/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Taxa kørekort?
Fra : Dyne
Vist : 4586 gange
500 point
Dato : 01-02-07 17:09

Davs folkens.

Har kigget lidt rundt på nettet, men må nok indrømme at jeg ikke helt kan finde ud af hvad der er hvad.

Hvad skal der til, før man kan/må føre taxa? Ikke selvstændigt, men hos en anden vognmand?

Så vidt jeg har forstået:

- skal der erhverves det lille erhvervskørekort aka taxakørekort.
- der er også noget der hedder taxa-kvalifikation.

Hvad er hvad her. Hvad gør hvad godt for, hvor meget skal man igennem inden man kan komme ud og arbejde lidt.

Kort sagt: Hvordan kommer jeg ud og køre taxa? Gerne lidt uddybende...

Sagen er nemlig at jeg skal til at søge læreplads, og har sat en del tid af til det, så ville jo være rart hvis tiden kunne gå med noget andet end at arbejde for et vikarbureau...

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 01-02-07 17:11

EDIT: Er i øvrigt 21 (om 2mdr), har 100% ren straffeattest, har alm. B-kørekort og kørt fejlfrit siden min 18 års fødselsdag, hvor dette blev erhvervet.

Kommentar
Fra : nusnus

Dato : 01-02-07 17:20

Her kan du se hvad der kræves. under taxa/erhverv

http://www.soernestrafikskole.dk/

Nusnus

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 01-02-07 17:32
Kommentar
Fra : arnely

Dato : 01-02-07 19:01

Du kan typisk tage det på AMU. Hvis du er ledig kan du få et kort smidt i nakken

Kvalifikation til taxikørsel

Citat
Adgangsbetingelser
Personer, der ønsker at køre taxi og som er i besiddelse af kørekort kategori B-erhverv.

Handlingsorienteret målformulering
Deltageren kan efter endt uddannelse udføre sygetransport samt taxi- og limousinekørsel.

Deltageren opnår kvalifikationsbevis til taxikørsel jf. Færdselsstyrelsens Bek. nr. 220 af 31-03-2000 om "Bekendtgørelse om taxikørsel m.v.".

Bestemmelser om bedømmelse som forudsætning for opnåelse af bevis

Uddannelsesbevis udstedes af uddannelsesstedet til de deltagere, som efter underviserens vurdering har gennemført uddannelsen med tilfredsstillende resultat, samt har bestået den afsluttende kvalifikationsprøve med tilfredsstillende resultat.

Afholdelsesformer
Kurserne kan gennemføres aften, nat, weekend og splittet op på enkeltdage over en periode. Nogle kurser kan også gennemføres på en konkret virksomhed eller en anden lokalitet.

Desuden kan kurserne afvikles som Blended Learning (fjernundervisning, hvor min. 51% af timerne skal være på skolen). Nogle kurser gennemføres også på et åbent værksted, hvor der undervises på flere niveauer og hvor man kan starte og slutte efter nærmere aftale.

Personbefordring med taxi

Citat
Adgangsbetingelser
Personer, der søger arbejde som chauffør for taxi-, limousine- eller sygetransportkørsel. Deltageren skal inden uddannelsen påbegyndes have erhvervet kørekort til kategori B samt opfylde helbredsmæssige og strafferetlige krav til erhvervelse af kørekort B-erhverv og kunne beherske det danske sprog med henblik på at udføre de med erhvervet forbundne opgaver.

Handlingsorienteret målformulering
Deltageren kan på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde føre og betjene køretøjet, og er i stand til at vurdere egen og andre trafikanters adfærd og på denne baggrund udføre en sikker og forsvarlig kørsel samt udføre almindeligt forekommende opgaver inden for taxi-, limousine- og sygetransportkørsel med en defensiv kørestil, energirigtigt og i overensstemmelse med færdselslovens bestemmelser.

