/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows XP home edition låser pc
Fra : Landevejen
Vist : 1429 gange
180 point
Dato : 10-01-03 16:13

Under en installering af et spil låste PC'en totalt (Ctrl+Alt+Delete) kunne ej bruges, så det var nødvendigt at afbryde strømmen (slukke for kontakten).

PC'en er kropumulig, har prøvet alle forslag den forslår i fejlmeldingen.

Har prøvet med Win98 startdisk, men kan ikke der få kontakt med C-drev (config.sys).

Lorte program (XP) hvofor fanden har man opgivet DOS, med DOS kunne man da i det mindste komme ind og formattere HD, som det nu ser ud er HD lige til at smide ud.

program : Windows XP home edition

fejlmelding :
unmountable_boot_volume

tekniske oplysninger :
*** stop : 0x000000ED (0x80E19E30, 0xC0000032, 0x0000000, 0x00000000)

linie fejl i config.sys
line 14 aspi2dos.sys

line 15 aspi8dos.sys

line 16 aspi5dos.sys AIC-7890/91 ASPI manager for DOS version 1.00S

Hvad pokker skal jeg gøre????

Hilsen fra Landevejen

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 10-01-03 16:22

Hvis du vil formatere harddisken og evt. geninstallere kan du bruge din XP skive. Den er sandsynligvis bootable. Du kan måske reparere XP herfra. Sæt den i gå i bios og vælg cdrpm som første botot device og genstart - Følg vejledningen.
Er den ikke bootable kan du prøve med en ande windows 98/me startdisk.

Lige en indskydelse - det er ikke sværrere at formatere med xp installeret. Format C: fra disketten er ligeglad med hvad du har installeret på computeren :)

Håber du får liv i den !

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 10-01-03 16:34

Hej

Når du har haft Windows XP installeret er din harddisk sandsynligvis formateret til NTFS filsystem.
Dette bevirker, at du ikke kan formatere fra eks.v. en bootdisk fra Windows 98, ME, 95 eller Dos.

Du skal bruge et specielt program eller boote op fra din Windows XP CD og vælge R første gang.
Herefter kommer du ud i et Dos lignende område hvorefter du kan formatere til alle formater!
Skriv "Help format" for at se parametre til format. For at partionere skal du bruge Diskpart prøv også der at skrive "Help diskpart".

Men prøv først at reparere Windows XP!
Man mister ingen data og dine indstillinger bliver bevaret næsten 100% dog skal man huske at køre opdateringer eks.v. via Windows update!

Sådan bruger man reparation funktionen:
1:Det første man skal gøre er at boote op på fra Windows XP CD. (Bios skal ændres til at have (ved nogle bios) First bootdevice til at være cdrom.)
Derefter installerer Windows XP nogle foreløbige filer, og derefter skal man:
2: Springe det første tilbud om reparation i Consolemode over og fortsætte installationen (nyinstallation)
3: Herefter kan man så vælge hvilket drev m.v. hvor installation skal være på og her vælger man samme som det oprindelige sted.
4: Windows medeler nu at der et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en reparaton (R) - her vælger man R.
5: Windows udfører nu en ny installation; men med bevarelse af næsten alle tidligere indstillinger men med bevarelse af alle almindelige data.
6: Man bliver under installationen bedt om CD-Key igen.

Se endvidere:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : xou

Dato : 10-01-03 16:51

hej du kan gendanne master boot rekord i starten ad drevet ved at køre en start disk til at få fat i xp,
det gøres ved:
Sådan oprettes en startdiskette på en Windows XP-baseret computer
Formater en diskette ved hjælp af Windows XP-formateringsværktøjet. Indsæt f.eks. disketten i diskettedrevet, skriv format a: ud for kommandoprompten, og tryk på ENTER.
Kopier filerne Ntldr og Ntdetect.com fra mappen I386 på installations-cd-rom'en til Windows XP eller fra en computer, der kører samme version af Windows XP som den computer, du vil bruge startdisketten til at få adgang til.
Opret en Boot.ini-fil (eller kopier filen fra en computer, der kører Windows XP), og rediger den, så den passer til den computer, du forsøger at få adgang til. Følgende eksempel fungerer på et IDE-drev med en enkelt partition, hvor Windows XP er installeret i mappen \WINDOWS, men den nøjagtige værdi i sektionen [operating systems] afhænger af konfigurationen af den Windows XP-computer, du vil have adgang til:
[boot loader]
timeout=30
Default= multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows

[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows="Windows XP"
Hvis computeren startes fra en SCSI-harddisk, skal du evt. erstatte multi(0) med scsi(0). Hvis du bruger scsi(x) i filen Boot.ini, skal du kopiere den korrekte enhedsdriver for den SCSI-controller, der bruges på computeren, til roden af installationsdisken og derefter omdøbe den til Ntbootdd.sys. Udskift nummeret i disk(0), så det repræsenterer SCSI-id'et for den harddisk, du vil starte på. Hvis du bruger multi(x) i filen Boot.ini, behøver du ikke gøre dette.
Start computeren ved hjælp af startdisketten, og log derefter på Windows XP.

Kommentar
Fra : Landevejen

Dato : 10-01-03 17:27

Til rkl og Bjarne_H
Jeg har forsøgt at ændre Boot i BIOS, men da XP-cd’en ikke kan Boote hjælper det ikke.
Med start disk kan jeg komme i DOS, men der kan jeg kun finde drev A og D (CD-rom) ikke drev C.

Til xou
Jeg har forsøgt at finde et sted i XP hvor jeg kunne lave en start diskette, uden held.
Det hele besværliggøres af at det ikke er min PC der er installeret XP på (hurra for det).
Det er desuden meget svært for mig at låne en PC med XP, så jeg ved ikke om dit råd virker, (endsige om mine evner række til at følge dem), HD er ikke opdelt og vist nok en IDE.
Kan du maile mig start disken ? (please).

m.v.h.
Kurt
Landevejen

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 190 point
Dato : 10-01-03 17:44

oki !
du har ret men her kan du finde boot disk til xp cdromen
altså istedet for boot til xp cdrom
den fulder hele 6 diske der først skal formateres eller være nye
vælg først hvilken xp version xp home elller med service pack 1 indkluderet
osv
http://www.bootdisk.com/original.htm
håber du gør arbejdet så den kommer til at virke igen !

Kommentar
Fra : xou

Dato : 10-01-03 17:48
Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 10-01-03 18:05

At du ikke kan se C-drevet tyder på at det er formateret til NTFS som jeg tidligere har tilkendegivet.

Underligt at du ikke kan boote fra din Windows XP CD.

Prøv at gå ind i BIOS hold del eller F1 nede når du booter og se om du ikke kan ændre first boot til at være fra CD.

Ellers så Har xou angivet et udmærket link til hentning af startdisketter!

Held og lykke med videre!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 10-01-03 20:30

Hvis du har en ATA disk og controller, der er forbundet med et 40 pin kabel, kan det være det, der forårsager fejlen.
se denne artikel:
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/winxppro/reskit/prmd_stp_woft.asp

m v h
Catbody

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-01-03 11:16

Hej Landevejen,

jeg ved ikke om dette måske ka' løse dit problem... men der eksistere en mulighed for at få fat i en NTFS partition fra Dos vha. denne "Dos NTFS Boot Disk"... -->
http://www.ntfs.com/boot-disk.htm
dokumentationen/user guide ka' downloades her på siden... -->
http://www.ntfs.com/products.htm

ang. MBR (Master Boot Record) som Xou også nævner lidt længere oppe, ka' det gøres vha. kommandoen... "A:\> FDISK.EXE /MBR"... (uden "-tegnene) dette kræver selvfølgelig at Fdisk er med på den diskette der bruges...
men jeg vil foreslå dig at kigge på denne side mht. MBR... "Partition Recovery Concepts > MBR is damaged"... -->
http://www.ntfs.com/mbr-damaged.htm
mere information om Boot sektoren her... "Partition Boot Sector"... -->
http://www.ntfs.com/ntfs-partition-boot-sector.htm

de har også nogle andre sider det muligvis også vil være en go' ide at kigge igennem... "NTFS Recovery Concepts"... -->
http://www.ntfs.com/ntfs_recovery_concepts.htm
"Partition Recovery Concepts"... -->
http://www.ntfs.com/partition-recovery-concepts.htm

en anden side er denne her fra LabMice... "Windows XP Boot and Startup Issues"... -->
http://www.labmice.net/WindowsXP/TroubleshootingXP/startup.htm

