/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Slægten Platfuss
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 3661 gange
150 point
Dato : 29-01-07 17:56

Der findes forskellige stavemåder på dette lidt komiske slægtsnavn. Gad vide hvordan stamfaderen så ud........ nå spøg til side
Jeg leder efter oplysninger om Just Platfuss. Født ca. 1754 i København. Fik et barn med Anna Christense Ursin, født 11. oktober 1756 i Vor Frue sogn, København. Deres søn er Peter Ursin, født 17. august 1783 i Trinitatis sogn, København.

På flg. hjemmeside http://www.logy.dk/gerda/gorm/gp4900.htm#head0 finder jeg så Just Reimer, født 6. februar 1756 i Aaderup, København, død 21. november 1828. Søn af Hans Christian Reimer og Margrethe Platfues. I IGE er HC Reimer gift med både Margrethe Platfues og med Mette Marie Platfues.

Spørgsmålene er nu:
Er det den samme Just Platfuss/Reimer ?
Er faderen HC Reimer gift med Margrethe eller Mette Marie.
Er der nogle der ved mere om slægten Platfuss ? (IGI har 2 personer mere, måske søskende til Margrethe/Mette Marie)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-07 19:01

Mon ikke de platfodede tyskere hed platfu”ss” med tysk dobbelt ”ss”, ligner det græske beta?
Og det kan jo oversættes på flere måder til dansk...

Eksempelvis antal svar i MSN search: http://www.live.com/?searchonly=tru
platfuss: 173; med søgning på dansk kun 2
platfus: 762; med søgning på dansk 0
platfues: 9; med søgning på dansk 0
Vi foretrækker altså ikke så underligt at oversætte det tyske dobbelt s med ss.

Også på Germansk volder stavemåden problemer i nyere net tider...Se eksempelvis:

Ahnenforschung im Internet - Raum Rheine
Platfues: 2: Platfues: 6: Platfues: 34: Platfues:

www.rheineahnen.de/listdoc/register.htm

Så de nævnte kan sagtens være af samme tyske familie, bare oversat forskelligt, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-01-07 20:54

AO.Ågerup Sømme Roskilde Ågerup 1752 1814 opslag 80 marts 1886
viet Just Reimer og Kirstine Thye
og fra fs.
Her er Just Reimer gift med Kirstine Thye
Birth: 06 FEB 1756 Of, Aagerup Sogn, Kobenhavn, Denmark
Christening:
Marriage: 07 MAR 1786
Death: 21 NOV 1828
Father: Hans Christian Reimer Family
Mother: Margrethe Platfuus
Wife Kirstine Thye
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-07 21:01

Og her ser du platfus oversat; søn af en rigtig platfod, Svend
"
ENGELBERT PLATFUS
Christening: 23 JUN 1779 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Parents:
Father: JUST PLATFOD Family
Mother: ANNA CHRISTENCE URSIIN
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-01-07 21:18

Vor FrueSokkelundKøbenhavnVor Frue 17221774
opslag 121 maj 1752

Husband
HANS CHRISTIAN REIMERPedigree
Marriage: 03 MAY 1752 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
METTE MARIE PLATFUES
Marriage: 03 MAY 1752 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
prøv AO.Ågerup Sømme Roskilde Ågerup er måske en mulighed??
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-01-07 21:24

Samtlige personer i husstanden
Roskilde, Sømme, Aagerup, Aagerup Bye, , , FT-1787, C3394
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Just Reimer32 GiftHosbondeSognepræst
Kirstine Thye41 GiftMadmoder
Johanne Reimer30 UgiftHosbondens Systre
Ane Catrine Reimer28 UgiftHosbondens Systre
Albrecht Willumsen26 UgiftTienestefolkLandsoldat
Hans Pedersen34 UgiftTienestefolk
Jens Knudsen16 UgiftTienestefolk

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 29-01-07 21:29

Jeg har været i AO Ågerup. Ved sønnens fødsel hedder moderen Margrethe og ved forældrenes vielse Mette Marie. Det er da forvirrende.
I har fat i de to med navnet Just. Men er Reimer og Platfod de samme? Just Reimers mor hed, efter kirkebogen, Mette Marie Platfuss. Så mon ikke jeg kan regne med det.
Just Platfod får i 1783 sønnen Peder Ursin - Ursin efter sin mor. (I FT 1801 hedder han Peder Ursin Platfuss.) men broderen Engelbert kendte jeg ikke noget til.

