 02-02-07 23:23

Ja, den beskrivelse af Bilka står fuldstændig fremmed for mig..
Jeg har flere gange afleveret deftekte ting der. Bl.a. en PC for nogle år siden.
Og jeg har aldrig oplevet problemer. PC'en byttede de til en anden efter at en sælger havde kigget på den i 10 min. og et par andre gange - godt nok med mindre ting - har jeg fået pengene igen uden der overhovedet er blevet kigget på varen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-07 23:27

2-3 måneder det er da hurtig, det går sandsynligvis hurtigere og så er de fri for at du kan rykke, før efter 3 måneder Bilka reparerer intet selv, men skal førstsende den til producenten og have den retur igen, derfor sikrer de sig, og lover ikke mere end de kan holde

Kommentar
Fra : batman1

Dato : 02-02-07 23:27

Jeg har aldrig haft lignende problemer, og er noget rystet over at det kan tage 2-3 måneder.
min kone har lige haft hendes til garentirep. i Fona og det tog 3 uger.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-07 23:34

Min nevø havde en Pachard Bell bærbar, købt i El Giganten, der duede harddisken ikke, og efter 2 måneder måtte han indlevere den til reperation hos El Giganten, den kom aldrig tilbage, efter 5 måneder hvor han regelmæssig havde rykket for den, fik han meget modvillig, købsprisen tilbage, han købte en ny Fujitsu Siemens hos en it forhanlder, han er (vistnok) færdig med elektronik i supermarkeder for en tid

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-07 23:39

Forøvrig skal jeg afprøve Bilkas garanti, næste gang jeg kommer der, men det er kun en kaffemskine som er utæt, jeg regner da med at få en ny med hjem, de andre få gange der har været et eller andet, med et produkt købt hos dem, har jeg fået den byttet uden dikkedarer

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 03-02-07 00:49

Jeg har selv købt bærbar fra bilka 2 gang men jeg fek problem på min Harddisken på begge 2 men bilka acepteret min maskin til rep men det tog ca 3 uger. Du må prøve anden bilka eller snak med deres CHEF...... De skal rep maskin....ok
Hav det godt

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-02-07 10:07

Bilka er langsomme.. Nogle gange ligger det længe før det bliver indsendt, når man så modtager deres reparation/reklamation mangler der ofte købsnota eller fejloplysning. Jeg vil gerne lige rette det med at de sender ind til producenten, de sender som ftest ind til et SERVICE VÆRKSTED. Men der er flere inkompetente personer ansat der ikke kender til den simple ordre behandling af reparationer og reklamationer.. Ved os, er produktet som oftest sendt retur inden for 2-3 dage, når man så har slut brugeren eller en ansat ved Bilka hængende i røret for at rykke, kan man enten fortælle at det er sendt for flere dage eller uger siden, eller at vi STADIG mangler den købs nota eller fejloplysning som vi ofte har rykket for flere gange.. Ja, lavpris varehuse som Bilka, Bauhaus, Metro osv osv har ikke et klap forstand på hvad de foretager sig.

Så ja, den lange ventetid er efter min mening absolut ubegrundet, urimelig og unødig.

Ved godt at jeg vi ikke laver omputere i min branche, men reperationer og reklamationer skal da behandles ens både ifølge købeloven, sund fornuft, ansvarlig og rimelig behandling af andres ting, hvad enten det er computer, boremaskine eller en microovn..

Bare brok dig i Bilka! Det skal nok fremme ekspeditionen af din reklamation.

- Anden

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-02-07 10:39

Den fremgangsmåde ser vi desværre alt for ofte, når det handler om elektronik. Mange butikker prøver i første omgagn at få kunden til selv at rette henvendelse til producenten, men den går altså ikke.

Vælg mellem ombytning og reparation
Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan kun undgå for-brugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.

Det er Forbrugerrådets klare opfattelse, at forbrugeren i kraft af de ændrede regler kan undgå de kontinuerlige reparationsforsøg, som hidtil har præget praksis.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-07 11:11

Det er egentligt lidt forkert at hænge Bilka ud på den måde.....

