/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Er der en Excel eksp. på Kandu
Fra : Klumme
Vist : 1594 gange
200 point
Dato : 30-01-07 18:05

Er der en Excel ekspert på Kandu, der kan løse et problem for mig??

Har lavet et Excel regne ark som består af 40 filer med fortløbende alfanumeriske navne fra 01 - 40. I hver fil er der 12 ark svarende til hver måned i året, hvor en medarbejders løn beregnes og derefter i udskrift bruges som lønseddel. Nederst på lønsedlen akkumuleres hele årets totale nøgletal såsom bruttoløn, a-skat, atp, ambi, sygedagpenge, periodens bruttoferiepenge, samt årets.

Problem
Alle disse nøgletal skal opsamleres i et særskilt ark.... kaldet Årsoversigt, hvor der måned for måned skal trækkes akkumulerede nøgletal f over i Årsoversigten fra den samlede totalsum i de enkelte måneder... filerne 01 - 40. Den enkelte medarbejder er i den henseende ligegyldig... det er kun de totale nøgletal, der skal overføres.

Man kan gøre det manuelt, men det er et helv... arbejde. En megalang formel og 40 x 12 ark = 480 ark, hvor man skal indtaste / rette manuelt. Det kan ikke passe, at Excel, som i al sin anden genialitet, ikke indeholder en fiks løsning på dette problem, således at jeg kan gå ind i årsoversigten og se hvad den aktuelle omsætning ved et hvilket som helst hele månedsskift er, samt hvad der er tilbageholdt samt udbetalt (sygeDP ambi, atp osv .)

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 30-01-07 18:28

Lidt manuelt arbejde skal der nu til, men det kan gøres en gang for alle.

Hvad med at bruge funtionen "Indsæt kæde" - den benytter jeg meget til store komplekse regnearkssamlinger. Marker hver af de mange nøgletalsceller en for en og kopier dem - derpå kan de indsættes en for en i resultatarket med "Indsæt speciel" - marker "Indsæt kæde". Man kan nok også godt kopiere en hel række på samme måde, men det kan vist give problemer.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-01-07 18:36

Jeg forestiller mig (drømmer lool) at man kan lave en formel - kæde eller hvad den nu hedder og sætter ind i årsoversigten i måneden januar, og derefter skal den kunne kopieres direkte til feb, marts, osv.... men men men det kræver jo at den i kæden / formelen får besked på, at den nu skal søge oplysningerne fra en anden måned, og så er det at det bliver mere end bare "LIDT" manuelt tastearbejde (med mulighed for fejltastninger)..... så skal jeg ind i hver eneste måned på Årsoversigten og markere den måned jeg ønsker at arbejde i og derefter rette i kæden 40 steder......... altså 480 rettelser

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 30-01-07 18:45

Tjah, der er jo ikke meget der kommer helt af sig selv, og regneregler mv. er man jo nødt til selv at oprette. Alternativ: Overlad opgaven til din revisor.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-01-07 19:11

Tjaeee sån kan man jo osse se på det.... men jeg foretrækker nu med at finde den rigtige løsning.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-01-07 20:55

Hej Klumme,

Først skal vi lige finde ud af, om jeg forstår dit spørgsmål korrekt:

1: Du har 40 Excel-filer – en for hver medarbejder.
2: Hver Excel-fil består af 12 ark – et for hver måned.
3: På hver af disse ark findes et antal sum-tal – f.eks. løn, A-skat, atp o.s.v.
og de står altid i de samme celle-positioner, eks. Løn i G7, A-skat i G9 o.s.v.
4: Alle disse sum-tal ønskes samlet i en ny Excel-fil (Årsoversigt).
5: Denne årsoversigt kan den opdeles i 13 ark, 12 ark – et for hver måned
og det sidste for en års-sum.
6: I denne årsoversigt placeres sum-tal i de samme celle-positioner,
som gælder for den enkelte medarbejder.

Hvis alt ovenstående er korrekt, vil jeg godt vide hvor mange sum-tal vi snakker om
og hvad hedder cellerne. Er de placeret i samme kolonne?

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-01-07 21:32

Næsten rigtigt...Ivan.

1, 2, 3, 4 er snorlige......

Årsoversigten skal opsamle totaltallene fra hver af de 40 filer som hver især indeholder 12 ark - et for hver måned.

Nederst på dette lønberegningsark er der en opsumering af den pågældende måned der arbejdes med samt alle de foregående måneder.

Disse nøgletal skal samles i en årsoversigt som skal opsumeres for hver måned og hver medarbejder, men kun det totale nøgletal. Hvilken medarbejder de kommer fra er ligegyldige. Kun måneden skal være korrekt så man under et kan se hvad der er af total poster, som hedder: Omsætning brutto   Løn brutto   Feriepenge brutto   ATP   AMBI   A-skat   Diverse.

