/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
tilskud fra kommunen
Fra : jes-a
Vist : 748 gange
100 point
Dato : 31-01-07 16:50

Hej

Jeg har udsigter til store tandlægeregninger, da jeg skal have lavet en rodbehandling i en kindtand samt tre andre fyldninger i kindtænder. Det er jo ikke helt billigt og laves det skal det.
http://www.fleregladesmil.dk/default.asp?id=41&mnu=8 står der at lavindkomstgrupper kan søge tilskud hos kommunen. Jeg hører til denne gruppe, da jeg studerer.
Men hvordan søger jeg - og hvor gode er mine chancer og hvor meget kan jeg regne med at få?

MVH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-07 16:53

Det ved din sagsbehandler på kommunen....

Har du ingen får du en tid hos en.....

Men jeg er ret sikker på vi taler "peanuts"

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 31-01-07 17:03

Du skal nok ikke vente det store - og slet ikke uden evt. tilbagebetalingspligt:

§58
Denne paragraf kaldes også hjælpemiddelparagraffen. Et hjælpemiddel kan være en protese, en krone eller en bro. Forudsætningen for hjælp efter §58 er, at tandbehandlingen er nødvendig pga.:
* et ulykkestilfælde
* manglende anlæg af blivende tænder
* medfødt misdannede tænder
* strålebehandling og medicinsk behandling med ødelagte tænder til følge
Hjælp efter §58 i bistandsloven forudsætter, at skaderne er så store, at De skal behandles med kroner, broer eller proteser. Hjælpen er uafhængig af Deres indkomst.

§46
For at få hjælp efter denne paragraf skal De være økonomisk dårligt stillet, og i øvrigt modtage bistandshjælp. Da man sædvanligvis kun gør dette i kortere perioder, vil den behandling, som kommunen bevilger, ofte have karakter af nødbehandling. Større reparationer må udskydes til det tidspunkt, hvor man igen selv har mulighed for at betale.

Men prøv at kontakte kommunen - der er trods alt forskel på sagsbehandleres syn på sagerne!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-01-07 17:24

Min søns kæreste fik da tandlægeregningen (rodbehandling) betalt af kommunen, men hun havde ikke anden indtægt end SU og var hjemmeboende.

Så ret henvendelse til din kommune.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 31-01-07 18:02

Hej

Jeg er også hjemmeboende og har et lille job, så det hele kan løbe rundt. JEg ved ikke om de kan kræve at jeg optager lån i bank eller mere arbejde. MEn det vil så gå ud over mit studie og det er svært nok i sig selv. I værste fald ender kummunen bare med endnu en bistansklient.
Men jeg kan ikke gøre andet end prøve, når jeg har fået en pris fra min tandlæge.
Jeg vil prøve at finde en billigere, men det vil stadig blive for dyrt for mig. Hvis jeg er heldig så kommer det til at koste omkring 5-6000 kr. Jeg ved så ikke hvor meget sygesikringen giver.
Oveni har jeg også udgifter til fysioterapeut. Dette ser jeg også som en meget nødvendig udgift, da jeg ikke fungerer godt med en dårlig skulder.
Måske er jeg urealistisk, men der sker vel ikke noget ved at kontakte min kommune. Jeg kan kun blive til grin.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 31-01-07 18:09

Du skal ikke regne med at få noget. Det samme gælder pensionister, kontanthjælpsmodtagere som søger hjælp til tandlægeregningen. Tandlægeregninger, briller, tøj m.m. er ens eget problem.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-01-07 18:11

Du tager da bare kontakt til kommunen, det er gratis, men som tidligere nævnt fik min søns kæreste tandlægeregningen betalt, men hun kontaktede kommunen før hun startede behandlingen.

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 100 point
Dato : 31-01-07 18:17

Du kan søge om hjælp efter aktivlovens § 81 hus din sagsbehandler. Det er ikke et krav at du er er på kontanthjælp, hjælpen er ikke tilbagebetalingspligtig og enten får du det fulde beløb eller også få du ikke hjælp.

