/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hos hvem boede Harry på Bornho
Fra : svendgiversen
Vist : 1009 gange
100 point
Dato : 28-01-07 22:47

En ny bruger i kandu: Stig med brugernavn ”mcangel” efterlyste i dag:
>Harry Viggo Otto Søren Mortensen. Født 20 September 1909, Fødselsstiften, København.

Jeg svarede som den eneste, men nåede ikke at finde meget, før Stig samvitighedsfulgt lukkede spørgsmålet; noget andre kunne lære af...
Jeg har nu fået kontakt med Stig via hans hjemmeside, og han har mange løse ender
i sin slægts forskning, som vil være udfordrende for os, der prøver at hjælpe i dette forum...

Foreløbigt, da han jo ikke har mange points at spørge for, har jeg tilbudt at hjælpe ham i gang;
(noget tilsvarende gjorde "jkrjk2" for mig, da jeg startede; tak for det Jeannie).
Derfor dette delspørgsmål, der primært vedrører Harry Viggo' s pårørende på Bornholm:
"
Med stor sandsynlighed, har Harry tilknytning til Saltuna, Østermarie.
Han har på en eller anden måde haft tilknytning til Augusta Mortensen (F. Rasmussen) F. 15/8 1866 og hendes mand Anton Mortensen, F. 18/1 1864.
"
Selv fandt jeg kun en 10 år for gammel Augusta:

bornholm, Nørre, Klemensker, Vestre Skoledistrikt, et Hus, 84, FT-1860

Jeppe Rasmussen 67 Enkemand Daglejer Vestermarie sogn
Carl Rasmussen 29 Gift Daglejer Rønne
Karen Kirst. Berg 34 Gift Hans Kone Olsker sogn
Augusta Rasmussen 4 Ugift Deres Datter Nyker sogn
Jens Christ. Rasmussen 1 Ugift Deres Søn Klemensker sogn

Hvem finder de rigtige, nok Harry Viggo Otto Søren Mortensen' s plejeforældre, på Solskins øen?

De andre delspørgsmål fra hovedstaden vil jeg overlade til Stig og andre at spørge/lede efter...
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-07 23:06

Jeg har engang jeg søgte på Bornholm fået fat i denne oversigt:
http://www.kirkebog.dk/

Giver vist adgang til hele øens befolkning via kirkebøgerne...
men jeg forstår ikke at bruge den?
Svend

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 29-01-07 04:01

Jeg har heller ingen erfaring med det register du nævner, men hvis jeg f.eks. ville søge efter en forlovelse mellem Jens Olsen og Maren Jonsdatter (begge tilfældig valgt), så ville jeg prøve som Sogn at vælge Alle, som funktion ville jeg vælge Trolovelse og som fornavn ville jeg skriveJens, og under efternavn Olsen - derefter ville jeg prøve at klikke på Søg

Dette vil resultere i en sand syndflod af personer som hedder Jens Olsen, og der ville jeg så kunne se at den tredje Jens Olsen i år 1697 og dato 14.02 blev trolovet tilMaren Jonsdatter - jeg kan endvidere se at det er indført på side 25 i Nyker Sogn.

Hvis nu jeg klikker på det lille plus ud for denne person, så får jeg data præsenteret på en lidt anden og tydeligere måde.

Og andet er der vel ikke at finde ud af der ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-07 09:28

Jeg ser nu at hele Stigs spørgsmål også findes i sognetræf, her:
Østermarie sogn, Øster herred, Bornholm amt
http://www.sognetraef.dk/index.asp?a=soegsogn

Så behøver I ikke ofre points på at se hans første, nu lukkede spørgsmål...

Det er sikkert også herfra jeg har oversigten over bornholmske kirkebøger,
og jeg ser nu de kun omfatter tiden før 1814; nok derfor jeg ikke kunne finde Anton og Augusta,
men tak alligevel præceptor for din vejledning...

Endvidere oplyser Stig jo:
Augusta & Anton Mortensen har jeg fundet i FT: 1916, Østermarie, men her er Harry ikke med.

