/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sandspartel på gipsplader
Fra : jesper.s
Vist : 2788 gange
50 point
Dato : 02-02-07 10:11

Hej.

Jeg vil høre om man kan komme sandspartel på gipsplader, så det sidder ordenligt fast?

På forhånd Tak!

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 02-02-07 10:31

Ja det kan du da, du skal bare vælge det rigtige produkt.
Husk og sørg for at samlingerne bliver dækket med Armeringsbånd, så der ikke bliver revner med tiden mellem pladerne.

Her er et link til masse af gode råd og Gibsplader og bearbejdning

http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/products/accessories/index.html

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 60 point
Dato : 02-02-07 10:33

Det skulle ikke være noget problem, sandspartel går fint i spænd med gipsplader.

Husk at armere dine samlinger. Der er faktik lige kommet et helt nyt produkt på markedet, som skulle være bedre end de gamle armeringstape.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 02-02-07 10:40

Du kan hente artiklen: håndværkerskolen - gipsvægge, spartling her:

http://www.thulinsite.dk/gips.pdf

Eller på Gør det selv's hjemmeside.

I artiklen omtales den nye slags armeringstape, som skulle være noget bedre end de gamle tradtionelle.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-02-07 14:56

Let, men hvorfor vil du lave en glat overflade ru?

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 05-02-07 08:46

Det er fordi det er en væg jeg skal rette op, og de andre vægge kommer der sandspartel på.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-02-07 11:12

Du skal muligvis fugte eller grunde først. Gibspladen er noget sugende, så risikoen foreligger, at fugten bliver suget ud af spartelmassen mens du arbejder med det. Jeg vil foreslå at prøve med en stump af det du fik tilovers og fugte den ene ende og skrive "tør" på den anden og så trække spartel på og sammenligne hvor let det er at arbejde med. Efter en passende tid kan du så lave styrkeprøve. "Passende tid": bøtten med spartelmassen.
mvh
pbp

Du er jo nok klar over, at du skal bruge en ordentlig spartel, 30 cm bred eller noget i den stil.

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 07-02-07 13:29

Tak for svaret thulin.