Just Reimer bliver iflg Wiberg præst i Ågerup sogn i 1785 her står hans mor også benævnt Margrethe. Samtidig står der at Just kun havde en søn - jeg har en søn med efternavnet Reimer, en med Ursin og Engelbert med Platfuss. Kan Just have været gift to gange og have flere børn end Wiberg nævner? Hvor pålidelig er Wiberg?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-07 21:40

Og her lidt dobbeltsidigt platfoderi fra mormonerne...
Bemærk den nye variant: Platfuess, Svend
"
Engebreth PLATFUES
Spouse: Christiana JACOBSEN
Marriage: 26 May 1751 Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

ENGEBRETH PLATFUES
Marriages:
Spouse: CHRISTIANA JACOBSEN Family
Marriage: 26 MAY 1751 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn

Mette Marie PLATFUES
Marriage:
Spouse: Hans Christian REIMER
Marriage: 03 May 1752 Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

METTE MARIE PLATFUES
Marriages:
Spouse: HANS CHRISTIAN REIMER Family
Marriage: 03 MAY 1752 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn

Anna PLATFUES
Spouse: Lauritz PLATFUESS
Marriage: 03 Oct 1753 Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

ANNA PLATFUES
Marriages:
Spouse: LAURITZ PLATFUESS Family
Marriage: 03 OCT 1753 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-07 21:52

De ”platfodede” stammer sandsynligvis fra DU-Walsum i Tyskland, Svend

341. Anna Catharina Sophia Platfus, born 30.01.1716 in DU-Walsum; died Aft. 1757. She was the daughter of 682. Bernhard Kanne and 683. Elisabeth Platfuss.

http://www.siebes.de/html/gen9.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-07 22:01

I tysk slægtsforskning findes endnu en variant:
Platfus, Platfuss, Plattfuss
se
http://www.ahnenlotse.de/fafo_sd_sl.htm

og naturligvis Platfuß, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-01-07 22:13

Har du set på denne Peder Ursin fra fs.??
Husband
Peder UrsinPedigree

Birth: 17 AUG 1783 Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Christening:
Marriage:
Death: 29 MAY 1863 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Burial:

Father: Just PlattfuszFamily
Mother: Anne Christence Ursin

Wife
Marie Cathrine OlsenPedigree

Birth: 06 JAN 1789 Of, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Christening:
Marriage:
Death: 16 APR 1873 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Burial:

Children

1. Anna Christine UrsinPedigree
Female

Birth: 18 NOV 1810 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

2. Christiane UrsinPedigree
Female

Birth: 05 JUL 1812 Vor Frue, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

3. Edward UrsinPedigree
Male

Birth: 07 SEP 1814 Vor Frue, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Christening:
Death: 25 AUG 1879
Burial:

4. Vilhelm Jorgen UrsinPedigree
Male

Birth: 28 JUL 1815 Vor Frue, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Christening:
Death: 21 NOV 1871
Burial:
5. Vilhelmine Georgine UrsinPedigree
Female

Birth: 03 SEP 1818 Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Christening:
Death: 05 OCT 1859
Burial:

6. Eline Marie UrsinPedigree
Female

Birth: 08 JUL 1820 Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Christening:
Death:
Burial:
7. Marie Charlotte Amalie UrsinPedigree
Female

Birth: 09 NOV 1826 Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Christening:
Death:
Burial:
8. Axel Eliasen UrsinPedigree
Male

Birth: 25 MAR 1829 Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Christening:
Death: 06 JUL 1849
Burial:

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 29-01-07 23:05

Hej Senta
Den Peder Ursin er ham jeg nævner i mit indlæg - har har moderens efternavn fra dåben, men i FT-1801 også faderens.

HVordag er Wibergs troværdighed?

Mon det er den samme Just jeg har fat i med to forskellige efternavne/kaldenavne?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-01-07 23:49

ja det er et godt ? meget tyder på det er de samme, mem......
Wibergs troværdighed
jeg ved det ikke , jeg tror du skal se lidt nærme på
Just Reimer32 GiftHosbondeSognepræst
Kirstine Thye41 GiftMadmoder
[B]Johanne Reimer30 UgiftHosbondens Systre
Ane Catrine Reimer28 UgiftHosbondens Systre
[/B]
de er i folkt.1801 på dda.
der er kun nævnt 1 søn i 1801.
og så kirkebogen på AO. for at finde sønnen Engelbert , muligheden for at Kirstine Thye dør efter 1801 er tilstede og han evt. gifter sig og med den nye kone får sønnen Engelbert.
senta

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 29-01-07 23:56

Han bør være gift tidligere da sønnerne Engelbert Platfues er født 1779 og sønnen Peder Ursin er født 1783 og det er Just Platfutz og Anne Christense Ursin der er forældrene. Men Anne kan jo godt være død før 1786 hvor Just Reimer og Kirstine Thye bliver gift. Men om Wiberg har haft de oplysninger ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-01-07 23:59

Engelbret Platfues er i 1771? er det evt. en bror?