de har bl.a. et link til denne artikel/side fra Microsoft... "How to Use System Files to Create a Boot Disk to Guard Against Being Unable to Start Windows XP"... -->
http://support.microsoft.com/?kbid=314079
en anden er denne fra Microsoft... "Resources for Troubleshooting Startup Problems in Windows XP"... -->
http://support.microsoft.com/?kbid=308041

jeg putter lige CatBody's link her igen, da det desværre knækkede... "Stop 0x000000ED or UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME"... -->
http://makeashorterlink.com/?I2A615C03

samt en anden side der også omtaler dette problem... "STOP 0x000000ED UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME" Error Message during Windows XP Upgrade"... -->
http://makeashorterlink.com/?S2B653C03

nu ved jeg så ikke om du har installeret XP fra bunden, eller om det har været en opgradering fra et tidligere Windows version og så til WinXP... idet det i nogle tilfælde ka' gi' problemer... idet den indimellem ta'r den tidligere Windows versions driver osv. med istedet for at udskifte dem med de respektive tilhørende komponenter til XP...

har du evt. nogle oplysninger omkring dit bundkort og hvilket Chipset det har?

"Windows XP Shutdown and Restart Troubleshooting"... -->
http://www.windowsxpforums.com/windowsxp_shutdown_restart.htm
"WINDOWS XP SHUTDOWN & RESTART TROUBLESHOOTING"... -->
http://www.aumha.org/a/shtdwnxp.htm

du nævnede et eller andet om at "Ctrl+Alt+Delete" ikke ville funke, jeg ved ikke om det evt. ka' skyldes det de snakker om i denne artikel/side fra Microsoft... "Windows XP Stops Responding (Hangs) During Windows Shutdown"... som også er nævnt på siden fra Aumha.org... -->
http://support.microsoft.com/?kbid=307274

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 11-01-03 11:51

Det var hurtigt MS fik flyttet den side

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-01-03 12:08

Hej Catbody,

øh...

den er da der stadigvæk... -->
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/winxppro/reskit/prmd_stp_woft.asp
eller hvis den uheldigvis sku' knække igen... -->
http://makeashorterlink.com/?I2A615C03

jeg ved ikke om det er fordi der er et mellemrum imellem "c" og "h" i prodtechnol i linket... men indimellem har Kandu's url parser en træls tendens til at knække ens link eller lave extra mellemrum...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-01-03 12:14

Damn... ÆVER... Kandu's parser...

nu gjorde den det igen... prøver en gang til... -->
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/winxppro/reskit/prmd_stp_woft.asp

ellers hvis man finder et link ka' det ind imellem være en ide at bruge dette websted "Make A Shorter Link", og kopier linket herind og generere et "nyt" link så det ikke knækker og man stadigvæk kommer frem til den rigtige side... -->
http://makeashorterlink.com/

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-01-03 12:23

Hej igen,

damner... underligt... fatter keine klejne hvorfor den vil ha' et mellemrum lige der... men det er måske en af Kandu's tilbøjeligheder i øjeblikket ligesom mellemrummet imellem indlæg 9997 og 10003

men jeg kom lige til at tænke på den måde Microsoft har opbygget deres side... en anden måde at komme frem til linket er her... -->
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/reskit/prmd_stp_woft.asp

drop "treeview/default.asp?url=/technet/" og sæt "prodtechnol/winxppro/reskit/prmd_stp_woft.asp" direkte ind efter den førtse "technet" i linket...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : xou

Dato : 11-01-03 12:43

Hej !
En lille fejl!
når du download en startdisk til xpcdrom,formatere programmet
selv 3½ disk til floppy drev.
ide:brug kun 1 diskkette:sæt en i den anden comp.start programmet
winxpsp1_en_hom_bf.exe -hvis det er home med sp1
den formatere og indsætter startfiler-tag den ud indsæt i den ødelægtecomp
start med boot fra a:drev floppy drev
når den beder om disk 2 ,tages disk 1 ud sættes i den anden comp,der sletter
denne og indsætter.....osv

Godkendelse af svar
Fra : Landevejen

Dato : 14-01-03 06:39

Tak for svaret xou.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-01-03 10:43

selv tak,godt du fik den til at køre normalt igen.