/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kileremmen og ladelampe
Fra : jeb3
Vist : 5860 gange
100 point
Dato : 30-01-07 16:46

hejsa.

Jeg vil så gerne være selvhjulpen. Ogå når det er bilen.

Jeg har en Toyota Corolla fra 89.Den kører upåklageligt, bortset fra en gang imellem hyler kileremmen. Kan jeg gøre noget ved det selv? Har en udemærket værktøjskasse

Derudover begyndte ladelampen at lyse idag. Hvad skal jeg checke?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-01-07 16:49

Din kilerem er for slap.
Derfor hyler den.
Derfor lyser ladelampen ved lave omdrejninger.

Du kan:
Strammen remmen.
skifte remmen hvis den er slidt.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 30-01-07 17:16

Okay. Du ved måske også, hvordan jeg strammer kileremmen?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-01-07 17:22

Jeg kender ikke din bil, men der sidder normalt en arm med et aflangt hul fra motoren og ud til generatoren. Armen forbindes med en bolt og møtrik (måske fastnøjle 13/14)
Remmen skal være så stram at du lige kan bevæge remmen 1 cm. op og ned.
Det er nemmest at lave med en hjælper som tvinger generatoren til at være stram, mens der spændes.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 30-01-07 17:49

hmm.. Det må jeg prøve.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-01-07 23:50

Kileremmen er for slap når den hyler, så den skal strammes.

Når ladelampen lyser hele tiden, betyder det:

1 : at remmen er blevet så slap den slet ikke tager ved ( så stopper remmen med at hyle, men så bliver bilen varm, fordi vandpumpen heller ikke drejes med rundt.

2: At kilremmen er sprunget (så stopper remmen med at hyle, men så bliver bilen varm, fordi vandpumpen heller ikke drejes med rundt)

3: At bilen ikke lader strøm på mere fordi enten generator eller laderelæ er gået i stykker.....så stopper remmen med at hyle, men så vil det også hurtigt få ende med at kære, så forsvinder lyset og til sidst sætter motoren ud og så går bilen i stå.

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-01-07 08:33

Ja gentagelse fremmer forståelsen..................................

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 31-01-07 16:43

dova. når du skriver hvis kileremmen er sprunget.... kan bilen så køre?
Spørger måske dumtmen...

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 31-01-07 17:27

Ja den kan - men ikke ret længe - for den lader ikke og trækker ikke vandpumpen rundt.

Godkendelse af svar
Fra : jeb3

Dato : 06-02-07 10:07

Tak for svaret e.c.
Kileremmen var faktisk væk!!! Som min gode ven Kim sagde... du har fandme et godt batteri min pige. Han satte lige en ny i, så nu er jeg kørende igen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-02-07 10:13

- Ja et godt batteri er ikke dårligt hvis remmen knækker.
Men nogle kølevandspumper bruger dene kilerem, så motoren kan blive varm og koge.

Kommentar
Fra : jkc32amg

Dato : 14-07-07 20:53

Jeg har en Corolla 1,3 DX fra '86 og har samme problem, jeg har dog sporet mit til at det nork er kullene i generatoren eller laderelæet der er problemet, kullene skifter jeg for en sikkerhed skld, men er der nogen der kan fortælle mig hvor laderelæet sidder ???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-07-07 21:53

jkc32amg - det er ikke sikkert at du har et laderelæ men en spændingregulator, da du nok ikke har en dynamo men en generator.
Hvis du køber en "Haynes" repair manual over din model så kan du se hvad der er hvad og hvor det sidder.

Kommentar
Fra : jkc32amg

Dato : 15-07-07 09:21

Hej E.C - Det er helt sikkert at jeg har en generator og ikke en dynamo. Så du har nok ret i at der ikke er et laderelæ... Haynes kender jeg godt, men der er lidt svær at få fat i efter kl. 16 på en lørdag
men tak for tippet. JK