Kilde: OE-1771
Mandens navn: Engelbret Platfues Mandens erhverv: Brygger og Forpagter af Vaysenhuus Apothequet
Mand død (ja/nej): Ja
Hustru død (ja(nej): Nej
Hustrus forsørgelse: ernærer sig af brygger Gaarden og bemelte Forpagtning Hustrus alder: 40
Hustrus civilstand: Enke Hustrus nr. ægteskab: 2
Enkestand antal år: 4 Antal uforsørgede børn: 3
Sogn: Klædebo Kvarter Herred: København (Staden)
Amt: København Stednavn: 328d
Indtastningsnr: C7269 Løbenr.: 888

Kommentar
Fra : senta

Dato : 30-01-07 10:03

jeg tror du har fat i 2x Ursin Platfus en fra københavn , og roskilde

Samtlige personer i husstanden
kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Sankt Annæ Vester Kvarter, Matr. 309, 2023, FT-1801, A5029
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Hans Bertelsen37 GiftHuusbondeBogbindermester
Helene Olsdatter35 Gifthans Kone
Hanne Jacobsen [Bertelsen]2 Ugiftderes Datter
Peder Ursin Platfus17 UgiftTjenestefolkBogbinderdreng
Anne Marie Sølver20 UgiftTjenestefolk
Cathrine Caroline Thomsen36 EnkeHuusmoder2 Sønner Hansen
Adolph Christian Hansen13 Ugifthendes Søn
Sigfred Victor Hansen7 Ugifthendes Søn

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 30-01-07 10:38

jeg tror de 3x PLATFUES er søskende
senta
1. ANNA PLATFUES - International Genealogical Index
Gender: Female Marriage: 03 OCT 1753 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

2. ENGEBRETH PLATFUES - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 26 MAY 1751 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

3. METTE MARIE PLATFUES - International Genealogical Index
Gender: Female Marriage: 03 MAY 1752 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-07 11:04

Undskyld jeg pjattede (plattede) i stedet for at svare seriøst på dit spørgsmål...
En sidste plat oversigt:

PLA
   T
TT
F
U
O
    E
    blank
       S
       SS
ß
       D

Så vidt jeg kan se har vi fundet alle mulige tyske kombinationer, anvendt i praksis;
men mangler endnu (at finde) et par danske: eksempelvis Platfoed, ligesom Kofoed på Bornholm...

God fangst, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-07 12:52

De platfodede skulle naturligvis have stået pænt forskudt som i min kladde...

I stedet for at søge på afarter af PlatFus, prøv så at søge på eksempelvis Ursin
og I får helt nye oplysninger...

Hilsen igen, Svend; undtagelsesvis på arbejde...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-07 17:41

I har naturligvis søgt både på Ursin og Reimer...

Her er alligevel en platfod variant jeg har overset:
"
Peder Ursin
Birth: 17 AUG 1783 Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Death: 29 MAY 1863 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Father: Just Plattfusz
Mother: Anne Christence Ursin
"
Nu kan der da vist ikke være flere tyske, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 30-01-07 18:01

Vor FrueSokkelundKøbenhavnVor Frue 17481767
opslag 103 1754
Engelbret Platfues får en datter døbt, der er nævnt flere med navnet Platfues som fadder
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-07 19:17

Jeg ved godt at dette spørgsmål primært drejer sig om evt. dobbelt navne for et par danske PlatFuss' er...
Men prøv nu at se det hele i et større Central; snarere Vest Europæisk Perspektiv:
"
Platvoet en Platfuss in Duitsland

1: Bernhard Kanne, geboren rond 1696 in Buer, en overlijdt na 1735. Hij trouwt met Elisabeth Platfuss voor 1716, geboren voor 1696 en overlijdt na 1735. Uit dit huwelijk:

1 Anna Catharina Sophia Platfus, geboren op 30 januari 1716 in DU-Walsum (zie 2.1) ... trouwt met Hans Christian Reimer, geboren in 1726 in Denemarken. ...
"
http://www.platvoet.info/index.php?option=com_content&task=view&id=10&Itemid=14

De Hollandske Platvoet' s er altså indgifte i de danske Reimer' s
(lidt mere interessant end om Margrethe hedder Mette Marie, meine Meinung nach).
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-07 21:44

Undskyld, det er jo dit spørgsmål Finn,
jeg forivrede mig i skyndingen mellem to spændende håndbold kampe...

Lad os fortsætte med din helt relevante danske Flatfuss Reimer Ursin søgning,
og jeg stiller senere et Flamsk Tysk Dansk: Plat-VoetFussFod spørgsmål...
Svend

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 30-01-07 22:11

Hej Senta og Svend
Jeg prøver lige at samle trådene omkring Platfues.

Vi er nået frem til at:
Vinhandler Hans Christian Reimer viet 3. maj 1752 i Vor Frue kirke, København med Mette Marie Platfues (Ved sønnen Just Reimers fødsel hedder moderen Margrethe og ved deres vielse Mette Marie.
(Mon ikke (som Senta også siger) at Anna Platfues, gift 3. oktober 1753 i Vor Frue kirke, København og Engelbreth Platfues, gift 26. maj 1751 i Vor Frue kirke, København (OE-1771 Brygger og forpagter af Vajsenhus Apotek) – er hendes søskende.?)

HC og MM får flg. børn:
Just Reimer, født 6. februar 1756 i Ågerup sogn, Sømme herred, død 21. november 1828,
Johanne Reimer, født ca. 1757
Ane Catrine Reimer, født ca. 1759.

En kvinde der hedder Platfues og får en søn der hedder Just til fornavn, kan der vel ikke være mange af, så mon ikke vi kan gå ud fra at det er den samme person?

