/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
incassosag i udlandet !
Fra : hovsada
Vist : 747 gange
200 point
Dato : 31-01-07 11:18

er her nogen der ved, eller har erfaringer om hvordan det skal håndteres og
udgifter i den forbindelse.
Har udført et bestillingsarbejde med mundtlige aftaler. Har fået 2/3 af betalingen og kan nu ikke
få resten, trods flere henvendelser (mails)
Personen føler sig øjensynlig sikker (bosiddende i Frankrig) på, at jeg ikke orker at retsforfølge, selvom
hun i mails har bekræftet gælden (10.000)
Jeg er vred og skuffet og har ikke lyst til bare atresignere, men orker heller ikke at få yderligere udgifter.
hjælp !

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-01-07 11:33

Hvor er det bare surt, at folk kan behandle dig sådan, jeg kan godt forstå du ikke bare giver op, det manglede da bare.

Du kan skrive hertil, og håbe på de kan hjælpe dig. Det er gratis

http://www.friproces.dk/ngr/

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 31-01-07 12:34

Jeg går ud fra, at arbejdet er udført i Danmark, og at du har et momsregistreret firma...!?

Har du så ikke generelle betingelsen, som kunden har fået udleveret, herunder oplysning om hvor der i tilfælde af tvivl er værnting?

Det er sagtens muligt at "jagte folk hen over grænserne" - og hvis hun ellers [U]har[/U] penge, som kommer hun også af med dem - inklusive dine advokatudgifter!

Du skal ikke satse på fri proces i denne sag. Fri proces plejer at være for private...

Så du må overveje, om det er risikoen værd at køre sagen selv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-01-07 12:40

Jeg opgav heller ikke linket, for at hovsada, skulle søge fri proces, men få en vejledning i hvordan han/hun skal bærer sig ad, for at få sine velfortjente penge

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 31-01-07 12:59

ja jeg er momsregistreret og regner derfor ikke med at få fri proces...

nogle advokater arbejder efter den amerikanske "model" med at arbejde "gratis" indtil pengene kommer, hvis de tror på sagen- jeg kender bare ingen !

jeg ved hun har pengene, men måske har planlagt dette fra starten....såh...hvad gør jeg

har været selvstændig i mange mange år, og der plejer ikke at være så meget "papir" mellem mig og mine kunder---tilliden er gensidig (var!)

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 31-01-07 13:04

Google har svaret på alt (hvis man forstår at spørge): http://kortlink.dk/3mfu

Det virker som om de viste firmaer godt vil hente pengene til dig uden at du løber risikoen for at komme til at hænge på regningen. Det er naturligvis dyrere med 'No cure no pay', men det er trist enten for debitor eller for incasso-firmaet. Selvom søgekriteriet indeholdt ordet 'France', så er de firmaer der dukker op ikke franske men 'arbejder internationalt'. Måske findes et tilsvarende dansk, selvom 'No cure no pay' ikke er så udbredt herhjemme.

Risikoen er dog at du ikke kan få overtalt incassofirmaet til at tage din sag. Hvis de skønner at dokumentationen er for ringe til at de vil risikere arbejdstid m.v. på en sag som der ikke er penge i, så siger de nej tak. Så pak du en email med dokumentation og skip den afsted.

Sidst: Husk, at tab på debitorer er en erhvervsrisiko. Lad være med at være vred og skuffet. Det får du ikke noget ud af. Gør hvad der skal gøres og glem så sagen. Du har vel alligevel haft overskud af den sag? Mange forretninger lever med at nogle sager giver underskud.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-01-07 13:07

Og der er også muligheden, i at få hjælp og rådgivning fra gratis advokaterne i mit link, for som jeg skrev tidligere, det er ikke for at få friproces jeg gav linket

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-07 14:17

- Ubesvarede 12
- Besvarede 15
- Annullerede 3
- Slettede 2
Ialt 32

Og den sidste løsning er at man kommer længst ved at feje for egen dør først...

En fifty-fifty statistik er for dårlig.....