Årsoversigten er bygget på et X,Y system hvor der i den vertikale v. side er anført måneder og nøgletallene i den horizontale akse forekommer i felterne fra D19 til J31

På de ark, hvor tallene skal opsamles fra, ligger værdierne i cellerne J65 - J66 - J67 - J68 - J69 - J71 - J72 - Og de ligger selvfølgelig samme sted på alle 480 månedsark.

Men men men........
Jeg er lige blevet belært om, at Excel ikke kan håndtere det, hvis der er mere end 14 filer, når der skal håndteres formler i den mega størrelse, som der her er tale om.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-01-07 21:58

For at starte bagfra – at der kun kan indgå max. 14 filer i en formel, ved jeg ikke noget om.
Men generelt har Excel nogle begrænsninger, som jeg igennem tiden er stødt ind i.
Det gælder f.eks. antal rækker på ca. 63.000 i Excel 2000, og jeg ved ikke om den grænse er blevet hævet i de nyere udgaver. Samtidigt skal man selvfølgelig gøre sig klar, ved efter kalkulation af store ark giver det stort tidsforbrug.

Jeg kan forstå, at dit års-ark har en anden opbygning end for de enkelte medarbejdere. Jo mere ensartet dine ark er, jo nemmere vil det være at lave en standard formel som kan kopieres til de andre celler.

En lille formel som denne:
=SUM([Nr1.xls]Ark1!B1+[Nr2.xls]Ark1!B1+[Nr3.xls]Ark1!B1)

vil summere same celle fra 3 Excel filer, alle Ark1 og i dette tilfælde Celle B1.
Men hvis den samme formel indsættes i f.eks. Celle G7, bliver det automatisk summen af Celle G7 i de 3 Excel ark. På den måde kunne du evt. nøjes med, at lave 12 formler – en til hver måned, og så på din årsoversigt, at kopiere til de tilsvarende celler.

På samme måde an dir arbejde blive nemmere, hvis du opbygger din årsoversigt nøjagtigt som siderne for medarbejdere, så skal du ikke bekymre dig om hvor du skal hente værdierne.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-01-07 22:05

Yes Ivan. Det kan jeg godt se ville være nemt, men Årsoversigten skal ikke indeholde alle de tal som er på lønsedlen som medarbejderen får et print af.

Jeg vil kun ha nogle enkelte nøgletal overført. Opbygningen af årsoversigten vil komme til at se højst besynderlig ud, hvis den laves som lønsedlen som medarbejderen får et print af.

Men det er svært at forklare på skrift

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-01-07 22:06

Jeg er vist begyndt at gentage mig selv.... tydeligt tegn på at være træt LOOL Jeg kigger videre på det i morgen.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-01-07 22:20

Hej Klumme,
det kan selvfølgelig også laves uden at de er ens - men som gammel EDB/IT går jeg ind for "KIS-modellen" (Keep It Simple).

De fleste fejl i EDB systemer skyldes, at man ikke vælger simple løsninger!!!

Men som du rigtigt påpeger, at en årsoversigt der ser ud som en lønseddel, vil muligvis se mærkelig ud. - Men det kan du jo klare efterfølgende på de rigtige Ark, hvor du kun skal hente de opsummere tal.

Så spørgsmålet er måske mere - hvad er vigtigst "de rigtige tal, på en nem måde" eller "en flot opstilling".

Desuden kan jeg tænke mig, at du evt. har alle de ønskede tal i dit bogholderi system, og så er det jo kun at udtrække dem. For jeg går da ud fra, at med 40 ansatte klarer i ikke bogholderiet via Excel!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-01-07 22:27

Lige på falderebet.

KIS metoden er selvfølgelig at foretrække, men lidt ordentligt må det jo ose gerne se ud.

BTW, så er der kun 27 ansatte.... de sidste er bare reserver, og jo der er som sådan ikke noget bogholderi, da det er en ganske enkel og simpel ydelse der "sælges" og som er fuldstændig ens hvergang og faktisk regnskabsmæssigt kan styres fra et excel ark. (tidligere blev det lavet 100 % manuelt)

Det væsentlige er, at man kan lave en lønseddel til medarbejderen, og fra årsoversigten kan se, hvor meget og hvad der totalt skal sendes eller indberettes til myndighederne.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-01-07 22:39

Jeg har leget lidt med Konsolider funktionen (har ikke prøvet den før).

Men den kræver også et nogenlunde ensartet opbygning vedr. årsoversigten.
Mine 3 filer hedder henholdvis Nr1/Nr2 og Nr3.

Min test tilfælde har jeg tal i området B2:G4 i 3 filer og kun Ark1.

På et nyt ark foretog jeg konsolidering via følgende opsætning:
[Nr1.xls]Ark1!$A$1:$G$4
[Nr2.xls]Ark1!$A$1:$G$4
[Nr3.xls]Ark1!$A$1:$G$4

Bemærk, at jeg har angivet Celle A1:G4, men da der er række og kolonne tekst bliver der ikke opsummeret noget i A1:A4 og B1:G4 - hvor jeg selv har skrevet en tekst.

