/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Lovlig rengøring
Fra : jomfruane
Vist : 828 gange
100 point
Dato : 30-01-07 14:12

Hej jeg har tidligere haft et overbetalt hjemmeservice firma til at gøre rent hos mig, men ønsker hverken at opfordre til sort arbejde eller betale bunker for meget igen.

Derfor vil jeg gerne havde tips til hvordan jeg "ansætter" en privat proper dame.
Er det fx nok at jeg bare betaler overenskomstmæssig løn og så lader hende opgive det til skat?

Hvad er overenskomstmæssig løn for en rengøringsassistent?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-01-07 14:26

Hvis du insistere på at gøre det lovligt og du også insistere på at du selv vil ansætte ja så er du jo lige pludselig arbejdsgiver med de tilhørende forpligtigelser.

Du skal sørge for at forsikringer er i orden, du skal trække skat, atp og arbejdsmarkedsbidrag, du skal sørge for feriepenge afregning. Du og din ansætte skal have lavet jer en ansættelses aftale. Mindstelønnen er som sådanne afskaffet men det er som du ser af ovenstående det mindste af dine problemer.

En af grundene til at hjemmeservicefirmaer koster det de koster er jo at ud over rengøring så betaler du dem for en masse administration.

Med mindre du har helt enormt megen tid du ikke ved hvad du skal bruge til så kan det klart bedst betale sig eneten at få et firma til at tage opgaven eller alternativt se stort på lovligheden.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-01-07 16:26

Jeg har en veninde der får rengøring via hendes eks svigerdatter - hun er hyret så hun får penge gennem kommunen på en eller anden måde - måske noget der er værd at undersøge ???

blot en tanke

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-01-07 19:22

hvis du selv ansætter en, skal du regne med en enorm mængde administrativ arbejde. du skal indbetale til alverdens ting, aud, atp, feriepenge, pension og meget mere. jeg tror ikke det er det værd. du får nok ikke noget billigere og nemmere end et rengøringsfirma.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 31-01-07 08:44

Jeg synes det lyder meget mærkeligt, da jeg selv tager ud og holder nogle foredrag en gang i mellem. disse opgiver jeg bare på min selvangivelse og så er det fjong. Hvorfor kan en rengøringshjælp ikke bare gøre det samme?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 14-04-07 22:47

Når du tager ud og holder foredrag, modtager du et konsulent honorar.
Men når du ansatter en rengøringshjælp er du pludselig arbejdsgiver, med alle de administrative pligter det medfører og samtidigt skal der laves en ansættelseskontrakt der følger de normale opsigelses forpligtigelser, løn under sygdom, feriepenge m.m.
- det er det du betaler hjemmeservice firmaet for.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-04-07 07:50

når du tager ud og holder foredrag, er det sikkert en forening der betaler dit honorar. det gør en væsentlig forskel, da foreninger har særregler for den slags. men du kan spørge din sagfører eller en mindre erhvervsdrivende om, hvad det indebærer. jeg tror du vil få en ubehagelig overraskelse. hvis du er momsregistreret og har et SE-nummer, altså er registreret som arbejdsgiver i forvejen kan du gøre det uden problemer, men ikke som menigmand.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 15-04-07 08:14

tak for forklaringen, det giver mening.