Og så skal vi passe på...
Udover den 10 år for gamle Augusta finder jeg nu også en yngre Anton med en søn Harry:
"
bornholm, Vester, Nyker, Blykobbegrund, 21n, 1, FT-1921

Anton Mortensen 2/10 1883 Gift Husfader Avlsbruger, Arbejdsm. Klemensker
Marie Mortensen 13/6 1869 Gift Husmoder Rønne
Lydia Jensen 23/12 1901 Ugift Datter Do [Rønne]
Harry Mortensen 30/6 Ugift Barn Nyker
Ingeborg Jensen 7/4 1920 Ugift [Barn] København
"
Derimod finder jeg stadig ikke, hverken Anton født 1864, Augusta født 1866,
hvem kan?
Eller den rigtige Harry født i København i 1909, nok for ung til at kunne findes på nettet.
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-07 10:06

Ud fra dette: En jævnaldrene med Anton Mortensen født i Saltuna:
”20. Jens Morten Jensen f. 30.06.1864, Saltuna, Østerlars”....
Fundet her:
http://home8.inet.tele.dk/mylius/DAVIDNY.html

Må Saltuna (have) hørt under Østerlars (den kendte Rundkirke) og ikke Østermarie...
Er Anton og måske også Augusta født her, kan de nok findes i kirkebøgerne der.
Måske også deres vielse og evt. egne børn....

Kirkebøger er ikke lige min stærke side, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-07 10:29

Her er en der også forsker i området:

http://www.frborg-gymhf.dk/gj/slaegt/01-Boerge/07-Peder_Mortensen.pdf
http://www.frborg-gymhf.dk/gj/slaegt/01-Boerge/05-Hansine_Kristine_Pedersen.pdf

i det sidste link er der et fint kort over Østerlars Saltuna egnen, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-07 10:50

Østerlars hed tilsyneladende tidlige Øster Larsker, her et eksempel:
bemærk de to Mortensen faddere fiskere i Saltuna,
er én af dem mon Antons farfar, Svend
"
KIRKEBOGEN FOR ØSTER LARSKER 1817-1830. AO/opslag 12
Ole Evertsen
Født 05.04.1821. Døbt 29.04.1821 i Kirken.
Far: Hans Andersen Lund paa Kongens Mark
Mor: Gjertrud LarsDtr.
Konen som bar Barnet Mogens Sandstroms Hustru paa 10. ?Gaard
Pigefadder: Gjertrud ?Dtr. ibid.
Mandsfadder: Niels Mortensen og Hans Mortensen, Fiskere i Saltuna

http://www.anegilde.dk/46f_47f.htm
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-07 13:47

Hvis alt andet svigter...
På arkivet i Rønne har slægtsforskeren Karen B. Reib sin daglige gang,
hvis hun stadig er rask og har denne Email: reib@vip.cybercity.dk
skriv til hende...

Hun har overblik over det halve Bornholm, og kan sikkert også finde din Anton og Augusta.
Hils hende fra mig; som hun hjalp, mens min kone var til Gymnastik landsstævne...
Svend Giversen

Kommentar
Fra : Stig_rostock

Dato : 30-01-07 16:19

Her er virkelig noget af gå i gang med. Det vil jeg straks gøre her efter weekenden, vi skal lige fejre vores sølvbrullup først, men i skal have tusind tak for jeres ihærdige indsats.

Stig

Kommentar
Fra : Stig_rostock

Dato : 06-02-07 18:23

Har fundet Anton & Augusta i FT: 1916, men ingen Harry.
Der i mod er der en slægtning Charles (Tror jeg der står) Paulsen F: 17/5 1906, hvem mon han er ?

Kommentar
Fra : Stig_rostock

Dato : 06-02-07 18:37

Er ikke blevet meget klogere med de nye oplysninger.

I Kirkebogen: Østermarie sogns kirkebog, Konfirmerede drenge nr 18, konfirmeret 30. september 1923
Navn:    Harry Viggo Otto Søren Mortensen
Forældre:   Ugift Betty Viktora Mogensen og
   Blikkenslager Otto Kristian Mortensen, København
   [I]Husb: Avlsbr Anders Mortensen, Saltuna, Østerm.[/I]
Født:    20. Septbr. 09. Fødselsstiftelsen i Khbnv
Døbt:    5. Decbr. 09. Apostelkirken

Fadderen for ?, Anders Mortensen, har jeg ikke kunne finde i FT: 1916, ej heller på en søgning i DDA, er der nogen der er bekendt med ham ?

