/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Harddisk til serverbrug
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 837 gange
33 point
Dato : 31-01-07 10:31

Hvilken harddisk vil I sige, man skal anvende til server-brug?
SCSI, SATA2 eller?
Og er der andre specielle ting ved en harddisk?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-01-07 11:40

Det kommer da an på hvad den server skal bruges til.
Alm. hjemmeside - der kan bruge hvad som helst
hjemmeside + mail + ftp - også hvad som helst dog med lidt tilhørende ram
skal den være vært for spil - den må godt være hurtig og med meget tilhørende ram

Dog er vejen til internettet en flaskehals som en hurtig harddisk ikke kan afhjælpe.

SCSI er vel nok på vej ud og afløses af SATA / SATA II

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 31-01-07 11:45

Okay, men hvis nu den skal bruges til mange hjemmesider og skal køre 24/7?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-01-07 11:51

Tja så skal du måske tænke på en eller flere HD paralelt i en RAID opstilling.
Men det er svært at råde. Man kan nemt skyde over målet og købe for dyrt.
Det er ikke så svært at udskifte HD senere.

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 31-01-07 12:21

e.c > Det har du ret i, men kan en hvilken som helst harddisk køre 24/7

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-01-07 12:51

Vi har haft en gammel 10Gb harddisk kørende i en gammel IBM 166 Mhz 197 MB ram
Den kørte med den gratis Linux/SME server i et år uden at vi rørte den.
Selv når NESA legede med strømmen rettede den sig op igen.
Den havde Hjemmeside / mailsever / routing (DHCP) til 5 brugere med i alt 12 comp.
Nu har vi hjemmesiden og mail ude hos Web 10 for det er nemmere.

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 33 point
Dato : 31-01-07 13:24

lidt afhændig om der der mange brugere også, men ellers
scsi med 16mb eller mere i overførselstid, og med hardware raid.
og evt. hot plug (udskift disk uden at slukke for server)

>>e.c
scsi er stadig "inn" og bruges stadigvæk på nye servere....

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 31-01-07 14:20

e.c > Det var lige det svar, jeg havde brug for
dk > Vil du sige, det er det bedste?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-01-07 14:25

Ok DK - man hører bare ikke så meget om de SCSI HD mere.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 31-01-07 14:54

Ja det er ihvertfald min vurdering, at scsi er det bedste..... endnu

Kommentar
Fra : severino

Dato : 31-01-07 16:49

Jeg følger lidt med, da jeg selv har to netværksdrev, som kan fungere som server, uafhængig af en PC.

Til dig Lasse, så ville jeg nok syntes, at du skal starte op med en discount løsning, evt med hvad du har i forvejen.
Skulle det vise sig, at der bliver et større behov for det, oa at du har fundet melodien i at få det til at spille, så kan du altid starte en større server op, og overføre de data der er i den gamle.
På den måde køber du ikke noget som du ikke har brug for. (i første omgang)

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 31-01-07 18:47

dk > Tak for svaret
serverino > Jeg har i forvejen en server, men jeg har brug for mere plads, derfor jeg vil høre, hvilken harddisk jeg skal købe

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 31-01-07 19:28

Tak for svaret dk.