Just får sammen med Anne Christence Ursin, født 11. oktober 1756 i København (var de gift?) sønnerne:
* Engelbert Platfues, døbt 23. juni 1779 i Vor Frue kirke, København. – sandsynligvis opkaldt efter sin farbror – hvis Just Platfues og Just Reimer er samme person. (Engelbert kendte jeg ikke – han er Svends gevinst)
* Peder Ursin, født 17. august 1783 i Trinitatis sogn, København - Ursin efter sin mor. (I FT 1801 hedder han Peder Ursin Platfuss og er bogbinderdreng i København) Peder Ursin får 9 børn. De 8 er nævnt i Sentas indlæg fra IGI. Senta nævner at der måske er 2x Ursin Platfues, men i Wibergs skriver han at Just er født i København og præst i Ågerup. Det forklarer flytningen.

Just Reimer bliver gift 1. marts 1786 i Ågerup kirke med Kirstine Thye, født 14. juli 1746, død 16. november 1828. Just er året før brylluppet blevet præst i samme sogn – også her står hans mor benævnt Margrethe. Wiberg skriver at Just af børn havde 1 søn (levende)
De får flg. børn:
* Birthe ca. 1786 i Ågerup sogn, Sømme herred.
* Hans Christian Reimer, født 3. september 1787 i Ågerup sogn, Sømme herred. Gift 21. maj 1810 i Ågerup kirke i Bodil Marie Michaelsen. HC sandsynligvis opkaldt efter sin farfar.

Hvis Anne Christence Ursin er død mellem august 1783 hvor hun får sønnen Peder og marts 1786 hvor Just bliver gift med Kirstine Thye, kan det vel godt være den samme – men er hun det ?
Jeg har tjekket Arkivalieonline 1762-1788 Trinitatis Kbh. Opslag 148-168, men kan ikke finde hende død her.
Jeg kan heller ikke finde hende i FT-1787.

Og til Svend kan jeg kun sige at det var noget af en håndboldkamp og hvis jeg får placeret Just Platfuse og hans mor, er sandsynligheden stor for, at vi skal til at arbejde i det hollandske og tyske. Men lad os lige placere Just lidt mere præcist først.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 30-01-07 22:53

Du må prøve AO fra vor frue efter just platf.... fødsel,
der er også en laurits platf.....i københavn sikkert en bror ......
Engelbert Platfues & de andre søskende er gift i vor frue fra ca. 1750 ???

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 30-01-07 23:24

dette tror jeg er forældrene til just platf osv

de er gift i ca.1751
senta
--------------------------------------------------------------------------------
Lauritz PLATFUESS
Sex: <M>

--------------------------------------------------------------------------------

Marriage:
Spouse: Anna PLATFUES
Marriage: 03 Oct 1753 Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Source Information:
Batch Number: M202046
Source Dates: 1722 - 1813
Film or Fiche Number: 44332
Collection Details: Vor Frue; Den Danske Folkekirke

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 31-01-07 01:23

Hej Senta
De er viet 3. oktober 1753 i Vor Frue kirke, København. Jeg har pt ikke kunnet finde Just født i sognet de første 2 år efter vielsen. Jeg leder videre i morgen eller torsdag - men jeg tror du har ret i at det er dem der er forældre. De er forøvrigt viet ved dobbelt bryllup med Lauritz´ bror Engelbrecht der bliver viet til Marthe Andreasdatter Munch. De får 2 børn inden for de første 2 år i samme sogn.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-07 08:42

METTE MARIE PLATFUES
Marriages:
Spouse: HANS CHRISTIAN REIMER Family
Marriage: 03 MAY 1752 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn

Vinhandler Hans Christian Reimer viet 3. maj 1752 i Vor Frue kirke, København med Mette Marie Platfues …JA STEMMER
Mon ikke at Anna Platfues, gift 3. oktober 1753 i Vor Frue kirke, København og Engelbreth Platfues, gift 26. maj 1751 i Vor Frue kirke, København er hendes søskende.? MODSTRID

ANNA PLATFUES
Marriages:
Spouse: LAURITZ PLATFUESS Family
Marriage: 03 OCT 1753 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

ENGEBRETH PLATFUES
Marriages:
Spouse: CHRISTIANA JACOBSEN Family
Marriage: 26 MAY 1751 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn

De er forøvrigt viet ved dobbelt bryllup med Lauritz´ bror Engelbrecht der bliver viet til Marthe Andreasdatter Munch. MODSTRID

Hedder både Anna og Laurits Platfues?

Hvem er søskende?? Svend, igen på arbejde

Kommentar
Fra : senta

Dato : 31-01-07 09:13

Her er Lauritz i 1787 som enkemand og 63 år, ved vielsen i 1753 er han så ca.34 år, hvis han er døbt i vorfrue må han være i kirkebogen ca. 1719 og frem ad .........

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Klædebo Kvarter, Fiolstræde, No. 191 Litr. B - 7de Familie, 807, FT-1787, B5764
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lauritz Plaksus 63 Enkemand Hosbonde Pensionist, har været Brøgger

Hedder både Anna og Laurits Platfues?
ja efter kirkebogen.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 31-01-07 09:46

Et lille gæt ..........

