/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
irriterende "gåde"
Fra : ahtn
Vist : 889 gange
200 point
Dato : 01-02-07 08:23

hej gode kandu'er
kan du hjælpe med at løse denne gåde (og vis mig gerne hvordan du har løst den):

Der bor fire dyr i hver sin kasse, som har hver sin farve
Kasserne er af fire forskellige træsorter
Hvert dyr er over 1 år
Produktet af deres alder er 180 år
Dyrene i de to midterste kasser er lige gamle
Dyret i den blå kasse har to naboer
Hesten bor i en hvid kasse
Fåret er det ældste dyr
Kassen af fyrretræ er sort
Til højre for kassen af egetræ bor koen
Dyret i kassen af bøg har ikke dyret i den gule kasse til nabo
Dyret i kassen af eg er næstældst
Koen er yngre end hesten
Et af dyrene er en hund

HVILKET DYR ER FIRE ÅR ?
HVILKET DYR BOR I KASSEN AF BIRKETRÆ ?

Håber en kan hjælpe. På forhånd tak.

ahtn

Kommentar
Fra : babee

Dato : 01-02-07 09:00

hmmm kigger lige med den er svær

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 01-02-07 09:12

|_| |_| |_| |_|

x x samme alder
x x blå kasse, med 2 naboer.
x x x x hvid kasse med hest indeni
x x x Koen, til venstre står kassen af egetræ
x x x næstældst

med viden om at koen er yngre end hesten, så kan man regne ud at ingen af de 2 dyr kan være i midten da de ikke har samme alder:

|_| |_| |_| |_|

x x samme alder
x x blå kasse, med 2 naboer.
x hvid kasse med hest indeni
x Koen, til venstre står kassen af egetræ
x næstældst (egetræ)
x x hund
x x får
x x x sort fyrretræ

det er det længste jeg kan komme, men er ikk helt sikker på det hele..

håber det kan hjælpe de andre =)

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 01-02-07 09:13

ah skod, Kandu slettede alle mine mellemrum -.-

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 01-02-07 09:16

|_| |_| |_| |_|

-y---x--- x---y-- samme alder
-y---x----x---y-- blå kasse, med 2 naboer.
-x---y----y---y-- hvid kasse med hest indeni
-y---y----y---x-- Koen, til venstre står kassen af egetræ
-y---y----x---y-- næstældst (egetræ)
-y---x----x---y-- hund
-y---x----x---y-- får
-y---x----x---x-- sort fyrretræ

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 01-02-07 11:59

Jeg ved desværre ikke hvad "produktet af deres alder" betyder - og kan derfor ikke regne det ud - men jeg har da siddet og puslet lidt, men løber hurtig træt i det.
Først vil jeg placere de 2 dyr i midten da de har samme alder:
Fåret er ældst - derfor kan det ikke bo i midten.
Koen er yngre end hesten - og kan derfor ikke bo i midten.
Hesten er ældre end koen (måske samme alder som hunden) - hesten kan godt bo i midten
Hunden er uden alder og kan altså godt bo i midten.
Så er det jeg taber "tråden" når det "næstældste dyr" skal skal placeres i kassen af eg:
"Næstældste dyr" kan vel ikke være jævnaldrende med et andet dyr? Her tænker jeg på at det er oplyst at fåret er ældst og koen er yngst, altså må det jo være de jævnaldrende dyr der er næstældst (det synes jeg lyder lusket).

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-02-07 12:25

Du har en ligning der hedder 2a X b X 4 = 180 så vidt jeg kan se

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 01-02-07 14:45

Det der med matematik er ikke min stærke side, men vil det så sige at:
2a x b = 180/4 altså 2a x b = 45 år ? og derefter siger :
2a = 45/b ? hvis det altså er rigtigt, så kan det jo være at a = 3 og b = 5
altså:
3x3 x 5 = 45
Det er tilladt at grine af mit resultat - jeg har slet ikke forstand på det, så jeg sidder bare og leger lidt med tallene men jeg har jo stadig ikke fundet ud af hvilket dyr, det er der er 5 år, hvis jeg altså overhovedet har regnet rigtigt.
Det må da kunne løses - sig mig engang ahtn - kan du løsningen ? (også selvom du ikke har kunne finde ud af det)

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 01-02-07 15:01

Hvor kommer den opgave fra...???

