/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Svamp i vundueskam og fuger..
Fra : AhHaIC
Vist : 913 gange
100 point
Dato : 01-02-07 12:59

Vi har fået nogle små prikker i vindueskammen i soveværelset - altså svamp. Vi har i en periode ikke formået at lufte ordenligt ud. Hvordan kommer jeg af med det svamp igen - hvilke kemikalier skal jeg have fat i.
Samme problem er begyndt at opstå i det små ude i vores bruse område på toilettet. Altså der er begyndt at komme nogle sorte pletter, men kun på fugerne og især de fuger nede ved gulvet. Hvordan får man fjernet det?? Hmmm.
Håber der er noget der ved en masse mere om det her end mig, for så skal jeg afsted til silvan med det samme..

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 110 point
Dato : 01-02-07 13:08

Nu er det jo ikke sikkert at det er svamp, men det er helt sikkert mangelende udluftning.
En skrap klorinopløsning kan stoppe det, men helt fjerne det kan det nok ikke. Det er nok en form for mug og nogen bruger at smøre atamon på efter klorinbehandlingen.
Ellers er der jo sandpapir og maling alt efter hvad dine vinduer er behandlet med.
I baderummet er det knofedt med enten klorin eller husrens.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-07 13:31

Skimmelsvamp.
Bedste middel er at sørge for, at der udluftes tilstrækkeligt.

Klorin vil fjerne det, men klorin lugter grimt, bleger kraftigt og er noget skidt for miljøet.

Afvaskning og efterfølgende atamonbehandling vil måske løse problemet på kort sigt og er ikke så skadeligt så det ville jeg forsøge først.

Skimmelsvamp opstår ofte hvor der er fugtdannelser (kondens) som følge af at varme kulde mødes og er typisk i ældre huse der ikke er efterisoleret osv.
Før i tiden spared eman ikke så meget på varmen og oplevede derfor ikke problemet på samme måde.
Hyppig vask og tørring omkring toilettet vil hjælpe der.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-02-07 19:21

der findes et middel i handelen som fjerner den slags effektivt, men det er kun til udendørs brug, så lad dig ikke friste til at bruge det. det hedder rodalon, men som sagt er det kun til udendørs brug. grunden til ,at jeg oplyser dette er, at mange forretninger sælger det til indendørs brug, men man bliver alvorligt syg af det, så giv det en ordentlig omgang rengøring og sørg så for at lufte ud hver dag.aller bedst er det hvis du kan lade vinduet stå på klem døgnet rundt.

Godkendelse af svar
Fra : AhHaIC

Dato : 01-02-07 19:42

Tak for svaret stig54.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-02-07 19:51

Det var så lidt

P.S. Rodalon kan købes både til indendørs og udendørs brug, det indendørs kan f.eks bruges til køleskabe, det er bakteriedræbende.