/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
genvex-metro vandvarmer år1980
Fra : jan200
Vist : 1346 gange
60 point
Dato : 01-02-07 22:58

Vi har et træhus bygget i 1980 og som vi overtog i 1999. Der er installeret et genvexanlæg tilkoblet en Metro vandvarmer mærket 200.3 MV med en 280 liters tank. Nu larmer kompressoren meget, og vandet bliver koldere og koldere. Brugsvand anslåes at være ca 25 grader, og koldt at bruse i.

For neden er der to reguleringshjul begge med gul lampe på siden. Hjulet på venstre side er formentlig til indstilning af vandtemperatur, den til højre ved jeg ikke hvad man indstiller. Begge hjul har de seneste to år stået indstillet på fuld styrke, men nu slår strømmen fra i på hovedafbryder i sikringsskab dersom de indstilles på max styrke. Jeg har derfor skruet ned for det højre hjul, for at strømmen ikke skal afbrydes.

Hvad kan der være galt? Er vandvarmeren ved at stå af? Kan man skifte noget ud?
Hvis det hele skal udskiftes, hvad skal man så vælge?
mvh
Jan, Djursland

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 60 point
Dato : 02-02-07 11:53

En 27 år gammel varmepumpe og beholder, er som udgangspunkt udslidt og kassabel. Der er ingen grund til at lade den leve længere.

"Lever" varmepumpen af udsugningsluft fra huset? I så fald skal du ønske dig en ny brugsvandsvarmepumpe.

Den kunne hedde: Nilan VGU 250 , Genvex Vanvex 185 eller IVT 550

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-02-07 15:47

Skrot den... og lyt til 3773
Go' weekend
Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-02-07 15:54

Hej Clan......

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-02-07 15:54

Var faktisk i Grenå for ikke så mange dage siden!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-02-07 16:03

Ved et varmtvandsforbrug på f. eks 200 l/dag har det leveret 1971000 liter varmt vand. Har varmepumpen kørt med en effektfaktor på bare 2,5 har den sparet dig og tidligere ejere for 92338,- nutidskroner, udregnet ved 50° vand, i forhold til en elvandvarmer.

Kommentar
Fra : jan200

Dato : 02-02-07 19:29

Hej 3773,

Hvad kunne være dine anbefalinger mellem dine tre forslag til vandvarmere? Hvem er produsent for IVT 550?

Ellers meget tak for deprimerende, men dog oplysende svar fra Clan og 3773. Det lyder som en regning svarende til en halv bondegård....

Hilsen Jan

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-02-07 20:30

3773... så skulle du sgu' da ha' slået på tråden - min nye mail & arb.
spm(snabel-a)grenaahydraulik.dk

Jan... lyt du bare til 3773 he rules in the vent. sorry at vi benytter dit link til at sige hej til hinanden, men du får altså ikke bedre vejledning end fra 3773 - og han er jo aktiv på tråden.
er dog lidt skuffet over at Dantherm ikke er med på listen

Godkendelse af svar
Fra : jan200

Dato : 03-02-07 17:01

Tak for svaret 3773.