Ingen af dyrene kan blive så gamle, at de tilsammen kan blive 180 år...

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 01-02-07 15:08

hej kirstineka + andre
nej jeg kan ikke løsningen, men kan evt. vinde en flaske vin på mit arbejde, hvis jeg løser den.
hvor den stammer fra ved jeg ikke.
fortsat godt hovedbrud...!

mvh ahtn

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 01-02-07 15:08

Det var nu også dyrenes alder tilsammen der undrede mig i første omgang, men hvis "Produktet af deres alder" er 180 år, og "produktet" regnes ud som tedd skriver, og jeg har forstået dette korrekt (hvilket slet ikke er sikkert) så er der jo 2 dyr på 3 år, 1 dyr på 4 år og 1 dyr på 5 år. Det må da siges at være dyr i deres bedste alder

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 01-02-07 15:27

Er der ikke et matematik-geni der kan hjælpe m.h.t. til de forskellige muligheder for aldersfordeling. I behøver ikke at regne på hvem der har hvilken alder - bare hvad der er af forskellige muligheder.
Jeg har længe holdt på at det er hund & hest der er lige gamle, men den holder ikke når koen er ynger en hesten. Derfor må der være andre kombinationsmuligheder af alder på dyrene.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-02-07 15:28

næh aXa er jo ikke 2a. Sorry

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 01-02-07 15:30

Tja... Hvis og hvis...

Men hvem er så 4 år - og hvad med kassen af birketræ...???

Og ja: IRRITERENDE. Men følger spændt med i denne her!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-02-07 15:30

a^2 X b X 4 =180

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 01-02-07 15:58

Hunden bor i en blå kasse af birketræ, og er sammen med koen de yngste!

Der bor fire dyr i hver sin kasse, som har hver sin farve
Kasserne er af fire forskellige træsorter
Hvert dyr er over 1 år
Produktet af deres alder er 180 år
Dyrene i de to midterste kasser er lige gamle = ko & hund = de yngste
Dyret i den blå kasse har to naboer = 3 = hund & birk
Hesten bor i en hvid kasse = 1 = eg & næstældst
Fåret er det ældste dyr = 4
Kassen af fyrretræ er sort = 4
Til højre for kassen af egetræ bor koen = 1 = hest, hvid, eg
Dyret i kassen af bøg har ikke dyret i den gule kasse til nabo = 2 =ko, gul, bøg
Dyret i kassen af eg er næstældst = 1= hest
Koen er yngre end hesten = ko&hund er yngst
Et af dyrene er en hund =3 = birk & blå

Prøver at kopiere mit skema om lidt...

Og så slipper min hjerne op!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 01-02-07 16:00

Det gik minsandten...!

Hvid   gul   blå    sort

Hest -    ko   hund   får - ældst
næstældst

eg   bøg   birk   fyrretræ

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 01-02-07 16:00

Ted : Det der tegn mellem a og 2 mener du a² ?
Hvis ja, så synes jeg da også at det er det jeg gør ved at skrive "3x3"
Ysseven : Lige nu vil jeg gerne have løst de forskellige alders-kombinations-muligheder der er når resultatet skal være 180 år.
Jeg sidder stadig med problemstillingen at 2 dyr har samme alder og er derfor i midten, men jeg forstår ikke helt definitionen af "næstældste dyr" godt kan være 2 jævnaldrende - nå men jeg afventer lige nogle alderskombinationer

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 01-02-07 16:07

Tallene mosler jeg også med, men:

Ko er yngre end hesten og fåret er ældst = ergo: Hund + ko er i midten som de yngste.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-02-07 16:19

ja men det stadigvæk ingen andengradsligning

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 01-02-07 16:27

Ysseven - det holder ! - godt gået.
Alderen tror jeg kan fordeles:
Ko - 3 år
Hund - 3 år
Hest - 4 år
Får - 5 år
Jeg tror det er hesten der er 4 år

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 01-02-07 16:32

Det regnestykke kom jeg også frem til - ved at prøve mig frem...!!!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 01-02-07 16:43

Og ved at genopfriske skoletiden:

http://da.wikipedia.org/wiki/Regneregler_for_ligninger

Men jeg er ikke helt sikker på, om det er den eneste rigtige løsning...