Vor FrueSokkelundKøbenhavnVor Frue 17141721
opslag 71
en laurits døbt ????
og lige under laurits dåb en engelbret ??? tror det er den rigtige far niels prutz ???
opslag 142 laurits ???
er Lauritz´ og Engelbrecht tvillinger ???
resten må du selv tyde
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-07 10:11

Hvis jeg hed Platfod ville jeg også kalde mig noget andet,
men Plaksus det er vel en skrive fejl?
(P laksus, hvad med P luksus...)

Godt fundet senta, hvordan fandt du dog på at søge på det?
eller søgte du på Lauritz, dem er der vel mamge af??

Der findes altså en Lauritz Prutz:
Her gifter han sig, og han er vel betydelig yngre, Svend
"
LAURITZ PRUTZ
Spouse: METTE CHRISTINA MOLLER Family
Marriage: 19 NOV 1783 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Denmark
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-07 10:32

Så fandt jeg dog den manglende danske platfod kombination:

Hun har jo næppe noget at gøre med vore københavnske Platfüser...
men måske med de hollandske Platvoet' er, Svend
"
ANNE MAGDALENE PLATFOED
Marriages:
Spouse: IMMANUEL CONRAD LUDVIG SMALTZ Family
Marriage: 14 APR 1763 Sankt Knud, Odense, Odense, Denmark
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-07 10:41

Måske kan de hollandske forbindelser allivel hjælpe med at forstå de danske
Reimer - Platfuss relationer...
"
Platfuss in Denemarken

Michael Platfuss trouwt met Helena Brandt, geboren in 1721 en overleden in 1753. Uit dit huwelijk:
1 Lovisa Platfuss, geboren in Denemarken,

Margrethe Platfuss, geboren in 1726 in Gender, trouwt met Hans Christian Reimer, geboren in 1726 in Denemarken.
"
Der er altså flyttet platfodede forfædre begge veje...
og det er ikke entydigt, hvor den flade vugge stod, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 31-01-07 11:22

her er fra DDA og næstved ?? det kan evt. være en bror mer ??

Kilde: OE-1771
Mandens navn: PlatfuesMandens erhverv: Kræmmer
Mandens alder: 53Mandens civilstand: Gift
Mandens nr. ægteskab: 1Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej): NejHustrus alder: 40
Hustrus civilstand: GiftHustrus nr. ægteskab: 1
Sogn: Næstved KøbstadHerred: Tybjerg
Amt: Præstø
Indtastningsnr: C0273Løbenr.: 87

Kilde: OE-1771
Mandens navn: Engelbret PlatfuesMandens erhverv: Brygger og Forpagter af Vaysenhuus Apothequet
Mand død (ja/nej): Ja det må være en chanse for at finde ham død i kirkebogen
Hustru død (ja(nej): Nej
Hustrus forsørgelse: ernærer sig af brygger Gaarden og bemelte ForpagtningHustrus alder: 40
Hustrus civilstand: EnkeHustrus nr. ægteskab: 2
Enkestand antal år: 4Antal uforsørgede børn: 3
Sogn: Klædebo KvarterHerred: København (Staden)
Amt: KøbenhavnStednavn: 328d
Indtastningsnr: C7269Løbenr.: 888

Samtlige personer i husstanden
praestoe, Baarse, Vordingborg Købstad, Wordingborg, Ahlgaden 4, , FT-1787, C6786
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Hieronimus Sichel54 GiftHuusbondeApoteker
Margarethe Platfues56 Gifthans Kone
Joachim Henrich Hubner30 UgiftTienestefolkApotekersvend
Ane Lars Datter47 UgiftTienestefolkTienestepige
Sara Leuffer23 UgiftTienestefolkTienestepige

Samtlige personer i husstanden
praestoe, Baarse, Vordingborg Købstad, Wordingborg, Ahlgaden 65, , FT-1787, C6786
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Rasmus Olsen39 GiftHuusbondeFarver
Engel Kirst.Platfues32 Gifthasn Kone
Christence Olsen2 Ugiftderes Datter
Hans Jochumsen18 UgiftTienestefolkFarverdreng
Marie Boes Datter18 UgiftTienestefolkTienestepige
Ane Jens Datter26 UgiftTienestefolkTienestepige
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-07 12:45

Her bliver Engebreth gift i 1751 som tidligere fundet:
"
Engebreth PLATFUES
Spouse: Christiana JACOBSEN
Marriage: 26 May 1751 Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
"
Og her ved at søge på platfuess med dobbelt ss bliver Engelbreth gift i 1753:
"
ENGELBRETH PLATFUESS
Spouse: MARTHA ANDREASDR MUNCH Family
Marriage: 03 OCT 1753 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Denmark
"
Nu dobbelt brylluppet med Lauritz med dobbelt ss og Anna med enkelt s: Er det tilfældigt?
"
LAURITZ PLATFUESS
Spouse: ANNA PLATFUES Family
Marriage: 03 OCT 1753 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Denmark
"
Da det er to forskelige koner er der vel tale om to bryllupper...
men er det den samme Enge(l)breth?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 31-01-07 14:23

