/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Tage screenshots med tastatur
Fra : 1HolM1
Vist : 966 gange
100 point
Dato : 31-01-07 16:40

Hej - har netop købt et nyt Typhoon tastatur og det virker som det skal. Jeg har dog opdaget, at jeg ikke kan tage screenshots af et givent skærmbillede med tasten (Prt Sc / SysRq), som jeg plejede at kunne med et enkelt tryk på mit gamle tastatur. I stedet sker der det, at et printervindue dukker frem når jeg trykker på knappen, hvilket ikke er meningen.

Jeg har læst mig til at man kan tage screenshots ved hjælp af andre knapper, hvilket jeg også har prøvet uden held.

I kontrolpanelets tastaturindstillinger kan jeg heller ikke finde noget som kan rette problemet, eftersom man kun kan rette "hastighed" og "hardware".

Jeg har til gengæld så fundet "Skærmtastatur" under C:Document and Settings mm... hvor et vindue med et tastatur dukker frem med alle knapperne. Har prøvet mig lidt frem, men er i tvivl om hvordan det skal bruges og om det overhovedet kan lade sig gøre at ændre Prt Sc / SysRq til at tage screenshots og ikke åbne printervinduet...

Håber på lidt hjælp :)

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 31-01-07 16:45

Jeg taster Crtl + PrtSc/SysRq

Derefter åbner jeg et billedbehandlingsprogram, eller tekstbehandling for den sags skyld og indsætter billedet med en almindelig paste kommando (Ctrl + V)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-07 16:52

Tastene Prt 'Sc + Alt' giver dig et kopi af aktúelle vindue i clipboardet (clipbrd.exe), som er programmet der befinder sig i c:\windows\system32\

Tasten 'Prt Sc' alene giver dig et screendump af, hvad du ser på skærmen ligeledes på clipboardet.

Billedet kan indsættes i f.ek Paint:

Start->Programmer->Tilbehør->

..ved at trykke tastene 'Crtl + v' eller højreklikke og vælge : Indsæt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 1HolM1

Dato : 31-01-07 16:53

Har prøvet den kombination og den virker ikke...printervinduet kommer også stadig op

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-07 17:04

Gå i Kontrolpanel og klik "Tastatur" ikonet. Vælg fanen; Hardware ..vælg [Egenskaber] og prøv så den vej at få dit tastatur til at 'makke ret'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 1HolM1

Dato : 31-01-07 17:09

Under egenskaber kommer jeg ind til 3 valgmuligheder:
Generelt, Driver, Strømsstyrring....

Synes ikke rigtig jeg kan bruge det til så meget.. :(

Kommentar
Fra : Merrild89

Dato : 31-01-07 17:51

hey har en ide til dit problem :D prøv "altgr + prtsc" det tager et billede af det åbne vindue.... held og lykke

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-07 18:44

Prøv at indlæse den korrekte driver

..eller indstil det keyboard korrekt: http://www.typhoon.de/en/kat.php?k=188

miritdk -> "altgr + prtsc" er det samme som; "alt + prtsc", som nævnt her:

http://www.kandu.dk/spg99828.aspx#1084810

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-01-07 18:56

Du kører nok med Xp standarddriver og har ikke fået lagt den rigtige driver ind.

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 01-02-07 21:51

prøv og se efter under din printerdrivers opsætning det kan være at print screen er sat som en genvejstast

Kommentar
Fra : 1HolM1

Dato : 02-02-07 07:20

narhat - præcis, hvor skal jeg finde det?