Det er ret enkelt at tilføje flere Excel-filer, man redigerer bare en af linierne med f.eks. "Nr4" / "Nr5" o.s.v. og tilføjer dem.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-01-07 22:42

Hvad siger jeres revisor til, at i ikke har er bogføringssystem?

Der findes trods alt meget enkle og billige bogføringssystemer:
SummaSumarum
Stellar Finans
o.s.v.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-07 02:37

Det kunne da være interessant at vide HVORFOR hver medarbejder SKAL have EGEN fil......

Det HELE kan du da samle i en fil med flere ark......

Det vil da gøre procedurerne meget nemmere, særlig hvis alle poster er samme ydelse (tal) ?????

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 200 point
Dato : 31-01-07 09:20

Hej Klumme,

jeg har lavet et par enkle Excel-ark med formler til dig.
3 lønsedler med 3 måneder i hver, samt en årsoversigt med forklaring på hvordan du kan bruge det.

Hvis du sender en mail til min midlertidige E-mail ( ilc@forum.dk ), kan jeg sende de 4 filer til dig.

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 31-01-07 19:21

Refi.
Det er for brugervenlighedens skyld. Det du foreslår bliver noget ged og besværligt at finde rundt i.

Jeg har snakket med IBM og har fundet ud af, at det er så indviklet, at det ikke er til at beskrive her, så jeg lukker tråden. IBM skal selvfølgelig ha' point..... og tak.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 31-01-07 19:35

Ja det blev en længere tur rundt om problemet, men jeh håber du kan bruge eksempel-filerne og de tilhørende løsningsmodeller.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-01-07 23:38

Okay... når brugere betaler point for at se et svar, skal de osse ha' det, omend det som jeg skrev tidligere, er en kompleks sag.

Men herunder ses resultatet fra en bruger på Experten

Hvad mener du om den løsning IBM??
********************************************************
Citat
Sub Total()
Dim t, sti, m

sti = "='G:\Documents and Settings\Kim Ramgil\Dokumenter\Taxi Nord 2007-2010\2007\["

Sheets("2007").Activate
For m = 1 To 12: Cells(1, 40 + (7 * m)) = Cells(m + 18, 3): Next
For t = 1 To 40: Cells(t + 2, 46) = Format(t, "00") & ".xls": Next

For m = 1 To 12
For t = 1 To 40
Cells(t + 2, 40 + (7 * m)) = sti & Cells(t + 2, 46) & "]" & Cells(1, 40 + (7 * m)) & "'!$J$29" ' Indkørt brutto
Cells(t + 2, 41 + (7 * m)) = sti & Cells(t + 2, 46) & "]" & Cells(1, 40 + (7 * m)) & "'!$J$31" ' Løn brutto
Cells(t + 2, 42 + (7 * m)) = sti & Cells(t + 2, 46) & "]" & Cells(1, 40 + (7 * m)) & "'!$J$70" ' Feriepenge
Cells(t + 2, 43 + (7 * m)) = sti & Cells(t + 2, 46) & "]" & Cells(1, 40 + (7 * m)) & "'!$J$33" ' ATP
Cells(t + 2, 44 + (7 * m)) = sti & Cells(t + 2, 46) & "]" & Cells(1, 40 + (7 * m)) & "'!$J$35" ' Ambi
Cells(t + 2, 45 + (7 * m)) = sti & Cells(t + 2, 46) & "]" & Cells(1, 40 + (7 * m)) & "'!$J$40" ' A-skat
Cells(t + 2, 46 + (7 * m)) = sti & Cells(t + 2, 46) & "]" & Cells(1, 40 + (7 * m)) & "'!$J$37" ' Sygedagpenge
Next

Range("au43").Formula = "=Sum(AU3:AU42)": Range("AU43").Copy Range("AV43:DZ43")

Range("D19").Formula = "=AU43": Range("D19").Copy Range("E19:J19")
Range("D20").Formula = "=BB43": Range("D20").Copy Range("E20:J20")
Range("D21").Formula = "=BI43": Range("D21").Copy Range("E21:J21")
Range("D22").Formula = "=BP43": Range("D22").Copy Range("E22:J22")
Range("D23").Formula = "=BW43": Range("D23").Copy Range("E23:J23")
Range("D24").Formula = "=CD43": Range("D24").Copy Range("E24:J24")
Range("D25").Formula = "=CK43": Range("D25").Copy Range("E25:J25")
Range("D26").Formula = "=CR43": Range("D26").Copy Range("E26:J26")
Range("D27").Formula = "=CY43": Range("D27").Copy Range("E27:J27")
Range("D28").Formula = "=DF43": Range("D28").Copy Range("E28:J28")
Range("D29").Formula = "=DM43": Range("D29").Copy Range("E29:J29")
Range("D30").Formula = "=DT43": Range("D30").Copy Range("E30:J30")

End Sub