Just bliver gift med Kirstine Thye,
fik præsten et embede, var han vel forpligtet til at gifte sig med enken efter den foregående præst ???
Just Reimer32 GiftHosbondeSognepræst 1787
Kirstine Thye41 GiftMadmoder
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-07 15:24

ifølge Gerda med hjemmesiden er Kirstine Thye født i 1746 (=1787-41 OK)
og hun hedder også Lauritsdatter:
"
Father: Hans Christian Reimer
Born: Marr: Died: 1756
Mother: Margrethe Platfuss
Born: Died: 1756

Father: Laurits Munch Matthiesen Thye
Born: 1710 Marr: 1743 Died: 1787
Mother: Karen Weldingh
Born: 1722 Died: 1809

Just Reimer
Born: 6 FEB 1756 -
Marr: 16 NOV 1828 -
Died: 21 NOV 1828 -

Other Spouses: Kirsten Lauritsdatter Thye
Born: 14 JUL 1746 -
Died: 16 NOV 1828 -

1. Hans Christian Reimer
Born: 3 SEP 1787 -
"
http://www.logy.dk/ghtout/gp4810.htm#head0

Men kan det virkelig være de gamle Margrethe og Hans Christian? Svend
"
Margrethe Platfuss, geboren in 1726 in Gender, trouwt met Hans Christian Reimer, geboren in 1726 in Denemarken.
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 31-01-07 15:36

Kirstine Thye født i 1746 (=1787-41 OK)
hvis det er den rigtige har thye været gift med en gamst
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-07 15:57

Du havde igen ret senta.
"
Johannis GAMST
Marriage:
Spouse: Kiestine TYE
Marriage: 12 Jun 1743 Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
"
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-07 16:08

Er det ham her dør han i 1767,
og så kan Kirstine jo få en ny ung platfodet mand, Svend
"
Johannes Jacobsen Gamst
Birth: 1694 Vor Frue, Kobenhavn, Denmark
Death: 04 MAY 1767
Parents:
Father: Jacob Christensen Gamst Family
Mother: Johanne Mogensen
"
Men er det ikke lidt tidligt han dør, da er Just jo ikke voksen endnu, og slet ikke præst?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 31-01-07 16:20

Ja den var god
hun kan jo være gift igen
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-07 17:20

Her bliver hendes forældre gift: Svend
"
THYE, Lars            Wife:   Karen WELDINGH
   Marriage Date:   10 Aug 1742   Smorum, Kobenhavn, Denmark
"

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 31-01-07 22:42

Hvis Anne Christence Ursin er død mellem august 1783 hvor hun får sønnen Peder og marts 1786 hvor Just bliver gift med Kirstine Thye, kan det vel godt være den samme – men er hun det ?

Jeg har tjekket Arkivalieonline 1762-1788 Trinitatis Kbh. Opslag 148-168, men kan ikke finde hende død her.
Jeg kan heller ikke finde hende i FT-1787

Kommentar
Fra : senta

Dato : 31-01-07 22:43

Just Reimer og Kirstine Thye blev viet af en matthias Thye fra købvenhavn og der er nævnt en laurits thye ??? sikkert familie til kirstine thye ????
senta
Kilde: OE-1771
Mandens navn: Lauritz ThyeMandens erhverv: Sogne PræstMandens alder: 61Mandens civilstand: Gift
Mandens nr. ægteskab: 1Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej): NejHustrus alder: 49
Hustrus civilstand: GiftHustrus nr. ægteskab: 1
Sogn: HvedstrupHerred: Sømme
Amt: RoskildeStednavn: 1
Indtastningsnr: C4441Løbenr.: 1

FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0Denmark
Family Group Record
Search Results | Download
Husband
Laurits Munch ThyePedigree
Birth: 31 JAN 1710 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Christening:
Marriage: 03 JUL 1742
Death: 30 MAY 1787
Burial:
Father: Mathias ThyeFamily
Mother: Christine Jensen
Wife
Karen Weldingh

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 31-01-07 22:52

Jeg har lige fundet dette indlæg i DIS-Forum.
Anne Christence Ursin har været gift med Just Platfus. Hun døde 1785 - men hvor?

Re: Marcus Høeg, død 1729, Sdr Rangstrup/Hoptrup - fødselssted ?
Indsendt af: regelsen (IP Logget)
Dato: 01/01-07 18:00

Hej
Just Platfus i København var gift med Anne Christence Ursin(1756-1785), det
ses ved skiftet efter Peder Ursins død (H&SE&K 03.07.1802)

Mvh
regelsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 31-01-07 23:06

gæt ........ Roskilde
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-02-07 08:52

Vor FrueSokkelundKøbenhavnVor Frue 17771811
døde
anna platf... født ursin 58 år
opslag 44
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-07 11:03