Citat
tilliden er gensidig

Det er den også mellem Kandubrugere.......

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 31-01-07 15:35

En googling på "inkasso regler" giver også meget brugbart...

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 04-02-07 00:32

til Henrik

[I]Sidst: Husk, at tab på debitorer er en erhvervsrisiko. Lad være med at være vred og skuffet. Det får du ikke noget ud af. Gør hvad der skal gøres og glem så sagen. Du har vel alligevel haft overskud af den sag? Mange forretninger lever med at nogle sager giver underskud. [/I]

hvis jeg bare skal glemme (og undvære overskud- faktisk har det kostet !) kan jeg jo ligesågodt lade være med at gøre mer

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-02-07 11:30

Du kan vælge at lade det ødelægge dit overskud ved at "lade være med at gøre mer" - det synes jeg er forkert hvis der er håb om at få noget igen. Derfor prøvede jeg også konstruktivt at bidrage med forslag til en løsning.

Du kan vælge at lade det ødelægge dit humør ved at gå og ærgre dig over det. Det synes jeg også er dumt. Derfor gav jeg dig det input, at det er en erhvervsrisiko som du skal tage sammen med de andre positive og negative ting der følger med. Prøv at sige dig selv, at ALLE kommer ud for at der er kunder der ikke betaler (hvis de har kunder nok). Gør hvad du kan men når det er gjort, så sæt dig ikke hen i en krog og spilde tiden med at sige øv øv øv. Det kommer der ingen penge ind af men dit humør går ud.

Det var det jeg mente, det var det jeg skrev. Skriver jeg meget utydeligt?

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 04-02-07 13:30

ok - har forstået !

har egentlig osse mere lyst til bare at glemme/fortrænge---men det generer mig, at det måske er det hun har disponeret efter !

...og jeg mangler pengene - suk

men takker for svaret

Kommentar
Fra : alunde

Dato : 16-02-07 16:15

Du skriver at det er bestillingsarbejde, men ikke arbejdets art (hvilket også er OK) ...men hvis der er tale om arbejde der er udført i Danmark kan du måske sagsøge personen i Danmark, og på den måde skaffe pengene uden enorme omkostninger.

En dansk dom kan tvangsfuldbyrdes af de franske domstole (Hurra for EU!)

...men prøv at spørge en advokat om din sag, i dit tilfælde, vil kunne føres ved en dansk domstol.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 16-02-07 17:10

har lige været i fogedretten i dag med betalingspåkrav (700.-)

har været omkring politi med en bedragerianmeldelse (anbefaling fra fogeden ) men den holdt ikke efter nærmere granskning !!

der vil så nu evt. blive ført en "gods-værnetingssag" fra fogeden---nyt begreb for mig !

....til andre, som kunne komme i lignende situation- jeg kommer det ikke mere - kan jeg anbefale at underskrevet papir, hvor kunden bekræfter at han/hun ikke ejer varen før den er fuldt betalt !!

føler nu efter at have talt med jurist foged og politi + gode venner---at jeg har gjort, hvad der lige nu er muligt(henrikkrebs!) og vil så lade tiden vise næste "træk"

takker for moralsk opbakning !

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 02-03-07 07:45

Efter at have modtaget et forligsforslag fra skyldners advokat - på 8.000.- af de 10.000.- ( alle jeg talte med rådede mig til at "springe til"-også jurister ! ) sendte jeg et brev med afslag og pålagde 700.- for foreløbige udgifter !'
...Har netop modtaget nyt "forlig" på 10.400. !!!!! fra hendes advokat

...så sagde jeg JATAK ! kigger efter pengene på min konto...

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 22-03-07 11:05

sagen er afsluttet med en check på 10.400.-

takker for svarene

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 22-03-07 16:23

Tillykke...!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-07 17:44

Et stort tillykke, godt du ikke bare gav op på forhånd.

Hvis du nogensinde skulle få brug for en advokat til gratis rådgivning, er der en sådan i linket fra
friproces, men lad os da håbe det aldig bliver nødvendigt