/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
"Sammenkæde" celler i Excel
Fra : Hoegh
Vist : 3656 gange
200 point
Dato : 29-01-07 20:58

Hey
Er der nogen derude der ved, om der findes en funktion der kan, hvad skal man kalde det, hmm sammenkæde indholdet af 2 celler. Jeg kender =, altså hvis man skriver torsdag i celle A1 og skriver =A1 i celle B1, så skrives der også tordag i celle B1 aoutomatisk. Det er altså indholdet af celle A1 der styrer indholdet af celle B1. Jeg vil gerne finde en funktion der kan klare at jeg ændre indholdet af celle B1 og så ændres indholdet af celle A1 samtidig. De er altså kædes sammen, så det er ligemeget i hvilken celle man indtaster/retter data, så rettes det også i modsatte.

Fik I den ??

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 29-01-07 21:03

=SAMMENKÆDNING(A1;B1)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 29-01-07 21:06

Nej....læs nu lige spørgsmålet, berpox!

Du kan ikke i celle A1 skrive =B1
og i celle B1 skrive =A1

Skriver du "Mandag" i celle A1, vil der ganske rigtigt komme til at stå "Mandag" i celle B1
Men skriver du nu "Tirsdag" i celle B1, så har du jo ligefør overskrevet formlen i A1, så der vil stadig stå "Mandag".

Eneste mulighed er en VBA makro.

Kommentar
Fra : Hoegh

Dato : 29-01-07 21:12

Hmm, har læst om funktionen, og det vist ikke helt det jeg mener.

Ex.

Celle A1 indeholder Hans Hansen
Celle B1 indeholder Hans Hansen

Det jeg gerne vil opnå er at kunne rette Hans Hansen til Lars Larsen i begge celler, men kun rette/ ændre i den ene celle,altså kun A1 eller B1, hvor det såautomatisk ændres i den anden..

Kan man det?

Kommentar
Fra : Hoegh

Dato : 29-01-07 21:15

Ok, du er med nu kan jeg høre. Og præcis, men overskriver den formel man lige har skrevet.
Hmm, nå VBA Macro, det kender jeg ikke så meget til Men det er åbenbart ikke sådan lige til Æv

Kommentar
Fra : Hoegh

Dato : 29-01-07 21:16

men = man

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-01-07 21:26

Nixen ikke umiddelbart = cirkulerende referencer og det kan man ikke.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 29-01-07 22:21

Hmmm......heller ikke med VBA kan det lade sig gøre.

Kode
Dim t As Variant
Dim r, c As Variant

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
t = CStr(Target.Cells.Text)
r = Target.Row
c = Target.Column

Select Case r & c

Case 11
Range("A1", "B1") = t
Case 12
Range("A1", "B1") = t
End Select

- for godtnok afspilles makroen hver gang der ændres i en celle, men hvergang den ene celles indhold skal kopieres over i den anden celle, og modsat, så stoppes makroen, og genstartes, og så kører det hele i ring

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 200 point
Dato : 29-01-07 22:30

YESSSS! Så lykkedes det alligevel vha. VBA !!!

Kode
Dim t, t1, t2 As Variant
Dim r, c As Variant

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

t = CStr(Target.Cells.Text)
r = Target.Row
c = Target.Column

t1 = Range("A1").Text
t2 = Range("B1").Text

If t1 = t2 Then Exit Sub

Select Case r & c

Case 11
Range("A1", "B1") = t
Case 12
Range("A1", "B1") = t
End Select

End Sub

Indsæt ovenstående i modulet Ark1 i dit regneark!

Og hvordan går du så det?
1) I excel trykker du "Funktioner", "Makro", "Visual Basic Editor" eller ALT+F11
2) Ude til venstre finder du "Ark1" og dobbeltklikker.
3) Indsæt ovenstående kode.
4) Afslut VBA editoren
5) Indtast noget i celle A1, og det kommer der også til at stå i B1
6) Skriv noget andet i B1, og det kommer til at stå i A1

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-01-07 23:01

Jeg er på en lytter.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-01-07 09:28

Og jeg er med på klapper.

Kommentar
Fra : Hoegh

Dato : 30-01-07 09:53

Indsæt ovenstående i modulet Ark1 i dit regneark!

HVad betyderovenstående, er lige lidt lost?

Kommentar
Fra : Hoegh

Dato : 30-01-07 10:04

Ja, ok, læs det der står og så lykkedes det

Det virker kan jeg se. Jeg kan bare se at koden ikke kan klare at man sorterer data og evt tilføjer nye data. Koden må være låst kun til at A1 altid er = B1, men hvis der bliver sorteret og indholet af A1 og dermed B1 flyttes, virker koden ikke.

Det har jeg desværre også brug for.
Men eller tak for hjælpen, det kan være jeg kan bruge koden på et andet tidspunkt

Godkendelse af svar
Fra : Hoegh

Dato : 30-01-07 10:04

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-01-07 10:00

Korrekt - man kan ikke bare flytte rundt som man lyster. VBA kode skriver/læser i de celler der er foruddefineret i koden.

Vil du have flere celler med, så kan det sikkert også lade sig gøre - men det er et krav, at man på forhånd ved hvilke celler der skal være lig hinanden.

Hvis det er en hel kolonne der skal være lig med en anden kolonne (og modsat) så tror jeg også at det kan lade sig gøre. Du må bare ikke flytte rundt på dem efterfølgende uden også at rette i VBA koden.