Mon ikke det er en mere robust Anna end Anna Ursin Platfuss?
Ifølge dette dør hun jo ung:
"
Just Platfus i København var gift med Anne Christence Ursin(1756-1785), det
ses ved skiftet efter Peder Ursins død (H&SE&K 03.07.1802)
"
I samme spørgsmål i DIS ligeovenfor:
"
Nr 336 - Anne Ronine Sommer i Birkegården i Terp
30/6 1764, F.308a
E. efter Frederik Høeg
Arving: Søster g.m. Just Platfus i København.
"
Hvordan kan den 10 årige Anna Ursin være gift og arve i 1764??
Er der både en yngre og en ældre Anna Platfuss???
Måske kan Sommer-Høeg familien fra Terp via søsteren give nye oplysninger... Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-07 22:32

Her bliver sønnen Peter gift:
"
URSIN, Peter            Wife:   Marie Cathrine OLSEN
   Marriage Date:   20 Mar 1811    Kobenhavn, Denmark
"
Og så forstår jeg heller ikke dette:
>det ses ved skiftet efter Peder Ursins død (H&SE&K 03.07.1802)
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-02-07 22:41

det ses ved skiftet efter Peder Ursins død
det er denne anna platf... født ursin 58 år der dør 1885, det må være omtalte dame fra skiftet efter peder ursin .
og hvem er så hvem ????

Vor FrueSokkelundKøbenhavnVor Frue 17771811
døde
anna platf... født ursin 58 år
opslag 44
senta

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 01-02-07 22:59

Er lige kommet fra arbejde og jeg kan se at I igen igen har fundet nyt.
Jeg har endnu ikke nået at nærlæse det med der er flere Ursin med både fornavnet Peder og Anna.
Den Peder Ursin der bliver gift med Marie Cathrine Olsen, er søn af Just Platfuss og Anna Christiane Ursin. - altså moderens efternår af ukendt årsag. Det er ham der er født 1783 og i nogle tilfælde kaldes Peder Ursin Platfuss.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-07 08:24

Ja men ikke nødvendigvis den Peder med skiftet, og hvem er den ukendte søster?

Ursin slægten var jo en kendt præste familie, og præster får embeder mange steder...
Mon ikke de sønderjyske slægtsforskere i DIS sammenblander to Ursin familier;
én fra Viborg Randers egnen og vor fra Hovedstaden Sjælland, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-02-07 09:34

Jeg fandt dette på Sadolins hjemmeside, udfra det er Just Reimer født i 1756 ? hvor sognepræst i ågerup.

senta
http://www.sadolins.com/genealogy/getperson.php?personID=I45523&tree=onetree&PHPSESSID=9b1467fecb99b56bf9c6a74f6e30b75c
Home Search Individual Data Pedigree Descendancy Relationship Timeline GEDCOM Login Danish Dutch English Finnish French German Norwegian Portugese Spanish Swedish

Just Reimer

Title Cand.theol., Sognepræst til Aagerup
Birth 6 Feb 1756
Sex Male
Died 21 Nov 1828 Aagerup, Roskilde
Person ID I45523 OneTree Genealogy
Last Modified 20 Sep 2006

Father Hans Christian Reimer
Mother Margrethe Platfuss
Group Sheet F22084 OneTree Genealogy

Family 1 Kirsten Lauritsdatter Thye, b. 14 Jul 1746, Hvedstrup, Roskilde
Married 1 May 1786 Hvedstrup Kirke, Hvedstrup, Roskilde
Children 1. Hans Christian Reimer, b. 3 Sep 1787, Aagerup, Roskilde

Last Modified 20 Sep 2006
Group Sheet F22083 OneTree Genealogy

839Reimer, Just6 Feb 1756 21 Nov 1828Cand.theol., Sognepræst til AagerupMI45523

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-07 10:01

Det ser jo altsammen rigtigt ud senta...
En lille uoverensstemmelse:

Fra Gerda
"
Father: Laurits Munch Matthiesen Thye
Born: 1710 Marr: 1743 Died: 1787
Mother: Karen Weldingh
Born: 1722 Died: 1809
"
Her bliver hendes forældre gift: Svend
"
THYE, Lars Wife: Karen WELDINGH
Marriage Date: 10 Aug 1742 Smorum, Kobenhavn, Denmark
"
Og nu dit fra Sadolin:
"
Family 1 Kirsten Lauritsdatter Thye, b. 14 Jul 1746, Hvedstrup, Roskilde
"
Kirstens far hed altså Laurits ikke Lars...
Svend, der ud over Thy og Thye har søgt på Kirsten Larsdatter

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-02-07 10:21

Vor frue
opslag 121 mette platf og reimer viet
engelbret og christiane jacobsen viet opslag 118 christiane jacobsen dør inden 1753 men hvornår ?

senta

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 11-02-07 22:22

Jeg leder fortsat efter oplysninger om Just Platfuss, født ca. 1754 i København. Han blev gift med Anna Christense Ursin, født 11. oktober 1756 i Vor Frue sogn, København. De fik min. 2 børn: ENgelbert Platfuss, født 1779 i Vor Frue sogn, København og Peter Ursin, født 1783 i Trinitatis sogn, København.