Problemet er at vi gerne vil have billige varer og al den elektronik "varehusene" køber kommer fra østen med de problemer det nu giver....

Det meste er mærkeprodukter der blot produceres under "eget" navn.....

Derfor kommer forretningerne i klemme når noget går i stykker....

Bevares - de er selv skyld i problemet og en egentlig importør findes ikke da det er dem selv....

Noget andet er så at de "store" varehuse burde have en egen reparationsafdeling.....

De er sgu store nok, og har garanteret rigeligt arbejde, til en sådan afdeling.....

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-02-07 11:59

Jep, men det er producenten der vælger hvilke værksteder der betales for garanti reparationer.
Og jeg oplever dagligt inkompetance far byggemarkeder, supermarkeder og varehuse..

At det så tit (BEMÆRK, JEG SKREV IKKE ALTID) er brugerens skyld at produktet går i stykker er en anden sag.. En tabt boremaskine eller virus på en computer, f.eks, er jo ikke en garanti sag

Men tit brokker folk sig så meget at de får deres vilje..

Men stadig, lange ventetider kan en slut bruger ikke være tjent med.. Derfor, hvis det bliver foreslået at slut brugeren selv kontakter service værksted, så er det altså en god idé, Det kan altså forkorte ventetiden væsentligt

Så slipper man for det bøvl med forretningen!

- Anden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-07 12:16

Citat
slut brugeren selv kontakter service værksted

Det kan du ofte gøre også uden forretningens vidende....

De fleste "storleverandører" er KUN interesseret i at produktet virker....

Og lidt research vil ofte resultere i at man finder den EGENTLIGE producent..... (selv på "bambusmærker")

Bl.a. fandt vi jo for nylig ud af at INO3 (kvikly) er det samme som LG tidligere Goldstar......

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-02-07 12:30

Tak refi, rart at få medhold

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 04-02-07 00:29

[CITAT][Derfor, hvis det bliver foreslået at slut brugeren selv kontakter service værksted, så er det altså en god idé, Det kan altså forkorte ventetiden væsentligt
Så slipper man for det bøvl med forretningen/CITAT]

Forretningen, hvor man køber varen, har altså pligt til at afhjælpe eventuelle fejl og mangler.
Efter ca. 2 reparationsforsøg (afhængig af hvilken vare) har man ret til at ophæve købet og få pengene tilbage eller, hvis man vælger det, en anden vare, og man skal selvfølgelig IKKE vente flere måneder på en afgørelse.

Med hensyn til at selv at sende varen til værkstedet har man - så vidt jeg ved - fortabt sin ret til reklamation.

Så lad være med at lade jer overtale til selv at indlevere varen til et værksted - kræv jeres ret - i har betalt for varen i i første istans.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-07 10:25

Citat
Forretningen, hvor man køber varen, har altså pligt til at afhjælpe eventuelle fejl og mangler

Det er der jo ingen der benægter Heller ikke Bilka

Citat
Med hensyn til at selv at sende varen til værkstedet har man - så vidt jeg ved - fortabt sin ret til reklamation.

Selvfølgelig skal "varen" ikke sendes nogen steder uden forretningens viden.....

Det er supporten til at finde fejlen vi snakker om - i den sidste ende skal det naturligvis være med forretningens godkendelse at varen sendes til leverandør/producent....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-07 10:26

Citat
vi snakker om

jeg snakker om - kan selvfølgelig ikke svare for andre

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-02-07 12:08

Man taber ikke sin reklamations ret ved selv at sende varen til service værkstedet..
MEN, derimod kan forretningen kræve at få betalt fragt til service værksted.. Det ses ofte.

- Anden

P.S. Jo, det ER altså mest fordel agtigt for kunden selv at sende sit produkt ind...

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 20-02-07 03:00

Det er rigtig lang tid at skulle vente på en blær-bar, for så er den jo allerede forældet, og man skifter jo ikke lige cpu eller kort i en sådan