/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Defekt hane
Fra : lowope
Vist : 1538 gange
100 point
Dato : 29-01-07 20:37

I forbindelse med at vi flyttede på vores vaskemaskine, slukkede vi for vandtilførslen (kun ved at slukke som på en normal vandhane). Men nu da vi vil tænde igen, kommer der pludselig ikke noget vand ud af hanen.
Vi har har fjernet den, man normalt drejer på på hanen, og forsøgt at bruge en papegøjetang i stedet, men vi kan overhoved ikke tænde for vandet.

Nogle idéer? Eller skal vi have tilkaldt en VVS'er og have monteret en ny hane?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-01-07 20:39

Det lyder som noget for en VVS mand.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-01-07 20:52

Det lyder som om i har haft tippet vaskemaskinen imens i flyttede den.... Er det rigtigt?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-01-07 20:55

Kommer der ikke vand i maskinen eller kommer der ikke noget ud af hanen.
Der sidder en kontravetil i den hane og måske et filter i starten af slangen

Kommentar
Fra : tartra00

Dato : 29-01-07 21:06

når du siger hane... mener du så en ballofix ? sådan et kromrør med en lille sort hane man kan dreje 90 grader? Hvis det er sådan en, kan det sagtens være at kuglen i den går lidt træg. Skru den sorte håndtag af, og drej det lille pind, der kommer til syne med en vandpumpe tang el ligenende

Kommentar
Fra : lowope

Dato : 29-01-07 21:31

Problemet er i hanen.
Troede måske, at der var kommet møg i waterblocken, så tog den af for at rense den. Men fandt så ud af, at der slet ikke kommer vand ud af hanen lige meget, hvor meget man drejer.

Tartra00: Jeg er ikke lige klar over, hvad en ballofix er. Det ligner bare en helt normal vandhane.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-01-07 21:38

Hvis du kan sætte en pappegøjetang på - så er det ikke en balofix.
Men hvis du kan lukke den og så en smule op og daske den på siden - pas på vandet kommer pludseligt.

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 100 point
Dato : 29-01-07 21:42

Hej
I de fleste tilfælde er det kontraventilen i hanen på væggen der har sat sig.

Da du stortset ikke har helt check på VVS skal du lade en der har kikke på det.

Man lukker for vandet og skruer toppen af ventilen under håndtaget.I bunden af hullet hvor toppen har siddet sidder der ligesom en pind den skal vrikkes løs( Der skal være lukket for vandet )

Pil kontraventilen op og rens den for kalk og kik ned i ventilhuset og kik om der er mere skidt.

Placer kontraventilen i hullet igen og forsigtigt ,skru toppen på igen ,check pakningen. Sæt håndtaget på igen og luk op for vandet .

Det kan i nogen tilfælde hjælpe hvis man banker forsigtigt på siden af ventilen med en lille hammer ,ganske forsigtigt.

mvh
mcloud blikkenslager

Kommentar
Fra : kontrola14

Dato : 30-01-07 05:19

Hej.
Prøv at lukke for alt vand,skrue vandhanen af åben langsom for vandet,kommer der vand ud, så er det vandhanen der skal renses eller udskiftet,det er måske bedst hvis i er 2 den ene åbner,den anden holder øje med vandet,regner med den står i et bryggers

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 30-01-07 10:53

Hej! Det lyder som om ventilpakningen har sat sig fast. Luk for vandet og skru den del af hvor grebet sidder og så kan du se om pakningen er gået af (sidder og blokerer for gennemløbet) Nu er der så mulighed for at skifte hele lukkedelen med en ny.
Venligst
Ole

Godkendelse af svar
Fra : lowope

Dato : 15-02-07 16:09

Tak for svaret mcloud.
Jeg ved egentlig ikke, hvad problemet var, for jeg var ikke hjemme, da vi fik en sagkyndig til at kigge på det. Men der kom en ny hane på, og nu virker det igen.
Mcloud havde det mest fyldestgørende svar af alle dem, der var så rare at svare.