/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
petroliumsovne
Fra : bønnespiren
Vist : 3343 gange
80 point
Dato : 31-01-07 22:00

Jeg har købt en petroliumsovn fra zibro med turbo forbrænding, men jeg tror den brænder ujævnt der er ikke flammer helevejen rundt i brændglasset om den lille metalplade som der ellers er på katalogbillederne
Er der nogen der ved om den ikke burde have lige meget flamme hele vejen rundt?????

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-07 22:26

Er der skruet helt op når den brænder ujævnt??

Kommentar
Fra : bønnespiren

Dato : 31-01-07 23:04

Det er tydeligst når der er skruet helt op men ellers er det lige meget op der er fuld knald på eller om der er skruet ned, flammerne er ikke helevejen rundt så det virker som om der ikke kommer petrolium nok til den ene side af vægen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-07 23:28

Hvis der ikke er noget at justerer på, så bare hen og byt den.
Mvh Sune

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-01-07 23:53

Tænk dig godt om med den slags ovne.
Med de priser man mange steder tager for petroleum er det billigere med et elvarmeapparat.

du skal i hvert fald ned under 10 kr /liter før der er nogen fordel ved det.

Men der er selvfølgelig steder hvor man ikke har så mange andre muligheder.
Og husk så lige at der skal en forøget ventillation med frisk udeluft til for at det hele ikke ender med for meget fugt og CO2 indendøre. Det er ikke sundt uanset hvor ren forbrænding den ovn kan præstere.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-02-07 07:38

Brugte også sådan en engang, så gik jeg fra den i 10 minutter.
Da jeg kom tilbage, havde den brugt alt ilt i rummet, der ellers var ca 150M3, så da den ikke fik ilt nok, begyndte den at udsende sodpartikler, som sad overalt i rummet.
Da jeg havde prøvet det 2 gange, gik jeg over til flaskegas, derefter var der kun fugtproblemer, når dukken fra forbrændingen drev ned ad vinduerne
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bønnespiren

Dato : 01-02-07 08:37

Tak for alle de fine kommentarer, jeg er opmærksom på både pris for brændsel og ekstra ventilation, men det er kun til en udestue og drivhuset og måske en gang imellem til ungernes legehus, og jeg har en kammersjuk som har rigtig gode erfaringer med sin
Men pallebhansen du lyder som om du har haft en, brændte den hele vejen rundt??????eller var det ikke en turbo

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 80 point
Dato : 01-02-07 09:46

zibro har vi haft og brugt i tre år. Den brænder ens hele vejen rundt. I sommerhalværet bruger vi den i forteltet til camping og i vinterhalværet i stuen til "lige at tage kuldefornemmelsen". Stuen er på 45 kvm. Vi har ALDRIG haft problemer me dfor lidt luft, lige som pallebhansen.
Vi kan kun anbefale en zibro - specielt frem for en gasovn, som udvikler betydeligt mere vand ved forbrændingen og bruger mere ilt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-02-07 13:11

De ovne jeg kender, skal brænde hele vejen rundt.
Legehus ? Hmm, så kan jeg ikke lade være at mindes en jeg kender, som mistede sine 2 små børn på badeværelset, fordi gasvandvarmeren brugte ilten og ....
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-02-07 22:01

Min mor bruger sådan en ovn i kolonihave huset. Har ikke problemer med fugt. Hun købte sidste år sådan en ovn fordi den gamle var grim.. Tsk tsk, hende om det.. Beklager på forhånd, men kan ikke huske navnene på dem, men jeg mener den nye er en harald nyborg model.. Jeg syntes ligesom at flammen "driver" rundt, men der har aldrig været problemer med dem. I modsætning til gas ovn, der giver fugt / duggede ruder..

Pointen er, jeg tror det er meget normalt at flammen "driver", de billeder på indpakning og reklame skal jo helst se pæne ud

- Anden

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-02-07 23:07

Det følger af kemien at alle brændstoffer, af samme familie bruger lige meget ilt og giver næsten samme vandmængde ved samme varmeydelse. Flaskegas og petroleum er begge baseret på blandinnger af alifatiske kulbrinter. De er samme familie og forskellene med hensyn til ilt, CO2 og vand er marginale.

Petroleum kan dog nemmere komme til at brænde sodende en flaskegas kan. Sodende forbrænding er ikke tegn på at "al ilten er opbrugt". Hvis det var tilfældet ville den længe før have produceret farlige mængder CO og derefter være gået ud.

Sodning er nærmere et resultat af dårlig brændstof eller forkert indstilling.
Tænk på en gammeldags petroleumslampe , som sodernår vægen skrues for højt op, selv om der er masser af ilt i rummet.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-02-07 08:43

zibro kamin har et program, således at den er selvrensende i forhold til at danne sod, og det virker tilsyneladende, da vi ikke gar reg. nogle problemer her.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-02-07 08:59

Står den ovn vandret, eller var det kun i gamle dage at det var vigtigt.
Er vægen på plads.

Det var vigtigt da vi havde en Caldobrænder i en kamin. (1968)

Kommentar
Fra : bønnespiren

Dato : 02-02-07 09:07

Jeg tror jeg er nød til at være lidt mere specefik
Den ovn jeg har købt er en zibro r 51c med turboforbrænding, hvilket netop skulle hindre lugt ved forbrænding, der er ingen elektronik i denne model, faktisk kan jeg få en meget smartere til samme pris, men så skal der sluttes strøm til og det er ikke så godt ude i drivhuset, nåreg skal have tomater før alle andre
Men nu er det hverken lugt, sod eller afgivelse af vand der er mit problem
Mit problem er at jeg har en forventning om at den skal brænde jævt hele vejen rundt i glasset og ikke som nu hvor det er min oplevelse at den står for lavt i den ene side og for højt i den anden, Så hvordan er det lige den skal brænde????
Så til sidst vil jeg gerne på bedste grammy vis rette en stor tak til
alka, anden transor og pallebhansen og de mange andre der har om ikke løst det så givet nogle kvalificeret bud

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-02-07 11:32

Jeg går ud fra at der er en art væge i brænderen. Hvis den er lidt skæv, ikke sidder helt på plads, eller lidt flosset på et sted vil flammen ikke stå lige højt overalt. En mindre skævhed er nok uden betydning.
Jeg ved ikke hvad turboforbrænding er , måske hentyder det til en turbolens i forbrændingszonen, det kan væreen fordel til at opnå en mere fuldstændig forbrænding. Men måske er det bare en indholdsløs reklamefloskel, der spiller på at visse motorer kan have turbolader og derfor yder mere end andre,

Kommentar
Fra : bønnespiren

Dato : 02-02-07 11:42

til transor
Turbo i denne sammenhæng e beskrevet her om det er et smart trick ved jeg ikke men det virker logisk
http://www.zibro.com/Denmark/dk_Contentpages/dk_Heater.htm

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-02-07 19:40

Jeg ser af dit link at turbo er er "efterbrænding ved høj temperatur " formentlig med forvarmet luft og iltoverskud. Det er fint og godt, men det er noget søgt og oversmart at kalde det turbo. Der er jo hverken nogen turbine eller speciel skabt turbolens.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-02-07 19:49

Jep, man kan jo altid skrive GTi, Turbo erre V8 for at sælge sagerne

Men tror altså at den flamme du nævner er ganske normal

- Anden

Kommentar
Fra : karsten62

Dato : 03-02-07 08:07

har haft en 51c de sidste 2 år og den brænder hele vejen rundt den kører uden problemmer

Godkendelse af svar
Fra : bønnespiren

Dato : 05-02-07 10:26

Tak for svaret alka.