/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
lovlig inst. gaskomfur?
Fra : jobestar
Vist : 1733 gange
50 point
Dato : 31-01-07 21:08

Hejsa!

Jeg har mig et gaskomfur som er før 1972 og derfor skal jeg skifte det ud inden d. 1 juni 2007 hvis jeg fortsat vil kunne lave varm mad.

Københavns Energi har disse her pakkeløsninger hvor man får komfur, installation, retur og skrotning af ens gamle.

Men min far siger at vi selv kan ordne det hele og dermed naturligvis spare dyre intallationstimer fra håndværkere.

Er det lovligt selv at installere gaskomfur?

Min far mener at det er enkelt og det bare er at klikke 2 rør sammen?

Her er link til billeder af rør:

http://www.badongo.com/pic/437317

http://www.badongo.com/pic/437320

Mvh Oscar

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 60 point
Dato : 31-01-07 21:11

Kort og klart - NEJ

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 31-01-07 21:18

Jo, du kan...!

Men der går længere, før du får penge retur og så skal du selv bakse med skidtet.

http://www.ke.dk/portal/page/portal/Bygas2/Skal%20du%20skifte%20gaskomfur?page=412

Ellers ville Københavns Energi vel ikke foreslå det selv?

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 31-01-07 21:20

Nej det er ikke lovligt.

Og et nyt komfur er ikke monteret med slange fra fabrikken
og HNG/KBH energi skal ud og syne et nyt komfur

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 31-01-07 21:20

Du skal jo heller ikke [I]installere[/I]...! Det tror jeg nemlig heller på, at man må selv!

Men du skal jo bare skifte.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 31-01-07 21:25

Jeg tager delvis mine ord i mig igen...

http://www.ke.dk/portal/page/portal/Bygas2/Gør-det-selv-udskiftning/Sådan%20gør%20du?page=433

Sorry! Var for hurtig...

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 31-01-07 21:33

ja okay.. Det var lidt blandede bud he

Gasmanden:

Ysseven skriver at jeg bare skal "skifte". Det kan på INGEN måde gøres lovligt når vi selv gør det?

du skriver at nyt komfur ikke har slange. Kan jeg ikke bare købe en slange så?

men kan godt se at hvis vi på ingen måde selv kan gøre det lovligt, så kommer jeg nok til at mangle nogle papirer når jeg skal søge om de 2000kr. fra kbh energi.

hmm.. det er godt nok 1600kr. ud i luften(fragt, insta, skrotning af gl) Vil vædde med at det de gør med hensyn til installation tager dem 5min. 1, 2 , 3 og så er det rør skruet på...

og vi kan jo sagtens selv køre de to komfurer frem og tilbage...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-01-07 21:36

Du kan spørge hvad en gas og vand mester tager for at tilslutte/tilmelde det komfur.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 31-01-07 21:40

okay det jeg i bund og grund ville vide fandt jeg i Yssevens link

"Når Københavns Energi har modtaget alle dokumenterne fra dig, venter vi på, at din VVS-installatør færdigmelder sit arbejde til os"

Så der er vist ingen vej udenom hvis jeg vil se 2000kr. fra kbh energi.. :(

well.. så er der arbejde til vvs folket, selvom jeg tvivler på at det tager særlig lang tid eller kræver den store baggrundsviden at installere det skidt..

men okay, det er jo gas.. så vel et eller andet sted fair nok at der er de regler..

tak for hjælpen til alle!

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 31-01-07 21:43

Mange tak for svaret e.c.!

mit oprindelige spørgsmål gik jo ud på om det var lovligt.

og det kan jeg se det ikke er..

tak:)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-01-07 21:47

Ja og det er rigtigt, at det ikke er noget særligt at tilslutte det komfur.
Der er dog lige lidt sikkerhed som skal kontrolleres.
Og så er der lige ansvaret for det han laver.