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 01-02-07 18:44

og fåret bor i en kasse af birk...

Kasserne ser sådan ud, fra venstre til højre:

1) Hest, 4 år, hvid kasse af egetræ.
2) Ko, 3 år, blå kasse af bøg.
3) Hund, 3 år, sort kasse af fyr.
4) Får, 5 år, gul kasse af birk.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-02-07 18:51

---der ser ud til at være flere løsninger...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 01-02-07 18:56

Jeps.

De er rigtige begge to! Gad vide, hvor mange der er blevet gråhårede over denne her???

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-02-07 19:04

Man kan ikke blive noget man er i forvejen...

Men man kunne få helt lyst til at lede efter flere løsninger...

Når rækkefølgen af dyr og dyrenes alder ligger helt fast, så er der kun farver og træsorter tilbage til at jonglere med.
Hvis nu man gider afprøve alle kombinationer hvor mange gyldige finder man så??

Ej, jeg gider vist ikke mere...

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 02-02-07 10:13

Tak til alle for jeres store indsats - det bliver Birgitta der løber med pointene.
Nu må vi se om jeg vinder den flaske vin. I så fald vil jeg nyde den og tænke på jeres hjælp.
Mvh.
ahtn

Godkendelse af svar
Fra : ahtn

Dato : 02-02-07 10:13

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-02-07 12:59

--Tak for accepten af mit svar.... måske lidt ufortjent, for Yssevens svar var også rigtigt.

--Forøvrigt kunne alderen bestemmes ved at opdele 180 i primtal: 2x2x3x3x5 = 180.

Da der kun skal være 4 tal hvoraf de to skal være lige store, så er der to af primtallene, der skal ganges med hinanden. Det giver kun mulighed for at de fire dyrs alder er 4-3-3 og 5 år.
Fåret er det ældste, 5 år. Koen er yngre end hesten, altså 3 år. Hesten er altså 4 år. Og hunden er så 3.
For at få bestemt om rækkefølgen er 4-3-3-5 eller 5-3-3-4 så har vi:
næstældste dyr (hesten) bor i eg. Og koen bor til højre for eg. Hvilket jo kun kan lade sig gøre hvis rækken starter med hesten på 4år i en hvid egekasse.

Og så langt er Ysseven og jeg helt enige.

Men hvilke farver og træsorter de andre tre dyr står i, det kan der altså være flere rigtige kombinationer på. Jeg siger hvid eg, blå bøg, sort fyr, gul birk

Ysseven siger: hvid eg, gul bøg, blå birk, sort fyr.

Vi ved, at bøgekassen ikke står ved siden af den gule kasse.
Og vi ved, at en af de to midterste kasser er blå.

---Tjah, så er der egentlig kun de to muligheder, -enten ER bøgekassen gul, eller også er den gule kasse den sidste i rækken så der er plads til den sorte fyr mellem den gule og bøgekassen.

Næ, der er vist en tredje mulighed:

1) Hest, 4 år, hvid kasse af egetræ.
2) Ko, 3 år, blå kasse af birk.
3) Hund, 3 år, sort kasse af fyr.
4) Får, 5 år, gul kasse af bøg.

Så løsningen er at hesten er 4 år og det er koen, hunden eller fåret, der bor i birkekassen.

Alle tre muligheder er korrekte.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 04-02-07 17:11

hej birgitta

du bliver da bare ved - hva...

tak for de 3 løsninger - og Ysseven fik lige 100 point på din anbefaling.

nu må jeg da være sikker på at vinde den sk... flaske rødvin - tror I ikke !

godt gået - jeg kunne bestemt ikke regne den ud og min mand kunne heller ikke - han plejer ellers at være skrap til den slags.

mvh
ahtn

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-02-07 17:20

---Håber, det er en god flaske rødvin.

Og at I får en forklaring på løsningen af opgaven. Det kan jo godt være, at opgavestilleren ikke er klar over at der er så mange løsninger.