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 08-02-07 15:07

Hej Stig

Du skriver herover at han blev født på fødselsstiftelsen 20/9-1909 og døbt 5/12-1909 i Apostelskirken (det kunne være du var heldig at der står noget om hvem han sendes i pleje hos) ved dåben i apostelskirken - eller aller bagest i kirkebogen - der står nogle gange mange nyttige oplysninger om plejebørn. Det kunne se ud som om at det er moderen eller begge forældre som får ham døbt i Apostelskirken.
Hans far hedder: Otto Kristian Mortensen (blikkenslager)
og plejeforældrene hedder Anton og Augusta Mortensen født hhv 1864 og 1866
Anton kunne muligvis være bror Otto.
Ellers er der jo udsætterprotokollerne fra fødselsstiftelsen.
Du kunne også prøve og høre om der var en der skulle på arkivet som vil være så venlig at finde Harrys dåb i Apostelskirken og se hvad der står der.

Med venlig hilsen Steenvin

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-07 15:29

Han her er jo nok for gammel?,
og født i Rønne?? ikke København, ikke Øst Bornholm, Svend
"
Otto Christian Mortensen
Christening: 13 JUL 1858 Ronne, Bornholm, Denmark
Parents:
Father: Aake Mortensen Family
Mother: Sidse Nielsdr
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-07 15:59

En anden Otto fra Solskinsøen, nu Øst Bornholm, men han ikke Kristian, Svend
"
OTTO INGESINUS MORTENSEN
Christening: 25 JUN 1864 Oster-Marie, Bornholm, Denmark
Parents:
Father: MORTEN PETER MORTENSEN Family
Mother: MARTE MARGRETE MAHLER
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-07 16:04

Er det Anton?, hed han også Mathias?? Svend
"
ANTON MATHIAS MORTENSEN
Christening: 08 MAR 1864 Oster-Marie, Bornholm, Denmark
Parents:
Father: JORGEN MORTENSEN Family
Mother: ELISABET KIRSTINE MADSEN
"

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 08-02-07 16:33

Hej

Svend; den Otto Christian Mortensen du skriver - havde jeg også fat i og han kan være mulig
han behøver jo ikke være født i København, men kan være rejst til KBH og lavet et barn og derefter kunne han jo have sørget for at barnet kom i pleje hos hans eventuelle bror Anton født 1864 - det er kun en teori.
Men det bedste ville nok være at få en til at slå op i Apostelskirkens bog for 1909 og finde Harry og lige kigge bagest i kirkebogen også.

Hilsen Stenvin

Kommentar
Fra : Stig_rostock

Dato : 09-02-07 09:11

Blindspor ind til videre. Jeg tror at apostelkirkens kirkebog eller fødselsstiftens papire giver svaret.
Jeg må på LAK og se efter

Stig

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 09-02-07 12:19

Hej Stig

Jeg mener at der er100 år´s regel for adgang til udsætterprotokollerne og selvfølgelig kun for efterkommere - hvis det er sådan med de 100 år så er der jo heldigvis ikke så lang tid til endnu.
Du skal nok hellere på Rigsarkivet - der ved jeg de skulle afleveres i ca. 2005 om de så er kommet ud på LAK, ved jeg ikke. Ellers prøv at slå op i Daisy.

Med venlig hilsen Steenvin

Kommentar
Fra : Stig_rostock

Dato : 09-02-07 13:53

Hej Steen

Jeg har været på rigsarkivet, de henviser til LAK, så jeg skal have gået procedurene igennem og bestilt udsætterprotekollen (Hvis muligt) jeg cruiser lige igennem daisy for de rigtige dokumenter.

Mvh

Stig

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 09-02-07 15:58

Hej Stig

Jeg vidste godt de skulle til LAK på et tidspunkt når de var registreret - og det var jo også i 2005 de kom - husk at tjekke apostelskirken når du alligevel er derinde og måske informere os om hvad der stod - kig også på nogle af de bageste sider, det kunne jo være du var heldig.

Mvh. Steenvin

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 09-02-07 16:07

Hej Stig igen

kunne huske at jeg for ikke så lang tid siden har svaret på et spørgsmål om indsigt i udsætterprotokoller på fødselstiftelsen, her henviste jeg til denne adresse.

www.brugearkivet/blanketter/foedselstiftelsen.pdf

så kan du da ihvertifald bestille materialet. Men jeg er 99,99% sikker på de 100 år.

Med venlig hilsen Steenvin igen