Det er en samlet vurdering af dine økonomiske forhold der ligger til grund for vurderingen af hjælp.

Vurderingen af hjælp til tanglæge er temmeligt ensartet landet landet over og følger i den enkelte komme helt faste retningslinier.

I praksis henvender du dig først til kommunen, efterfølgende til tandlægen der laver et behandlingsoverslag som hun sender til kommunen hvorefter sagen kan afgøres.

Såfremt dit rådighedsbeløb er for højt vil sagen kunne afgøres næsten på stedet. Husk at medbringe dokumentation for dine indtægter og udgifter ved henvendelse på kommunen i form af pbs oversigt eller lign

VH

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-01-07 18:20

Hvis du bor i nærheden af tandlægehøjskolen i Kbh eller Århus, er behandlingen gratis, hvis de kan bruge dig som "forsøgspatient" jeg har selv brugt det, og kan varmt anbefale det.

De laver jo ikke behandlingen uden at der står en proffesor ved siden af, behandlingen tager bare
længere tid end hos en faglært.

Kommentar
Fra : emab

Dato : 31-01-07 18:21

Hvis du ikke kan få det store tilskud, skulle der være mange penge at spare, ved at tage til f.eks. Sverige at få det lavet. Det er måske værd at undersøge

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-07 18:23

Citat
I værste fald ender kummunen bare med endnu en bistansklient

Den "trussel" er kommunen fløjtende ligeglad med - det er en andens bord

HVIS kommunerne virkeligt tænkte i de baner var 50% af alle kontanthjælpsmodtagere aldrig blevet klienter....

Men snak med dem - INDEN DU FÅR NOGET SOM HELST LAVET - der er som sagt forskel på sagsbehandlere....

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 31-01-07 19:07

Ja, jeg har ikke rigtig fået lavet noget endnu andet end boret holdet op og isat midlertidig fyldning, som skal vise om rodbehandling er nødvendig, men tandpinen er der desværre så det skal jeg have.

Jeg bor på Fyn, så der er ikke meget mulighed for gratis tandlæge.

En oversigt over udgifter?? Er det sådan noget som kontobevægelse?

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 31-01-07 19:10

Hvis du bor i nærheden af en udenlands tandlæge i Sverige, eller tyskland er de væsentlig biligere, og man får det samme i tilskud, både hos det offentlige og hvis du er medlem af sygesikr. Danmarj----

kig evt. www.avmintand.dk

/Henrik

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 31-01-07 19:17

Ja jeg ved ikke om det kan betale sig at køre til tyskland. Jeg kan nok ikkke få det hele lavet på en gang og så går det hele vel bare op i udgifter til transport. Det må da også være en ulempe, hvis der opstår komplikationer.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 31-01-07 19:23

En oversigt over udgifter?? Er det sådan noget som kontobevægelse?

ja hvis din konto viser dine udgifter så kan du bruge den

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 15-02-07 23:02

Ja, så søgte jeg, men desværre tjener jeg lidt for meget til at få støtte, øv øv. Men tak for svar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 23:19

Selv tak, men luk lige spørgsmålet så

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-02-07 23:29

refi

Du er og bliver en arne.jakobsen

Hvorfor er det så vigtigt for dig at spørgsmål bliver lukket, hvis det ikke er point du er ude efter.

Kandu lukker jo nu automatisk spørgsmål efter 3 mdr.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 23:37

ans....

Glem nu dit evige point sjov...

Godkendelse af svar
Fra : jes-a

Dato : 15-02-07 23:43

Tak for svaret Thomas.Haugaard.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-02-07 00:23

refi

Mit evige point sjov

Det er da dit point sjov, du gør jo hele tiden opmærksom på at spørgsmål "skal" lukkes.
Du er en kopi af arne.jakobsen