/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Hastighed på eget netværk
Fra : Newsreader
Vist : 648 gange
100 point
Dato : 29-01-07 22:47

Jeg ved ikke hvor meget man kan tale om netværk, men jeg har et netgear router med trådløs forbindelse, hvortil der pt er koblet en stationær pc og en storage-server, begge koblet direkte med kabel, samt en bærbar og en printer der begge er koblet til trådløst. Jeg har ingen problemer med de to pc'er eller printeren, det kører som det skal, men storage-server'en er jeg lidt usikker på, om den har den hastighed som med rimelighed kan forventes.

Jeg har i går overført to backup filer på hhv. 3.2 Gb og 3.7 Gb og det to hhv ca. 25 og 30 at overføre disse filer. Er det en forventet hastighed eller er det for langsomt?

Hvis det er for langsomt, hvad kan jeg da gøre for at øge hastigheden?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-01-07 23:23

Det er muligt at du kan køre med næsten max hastighed, men skal dog lige tage højde for hvor hurtigt denne harddisk kan læse og skrive.
Husk også at din hastighed måles i Mbps = mega bit per sekund, og dine filer måles i MB = Mega Byte.
Altså 100 Mbps = 12,5 MBps (der går 8 bit på en byte, noget som mange tager fejl af!)

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 30-01-07 00:48

Harddisken er en seriel ATA2, 7200 omdr./min., har en max overførselshastighed på 1030 mbit/sek. og 8 MB cache. Kan disse oplysninger sige noget om hastigheden?

Kommentar
Fra : rklemens

Dato : 15-03-07 15:23

det kan også være interessant at kigge på netværkskablet. Er kablet mindre end et cat5 kan du risikere at det ikke kan køre hurtigere end 10 MBit. Du kan som regel se det på kablet hvilken kategori, det er.

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 15-03-07 15:44

Jeg har ikke forstand på kabler, men kan fortælle at det kabel jeg bruger mellem netgear routeren og storage-serveren er et almindeligt netværkskabel på 0,5 meter, med RJ45 stik hedder det vist. Kablet er 8-leddet.

Kommentar
Fra : rklemens

Dato : 15-03-07 16:13

Som regel står det på selve kablet hvilken kategori det. Det står som cat og derefter et tal. Stort set alle netværkskabler (i hvert fald til ethernet) er RJ45

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 15-03-07 16:22

På kablet står der: ETL VERIFEIED CAT. 5e UTP TIA/EIA -568B.2 CM 4PR

Kommentar
Fra : rklemens

Dato : 15-03-07 16:32

Det betyder at kablet er et kategori 5e kabel, og sådan et kabel kan køre helt op til 1 Gbps, så det er ikke her begrænsningen ligger.

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 15-03-07 16:40

Jeg kan give et konkret eksempel på hastigheden.

Jeg har lige indspillet en gammel vinyl LP og konverteret den til en CD. Jeg ville gemme en ISO-kopi af cd'en (647.045 KB) og da ville flytte kopi over på min netværksdisk tog det 7 min. og 5. sek.

Og det må da kunne gøres hurtigere .....

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 15-03-07 16:58

Lige en kommentar mere, som også forvirrer mig.

Jeg flyttede en ISO-fil på 106.397 KB fra netværksdiske til min PC, det tog 63 sekunder. Så flyttede jeg den selv samme fil tilbage igen, men nu tog det "kun" 51 sekunder. Giver det nogen mening?

Kommentar
Fra : rklemens

Dato : 15-03-07 17:09

Det lader til at du ligger på et snit omkring 6-7-8 GB i timen. Det er bestemt ikke dårligt men kan sagtens blive bedre. Har du prøvet at slå de trådløse enheder fra og se om det ændrer noget på hastigheden?

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 15-03-07 17:42

Jeg har prøvet at koble den trådløse del fra et par gange, men så vidt jeg husker gjorde det ikke nogen mærkbar forskel.

De sidste tider jeg opgivet er fra min trådeløse, men der er ikke den store forske med hensyn til tiden fra den stationære. Den føromtalte ISO-fil på 106.397 KB fra netværksdiske til min bærbare tog 51 sekunder, fra den stationære 46 sek.

Det er ikke fordi jeg særlig ofte har brug for at flytte filer på ca. 600MB-1GB, det er primært når jeg har indspiller 3-4 LP'er, eller skal lave backup, men når det skal bruges er det irriterende at skulle vente, hvis det er muligt at at kunne gøre det hurtigere, .....