De mest sandsynlige forældre er:

Lauritz Platfuess, Brygger, født ca. 1719-24 i Vor Frue sogn, København )Ses ikke i Arkivalieonline 1714-1721 Vor Frue sogn, København Opslag 113-148) Gift 3. oktober 1753 i Vor Frue kirke, København med Anna Platfuess. (ved et dobbeltbryllup med hans broder Engebrecht)
Ved brylluppet er de begge indført med efternavnet Platfuss - men det mest sandsynlige er at hun hed Ursin, og at det er hende der døde 18. november 1785 i Vor Frue sogn, København . 58 Aar gl.
FT-1787. Fiolstræde, No 191, Klædebo Kvarter, København melder at Lauritz var enkemand, fhv. brygger og 63 år gl. Hans efternavn er her stavet Plaksus. Han er måske født i Tyskland eller Holland som Svend antyder - men jeg mangler overgangen.

Det jeg søger er altså at få fastslået om Just Platfuss er søn af Lauritz. Samt hvor og hvornår de er fødte.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-02-07 17:31

Vor FrueSokkelundKøbenhavnVor Frue 17481767
øverst
opslag 16 ???? ser ud som der står?
margrethe elisabeth ursin resten kan jeg ikke tyde

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-07 14:12

Jeg har brugt mit flex rate budget for denne måned,
og kan vist ikke hjælpe videre med de platfodede københavnere...
God Weekend, Svend

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 150 point
Dato : 17-02-07 17:00

Vor Frue Sokkelund København Vor Frue 1722 1774
engelbret og christiane jacobsen viet opslag 118 christiane jacobsen dør inden 1753 men hvornår ?

Skt NikolajSokkelundKøbenhavnSkt Nikolaj
engelbret platfuss og christiane jacobsen får en søn i 1852
fødte opslag 98 der døbes just mon ikke det er engelbret og christiane jacobsen der er forældre til just. ??
senta

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 18-02-07 01:21

Jeg takker for alle indlæg vedr. slægten Platfuss.
Senta får pointene får oplysningen om Just Platfuss´ forældre.

Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 18-02-07 01:22

Tak for svaret senta.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-02-07 12:48

jeg fandt denne engelbreth platfoed død i
HelligåndSokkelundKøbenhavnHelligånd 17571813

opslag 49 nr.15
apoteker ?engelbreth platfoed død 43 år
resten må du selv tyde
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-02-07 16:02

Vor FrueSokkelundKøbenhavnVor Frue 17221774
1747 opslag 105
martha andreasdatter munch gift 1x med niels mortens?n LINDBERG brøgger osv

martha andreasdatter munch gift x2 i 1753 med engelbreth platfues brøgger
senta

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 18-02-07 17:32

Tak for de sidste svar Senta. Engelbreth Plattfuss er jo blevet en af mine aner, så det var dejligt også at få fundet ham død.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-02-07 21:11

Denne engelbret platfuss er klædekræmmer og ikke brøggerSkt NikolajSokkelundKøbenhavnSkt Nikolaj
engelbret platfuss og christiane jacobsen får en søn i 1852
fødte opslag 98 der døbes just mon ikke det er engelbret og christiane jacobsen der er forældre til just. ??

her er han i 1771
Kilde: OE-1771
Mandens navn: Platfues Mandens erhverv: Kræmmer
Mandens alder: 53 Mandens civilstand: Gift
Mandens nr. ægteskab: 1 Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej): Nej Hustrus alder: 40
Hustrus civilstand: Gift Hustrus nr. ægteskab: 1
Sogn: Næstved Købstad Herred: Tybjerg
Amt: Præstø
Indtastningsnr: C0273 Løbenr.: 87

engelbreth platfues brøgger er kun gift x1 så der må være 2x engelbret platfuss
frs dda 1771
Kilde: OE-1771
Mandens navn: Engelbret PlatfuesMandens erhverv: Brygger og Forpagter af Vaysenhuus Apothequet
Mand død (ja/nej): Ja det må være en chanse for at finde ham død i kirkebogen
Hustru død (ja(nej): Nej
Hustrus forsørgelse: ernærer sig af brygger Gaarden og bemelte ForpagtningHustrus alder: 40
Hustrus civilstand: EnkeHustrus nr. ægteskab: 2
Enkestand antal år: 4Antal uforsørgede børn: 3
Sogn: Klædebo KvarterHerred: København (Staden)
Amt: KøbenhavnStednavn: 328d
Indtastningsnr: C7269Løbenr.: 888
senta

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-02-07 12:10

En beskeden kommentar:
Jeg mener at huske at Ursin er en latinisering af Bjørn, men jeg kan da huske eller oversætte forkert. Så hvis navnet Bjørn forekommer blandt forfædrene, så lyder det sandsynligt.

Og med hensyn til Wibergs troværdighed, så er den i det store hele da ganske stor, men heller ikke han er fejlfri, så det er altid sundt med lidt skepsis.

Også jerg har såvel Just Reimer, som Just Ursin registreret, og vil forsøge at afklare om det er samme person. Det bliver nok svært, men lad os nu se.

mvh

Ejvind (Varla)