/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Spise Rå Æggeblommer
Fra : zancia
Vist : 3042 gange
20 point
Dato : 28-01-07 22:27

Hej jeg er en dreng på 17 som træner 4 gange om ugen, jeg kunne godt tænke mig at vide om det er farligt at drikke rå æggeblommer efter træning. Mhv Oliver Russell

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-01-07 22:34

Farlig ? Har på du aldrig hørt om salmonella forgiftning ? Kan han ikke bruge de pasteuriserede man kan købe

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 28-01-07 22:38

Du kan undgå salmonella, hvis du skolder æggene, før du åbner dem...

Og så kan du lave tonsvis af kokosmakroner! Opskriften står på pakken, og det er pærelet at lave!

Men har du godt af æggeblommer...???? Jeg troede, at sportsfolk netop undgår dem?!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-01-07 23:03

Man kan mindske risikoen ved at skolde æggene, ikke undgå den

Kommentar
Fra : zancia

Dato : 28-01-07 23:19

er det 100% at jeg ik kan få sygdomme hvis jeg drikker pasteuriserede æggeblommer?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-01-07 23:24

Så godt som 100% de er varmebehandlede op til hvor bakterier bliver slået ihjel, de pasteuriserede er temmelig tykflydende så du må frem med en teske for at fortære dem

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-01-07 23:30

Jeg bruger altid pasteuriserede æg i min hof dessert: appelsinfromage og der aldrig nogen som er blevet syge

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 29-01-07 00:18

Æggeblomme består af næsten ren fedt af den usunde slags. Det tjener ikke noget fornuftigt at drikke dem efter sport.

Æggehviden derimod er næsten ren protein, nårman ser bort fra vandindholdet, som der er langt mere af.
Hvis det er en fornuftig proteindrik, du er ude efter, så drik skummetmælk eller kærnemælk, som efter min mening smager bedre. Du kan komme en kunstigt sødet frugtsaft i hvis du synes.

Godkendelse af svar
Fra : zancia

Dato : 29-01-07 00:19

mange tak :)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-01-07 10:52

Transor har du dokumentation for den påstand?

Ved du at forholdsvis nye undersøgelser viser, at æggeblommers indhold af lecithin forebygger for højt kolesterol (den farlige kolesterol vel at mærke) og dermed også forebygger hjerte-karsygdomme.

Det er rigtigt, at æggehvider indholder mere protein end æggeblommer, men her siges der så intet om kvaliteten og optagelsen af protienerne.
Hvis det kun handler om mængden af protein, kan det bedre betale sig at spise paranødder.

Vaxen

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 30-01-07 12:42

vi spider aldrig pasteuriserede æggeblommer og vi bliver aldrig syge. Ok. vi kan da få lidt tynd mave indimellem, men om det er æggenes skyld skal være usagt
hilsen la.