/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Måling af strømforbrug
Fra : sunech
Vist : 3552 gange
20 point
Dato : 30-01-07 22:10

Hej,

Jeg har behov for at kunne måle elforbruget i Amp eller kw på nogle strømkabler. Jeg bruger op mod 13Amp på hvert kabel og har ikke selv adgang til eltavlerne (de har hver deres).

Hvilke muligheder har jeg så?
Det eneste jeg umiddelbart har kunnet finde er energimålere tiltænkt private hjem, som så vidt jeg kan se max understøtter 10Amp. Der er i øvrigt tale om noget meget kritisk udstyr som står i drift 24/7 og året rundt, vil en af de små private elmålere kunne holde til det, eller vil man risikere at den går i stykker eller brænder af?

På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 20 point
Dato : 30-01-07 22:23

http://www.carl-ras.dk/e-handelskatalog/haandvaerktoej/maaleinstrumenter/amperemetre/tangamperemeteranalogt2608a/

Undskyld det lange link, men håber det går..

Tror det er noget lignende du har brug for, men der er mange andre steder det kan købes

Intet der skal skilles ad og du kan måle hvor du har lyst, sådan da..

- Anden

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 30-01-07 22:25

Glemte vist lige..
Jeg mener at det er tang amperemeter funktionen jeg tror der er nyttig

- Anden

Kommentar
Fra : sunech

Dato : 30-01-07 22:32

Tusind tak for svarene, det gik dælme stærkt :)
Jeg er før blevet anbefalet sådan et amperemeter, men fik at vide at de kun kunne måle hvis man havde skilt de tre kabler ad inde i ledningen, og målte udelukkende på selve fasen. Er der nogen der ved om der er noget om snakken?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 30-01-07 22:56

Jep, det er korrekt, det er nødvendigt.

Nu ved jeg ikke hvordan det ser ud, det du skal måle på.
Men det må være muligt at skille fase eller nul ledningen ud.
Det er ligegyldigt hvilken af dem, der går jo lige meget strøm i dem

- Anden

Kommentar
Fra : sunech

Dato : 30-01-07 23:03

Okay, tak for bekræftigelsen. Det var dog ikke lige hvad jeg håbede på, det er vel ikke alt for hensigtsmæssigt at skulle have isoleringen fjernet et sted, men jeg må lige undersøge det nærmere :)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-01-07 02:16

Du skal ikke fjerne isolering for at måle med et tangamperemeter. Du skal bare have skilt lederne ad. Det er nu heller ikke så let i alle slags kabler.

Men det afhænger at hvad slags udstyr der forsynes om du får noget fornuftigt ud af en måling af strømmen alene.

Det gælder ikke i al almindelighed at strømmene er lige store i alle faser. Du kan også kun bruge strømmåling til at sige noget om effekten i watt, hvis strømmen er sinusformet, konstant og du kender fasevinklen.

Derfor er det megetr bedre at få fat i en rigtig ellåler, den viser rigtigt på forbruget uanset hvordan din strøm ter sig og den er langt mere nøjagtig end de små hobby energimålere man kan få for små penge.. Elmålere er ofte til at få fat på hos marskandisere til små penge. Du må have en kyndig til at forbinde den for dig . Det tror jeg ikke du kan finde ud af selv, når du spørger på den måde du gør.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-07 06:12

Tangampere meter måler ikke specielt præcist.

Kommentar
Fra : Spetsnaz25

Dato : 31-01-07 13:18

Tangampermeter fungere helt fint.

Når du siger du skal ind og afisolere for at at måle blir jeg lidt bekymret for dine intentioner. Hvor meget skal du måle? er det periodisk? Er det øjebliksværdier? Er det overvågning? Er det over længere periode?

Har du ikke mulighed for at gå ind i kablernes forsyningspunkt. Her vil du med et ampere meter eller Watt meter kunne måle de AKTUELLE forbrug, men ikke Peak forbruget - men igen afhænger det jo af installationen der måles på!!

er det over længere tid eller generelt du ønsker måling, så bør du måske installere en bimåler så forbruget altid kan tilses.

