/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
strøms hastighed
Fra : CCjunior
Vist : 2780 gange
100 point
Dato : 30-01-07 19:16

Hvordan lyder formlen for strøms hastighed ??

Ville være rart med et eksempel også..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-01-07 19:52

Strøm (elektroner) i en leder bevæger sig kun med få millimeter i sekundet.

En strømimpuls fra en spændingskilde tilsluttet den ene ende af en leder, kan registreres i den anden ende, med en hastighed som nærmer sig lysets hastighed (ca. 300.000 km/s.).

Hvorledes kan dette være?

Joeh.. den første elektron 'skubber' til den næste, som 'skubber' til den næste som osv. ..DERFOR.

Eks.

Hvis du putter en bordtennisbold ind i et rør fyldt med bordtennisbolde, så kommer der STRAKS bordtennisbold ud af den anden ende.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 30-01-07 20:01

Se, det kan jeg jo godt huske fra mine fysik timer..

Men vi sad og snakkede om det idag, og så var der en der nævnede noget med en 11000 km lang ledning hvor det ca 31 sek før at signalet var igennem..

Men der må jo findes en formel for den slags.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-01-07 20:10

'Signalet' ???

Der må have været flere relæ stationer undervejs. Folk som dirigerede eller talte bordtennisbolde

Citat
Elektronernes hastighed er meget lav ifht. lysets hastighed. Når elektrisk strøm alligevel bevæger sig med lysets hastighed skyldes det, at det elektriske felt udbredes med lysets hastighed.

http://www.leksikon.org/art.php?n=4765

Jeg ved ikke med 'signaler', men for strøm (..og bordtennisbolde) er ubredelseshastigheden lig med lysets

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-01-07 20:16

Når jeg sender et 'signal' gennem min computer, f.eks. fra input i lydkort til jeg kan høre 'noget' i højttaleren, skal det passere adsillige 'træge' komponenter som f.eks. kondensatorer. Disse 'sløver' signalets hastighed, men ikke strømmens.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-01-07 20:20

En 'logisk' mellemstation og midlertidigt opbevaringssted for et signal kaldes en: Buffer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-01-07 20:42

Og så er hastigheden afhængig af temperaturen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-01-07 20:46

Modstanden afhænger af temperaturen og dermed signal hastigheden ...ikke strømhastigheden!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-01-07 20:49

Så vidt jeg har forstået:

Temperatur har med tab af strømstyke at gøre (..og elekronernes bevægelse = 'stømmens hastighed'), ikke med spænding og slet ikke med ubredelseshastigheden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 30-01-07 21:24

hvis jeg trækker et kabel herfra og til månen og tilbage igen.. sætte en pære i den ene ende og et meget meget kræftigt bateri i den anden ende, så mener du at den tænder med det samme ???
hvis man altså ikke tager højde for kulde forandring.

der må da være et strøm tab af en slags, eller en form for modstand i kablet, ellers har man jo opfundet en evighedsmaskine.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-01-07 21:33

Ja, den tænder med den forsinkelse der er i afstand: månen/retur = ca. 380.000 X 2 = ca. 760.000 km divideret med lysets hastighed pr. sekund ca. 300.000 km. = 760.000 / 300.000 = ca 2½ sekund.

Om der er strøm 'nok' til at få pæren til at lyse efter den lange vej, afhænger af modtand og dermed temperatur. Ved 0 grader kelvin = -273.3 grader celsius, tænder pæren uden problemer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 30-01-07 21:50

vil der ikke være noget tab i ledningerne overhovedet ? lyder sq underligt.. hvorfor er der så ikke strøm nok i selv det mindste bateri, hvis det bare skal " skube" lidt ..

hader strøm..hehe..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-01-07 22:28

Nej intet tab ved 0 grader kelvin, men så kan det heller ik' bli' koldere

Det første elektron i det lille batteri skal jo 'skubbe' til rigtig mange i 'køen' for at få det sidste elektron ud af 'røret i den anden ende !!!

....men hvis det er koldt nok, så glider de alle nemt adsted på 'isen'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-01-07 22:37

Der bli'r skam forsket seriøst i temperatur og lednings-evne: http://www.superconductors.org/

..og mange 'sjove' fænomener dukker op

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-01-07 02:36

I lange ledninger er signalerne forsinket. Det er på grund af ledningernes fordelte kapacitet og induktans. Signalet gennem ledninger når også langt fra lyshatigheden.
Det hele er for kompliceret til at jeg gider skrive om det her i detaljer , men man kan slå op i en videregående matematikbog og finde den anden ordens differentialligning der går under navnet telegrafligningen, og der læse nærmere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-07 08:46

transor -> Du må dog medgive mig, at i en perfekt leder ved 0 grader kelvin er udbredelseshastigheden nær lysets ..uanset lederens længde. I 'den virkelige verden' afhænger signalhastigheden ganske rigtigt af 'mediet', som skal transportere signalet. Man kan jo f.eks. også med hiv og sving bringe lysets hastighed ned på nogle få km/t ...hvis man gør sig 'umage'.

Langsomt/stoppet lys:

1.) http://www.deas.harvard.edu/haulab/

2.) http://www.deas.harvard.edu/haulab/HauResearch.htm

3.) http://www.europhysicsnews.com/full/26/article1/article1.html

Teknikken tænkes anvendt i fremtidens optiske computere.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 31-01-07 09:43

Hej,

der er 2 svar.
Den enkelte elektrons hastighed i en leder er under 1 mm/s.

Men impulsen af de negative og positive ladninger (der er
modsat rettede) forplanter sig med ca. 100.000 km/s - afhængig
af hvilken leder, der er tale om.
Der er større hastighed i guld end i kobber og aluminium.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-07 09:49

2603ph -> ..og i platin er hastigheden større end i guld ..og sådan kan man blive ved

Det er svært at få et præcist/specifikt svar, når man ikke stiller et præcist/specifikt spørgsmål

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 01-02-07 15:38

Lidt ude for nummer: Tillykke med månedens præmie transor

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 19-02-07 21:07

Tak for svaret molokyle.
Mangler stadig det jeg gerne ville ha.. En formel... men hva...lukkes skal det

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-02-07 21:16

Ok. ?

</MOLOKYLE>