/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pudse loft på træ.
Fra : jesper.s
Vist : 1807 gange
100 point
Dato : 30-01-07 09:30

Hej.

Jeg har revet en ikke bærende væg ned i min lejlighed. Nu skal jeg pudse loftet der hvor væggen har stået, men det er træbrædder jeg skal pudse på. Hvordan gør jeg det?

På forhånd Tak!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-01-07 09:33

giver det gips først har set det men har ikke yderligere forstand på det

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 30-01-07 09:49

Godmorgen jespers,

Kan du ikke se der hvor det eksisterenede loft er hvodan det ser ud, hvis ikke er det noget med at der ved gamle pudsede lofter er sat rør ( siv ) op, noget lignende stråtag, Hvis det ikke er muligt kan du måske bruge noget kyllingetråd, og hæfte det fast på loftet med kramper eller søm, sørg så for at der er luft ( lidt ) imellem træ og kyllingtråd, brug evt. en tynd liste.
Jeg vil foreslå, når du skal pudse, at bruge noget alm. kalkmørtel, vil du have cement i skal det kun være ganske lidt, du kan sikkert ikke pudse det af en omgang, afhænger nok af hvor tykt et lag du skal påføre.

Tillykke med arbejdet.

Hilsen Curt.

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 110 point
Dato : 30-01-07 09:51

Der er sikkert tale om et loft lavet på den gode gamle måde med rør og puds.

Rør tror jeg ikke man kan købe mere, men bedre egnet er også "kalkotavæv" sikket stavet forkert, men det er hønsenet med små stykker tegl.

Når man sømmer det fast, og kaster ud, d.v.s. kaster mørtlen op på,kalkotavævet suger teglen væden ud af mørtlen så den bliver hængende.

Det er svært for den uøvede.
Kan du ikke finde en gammel endnu ikke død murer, det er jo en lille opgave.

Bjørn

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 30-01-07 11:35

Denne metode har jeg selv brugt:

Skær en gipsplade til så den passer op hvor væggen har stået. Hos mig var gipspladen
tyndere end det gamle puds.
Skru gipspladen fast på brædderne.
Gipspladen spartles nu op så den bliver plan med det gamle loft. Du må gerne
spartle ca. 5 cm ud på det gamle loft.
Spartelmassen grundes med microgrunder.
For at undgå revnedannelse opsættes glasfilt i klæber over det spartlede, gerne 5-10 cm ud over overgangen.
Kanter på glasfilten spartles helt glatmed det gamle loft. Og spartelmassen grundes igen.
Du kan nu male lofter uden at du kan se at der har været en væg.

Det virker te´hver´ti´fald hjemme hos mig.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 30-01-07 13:06

Hej

På linket her er en vejledning/mørtelblanding. Du skal ned til Jan Miltons indlæg.

Jeg vil nok være tilbageholdende med at sømme og klamme. Du risikerer at ryste det eksisterende loft løs. Terracotavæv kan vel skrues op?

http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=37631

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 30-01-07 18:28

Klemme2006

Tak for linket, hvor det jeg anbefalede er stavet rigtigt.
Selve siden kan man måske også få brug for en gang, den er jo noget lig kandu.

"Jeg vil nok være tilbageholdende med at sømme og klamme. Du risikerer at ryste det eksisterende loft løs. Terracotavæv kan vel skrues op? "

Det tror jeg ikke bliver et problem, hvor der er skillerum er der for det meste også en bjælke.

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 09-02-07 06:24

Tak for svaret BjornJ. Fik noget af en murer for et par øl.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 09-02-07 11:13

Det er da godt at ikke alle arbejdspladser har indført en alkoholdpolitik

Held og lykke, det kan jo være at du også kan få hjælp hvis du ikke kan få mørtlen til at hænge.

Bjørn