Ingeniøren

Kommentar
Fra : sunech

Dato : 31-01-07 13:30

Ingeniøren:
Eltavlen har jeg ikke adgang til, jeg har bare en trestiksdåse med en 13Amp sikring i den anden ende. Konstant måling ville være at foretrække, men et manuelt periodisk tjek en gang i mellem ville også være helt fint.
Jeg skal bare vide f.eks. hvor mange watt der ryger i gennem på målingstidspunktet, så jeg kan se hvor stor belastningen er i forhold til den 13Amp sikring der sidder i den anden ende.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 31-01-07 13:55

Jeg har en elmåler liggende, som jeg benyttede engang vi byggede en varmepumpe. Den fungerer jo helt perfekt til hvad som helst.
Jeg vil ikke af med den da jeg regner med at skulle bruge den igen i forbindelse med nybyggeri..
Prøv at annoncere efter en på nettet..

mvh bvh

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-07 16:19

En meget enkel metode er at mærke om de 13 Amp. sikringer bliver varme,
hvis er strømforbruget i overkant.

Kommentar
Fra : sunech

Dato : 31-01-07 16:31

Teli: det ville jo kræve at jeg havde adgang til eltavlen, og hvis jeg havde det ville der vist være nemmere, og mere pålidelige metoder.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 31-01-07 17:00

Hej Sunech,

Du skrivet at du har en trestikdåse, hvor du har tilsluttet en eller flere brugsgenstande, som der ikke kan slukkes for, da det er kritsk udstyr (pc'ere el. lign. gætter jeg på).
Du har ikke adgang til eltavlen og eller sikringerne, så hvis disse springer er det bare ærgeligt..
Hvis dette er rigtigt forstået, vil jeg jo nok råde dig til, at skaffe dig adgang(inden dit kritiske udstyr går ned) og få dette gjort mere sikkert, evt. ved hjælp af en UPS el. lign.
Samtidig kan du jo så montere en kWh måler imellem din tre stik dåse og din/r brugsgenstande.
Der findes ingen andre lovlige/ordentlige måder at gøre dette på.

MVH Michael
El-installatør

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 31-01-07 17:06

Det YDERSTE lag isolering omkring de 2 eller 3 ledere skal af, bare lige for at sætte det på plads.. Ang tang amppere meter..

- Anden

Kommentar
Fra : sunech

Dato : 31-01-07 17:24

Jeg er godt nok imponeret over de mange svar her inde, tusind tak.

Michael:
Du har helt ret. Elforsyningen er bl.a. beskyttet af UPS, men det er før selve eltavlerne, så det beskytter kun mod manglende elforsyning etc., og altså ikke mod at jeg selv overbelaster min sikring.
Jeg er blevet anbefalet et amperemeter ala følgende til at sætte mellem min trestiksdåse og udstyret:
http://www.lp-dav.dk/varesog/prodsoeg_detail_prod.aspx?varenr=1598004876
Lyder det ikke rigtigt nok? Jeg aner dog ikke hvad prisklasse sådan en fætter er i.

Anden:
Det var også det jeg mente, dem jeg har talt med indtil videre mener ikke det er hensigtsmæssigt at gøre, specielt ikke når der løber så meget strøm i gennem konstant.
Er der nogen der ved om der er noget farligt ved at skille dem ad på den måde, eller om man kan købe et eller andet lille mellemled af en art, hvor der går ledning ind i den ene ende og den så skiller de tre ledere ad, men samler dem igen i en ledning der går ud i den anden ende? der hvor den skiller dem ad skulle man så naturligvis kunne måle på dem.

Som det fremgår af mine indlæg er jeg ikke ligefrem alt for begavet indenfor el, jeg håber det går.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-07 18:48

Undskyld sunech
Jeg kender ikke de fysiske forhold.

Kommentar
Fra : Spetsnaz25

Dato : 01-02-07 14:02

Jeg forstår ikke hvordan du kan have en installation hvor du ikke har adgang til den tilhørende tavle?

Hører den ikke til bygningsdelen, er den låst inde i betjeningsrum eller hvordan ligger landet?

Ingeniøren

Kommentar
Fra : sunech

Dato : 01-02-07 16:19

Ingeniøren: Lokalerne er slet ikke mine, og der er tale om nogle ret specielle forhold. Den er låst inde i et helt andet lokale.
Tak for de mange svar, lader til at det bedste bud der kom var tang amperemeteret.

Godkendelse af svar
Fra : sunech

Dato : 01-02-07 16:20

Tak for svaret taunusanden.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 01-02-07 17:06

Hej Sunech,

Til din information koster det omtalte instrument ca. 12-1300,- inkl. moms.

MVH
Michael
El-installatør