/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Uopfordret kontakt...
Fra : taliskoko
Vist : 725 gange
100 point
Dato : 29-01-07 16:25

Er der nogen der er klar over en ens tidligere arbejdsgiver må henvende sig til en tidligere ansat for at spørge til hvorfor den tidligere medarbejde rejste fra virksomheden.
Kontakten sker uopdordret og uden yderligere tilladelse fra den tidligera ansatte. Jeg tænker om "dørslagsloven" tæller her???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-07 16:33

Der er vel tale om en privat mail/brev.....

Det kan du da sende til alle her på jorden.....

Ingen kan da forbyde mig at spørge Dronningen" om hun gider komme til kaffe i morgen....

Men jeg får sikkert ikke noget svar....

Så hvor "juraen" kommer ind i billedet, kan jeg ikke rigtig se.....

Du kan frabede dig yderligere henvendelse - og så har du en anden situation hvis vedkommende bliver ved....

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-01-07 16:34

Normalt vil en arbejdsgiver spørge om det i forbindelse med at du siger op, det er jo altid interessant at få at vide, hvorfor folk forlader firmaet - uanset om det drejer sig om bedre løn eller man ikke kan lide sin chef.

På samme måde har du krav på, at vide hvorfor du evt. bliver opsagt.

Men at komme efter, at man har forladt virksomheden - lyder ikke særligt seriøst.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 29-01-07 16:40

IBM760< Det er en kombi. af det du nævner:

Normalt vil en arbejdsgiver spørge om det i forbindelse med at du siger op, det er jo altid interessant at få at vide, hvorfor folk forlader firmaet
&
Men at komme efter, at man har forladt virksomheden - lyder ikke særligt seriøst.

Virksomheden vil nu kontakte alle tidligere for at høre om hvorfor de er rejst!! Må man det??

Og refi: Der er jo tale om kontakte fra en virksomhed på et konkret spørgsmål.? De kan jo kun finde de tidligere ansatte via den tidligere ansattes oplysninger og dem må man kun gemme hvis det er til feks. skattepligtige oplysninger, og det er der jo ikke tale om her.!! Det siger dataloven?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-01-07 16:46

Citat
Virksomheden vil nu kontakte alle tidligere for at høre om hvorfor de er rejst!! Må man det??

Du kan jo bare lade være med at svare

Citat
Og refi: Der er jo tale om kontakte fra en virksomhed på et konkret spørgsmål.? De kan jo kun finde de tidligere ansatte via den tidligere ansattes oplysninger og dem må man kun gemme hvis det er til feks. skattepligtige oplysninger, og det er der jo ikke tale om her.!! Det siger dataloven?

Jeg har altgså stadig nummer og adresse på folk som har været ansat hos mig, jeg tror ikke der er noget der forhindrer mig i at opbevare den slags oplysninger, da det jo ikke er andet end jeg kan få på www.krak.dk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-07 16:48

Citat
De kan jo kun finde de tidligere ansatte via den tidligere ansattes oplysninger og dem må man kun gemme hvis det er til feks. skattepligtige oplysninger, og det er der jo ikke tale om her.!! Det siger dataloven?

Stop nu lige.....

Jeg har da alle tidligere ansattes "data" for de sidste 20 år...... (navn,adresse,tlf osv...)

Der er jo ikke tale om hemmeligheder der videregives....

At deres adresser sikkert ikke passer mere er en anden side af sagen....

Der er da ingen der kan forbyde mig at skrive til en tidligere ansat med mindre han/hun frabeder sig dette....

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 29-01-07 16:51

Det kan godt være du har dem(oplysningerne), men du må ikke bruge dem til andet end skatteoplysninger. Måske du lige skulle tjekke med datatilsynet. Det lyder ikke som om du har helt styr på det refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-07 16:55

Dataloven har da INTET med navne jeg gemmer i min "lommebog".....

Det er jo ikke noget der udleveres til andre......

Har du ikke navn og adresse på diverse bekendte ?????

Er det så heller ikke lovligt ?????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-07 16:59

Hverken datalov eller markedsføringslov overtrædes og jeg ville i øvrigt betragte en sådan henvendelse som et tiltag, der kan være med til at forbedreforholdene på en arbejdsplads.
I øvrigt er man ikke forpligtiget til at svare!

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 110 point
Dato : 29-01-07 17:21

Bestemmelsen i Forbrugeraftalelovens § 6 omkring Forbud mod uanmodet henvendelse gælder kun når kontakten sker med henblik på salg.

Jeg kan sådan set ikke se noget problem i, at den tidligere arbejdsgiver henvender sig til tidligere medarbejdere.

Godkendelse af svar
Fra : taliskoko

Dato : 29-01-07 17:34

Tak for svaret Paulus1.