Efter uddannelsen har deltageren erhvervet kørekort kategori B-EP jf. gældende myndighedskrav beskrevet i Færdselsstyrelsens undervisningsplan for køreuddannelse til denne kategori.

Deltageren opnår endvidere kvalifikationsbevis til taxikørsel jf. Færdselsstyrelsens Bek. nr. 220 af 31-03-2000 om "Bekendtgørelse om taxikørsel m.v."

Bestemmelser om bedømmelse som forudsætning for opnåelse af bevis

Uddannelsesbevis udstedes af uddannelsesstedet til de deltagere, som efter underviserens vurdering har gennemført uddannelsen med tilfredsstillende resultat, samt har bestået den afsluttende kvalifikationsprøve med tilfredsstillende resultat.

Afholdelsesformer
Kurserne kan gennemføres aften, nat, weekend og splittet op på enkeltdage over en periode. Nogle kurser kan også gennemføres på en konkret virksomhed eller en anden lokalitet.

Desuden kan kurserne afvikles som Blended Learning (fjernundervisning, hvor min. 51% af timerne skal være på skolen). Nogle kurser gennemføres også på et åbent værksted, hvor der undervises på flere niveauer og hvor man kan starte og slutte efter nærmere aftale.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 01-02-07 19:06

Har lige et par kommentar mere. Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor.

Men generelt tjener nye chauffører ikke ret meget i Vognmandbrancen. De får de dårlige vagter med mindre du har foden inde hos en vognmand der vil hjælpe dig. Desværre er der langt mellem dem.
Du skal jo også regne med og køre om natten, hvad så kan blive hårt når du skal jobbe om dagen.

Jeg kender en del til brancen, har selv erhverskort, men køre ikke længere. Det er en hård brance og du kommer ikke sovende til dine penge. DER SKAL KNOKLES for og køre penge hjem.

Men spørg hvis du vil vide mere.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-02-07 21:05

Du skal have et erhvervskørekort. Et kursus på AMU, en ren straffeattest, et førerbevis fra kommunen, en ansættesle og en vejprøve for at komme på gaden. Du tjener ca. 50% af det indkørte. Enkelte steder er du ansat på timelø, hvis du ovevejende kører med handikappede og pensionister.

mvh
qha

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 03-02-07 08:27

Hej Dyne

Faldt lige over dit spørgsmål. De mange svar er svær at blive klog på selv om hver især gør hvad man mener er bedst.
Du skal være fyldt 21 år. Du skal så have erhvervskort til kategori B og det letteste og billigste er ikke at gå på AMU center, det koster dig 6 uger og er ikke nødvendig. Henvend dig til den lokale kørelære og ¨fortæl du vil have erhvervskort til B. Kan du køre og du kan din teori indstiller han dig til køre/teoriprøve, men du gør klog i at få genopfrisket teori og evt. et par køretimer. Til teoriprøven må du max have 3 fejl og en køreprøve varer 2 timer og skal være uden fejl. Småfejl som ikke betyder noget til almindelig køreprøve må ikke have. Du skal køre den korteste vej til 2 adresser og hver gang må de se på et kort 2 gange.

Ja så har du det på plads og får en anmnærkning på dit kørekort at du har erhvervskort.

For at få et såkaldt førekort hos kommunen skal du have et kvalifikationskursus som varer 12 dage. Det er førstehjælp, betjening af taxameter, kundebetjening, betjene en trappetjener m.m.
Dette kan tages f.eks. på et AMU center eller hos nogle køreskoler (de kan findes på nettet).
Når du har dette kan du søge kommunen om et førekort, ren straffeattest kræves samt et gebyr som svinger fra 95,- til 315,- kr. Så har du ret til at føre taxa eller limousine kørsel.

Dit førekort gælder i 5 år.

Håber dette var et fyldeste gørende svar på dit spørgsmål.
Det er iøvrigt et spændende arbejde at køre taxa.

Med venlig hilsen
hawaii7