/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Plastik/gummi Støbning.
Fra : Drott
Vist : 6416 gange
20 point
Dato : 10-01-03 10:45

Jeg ville gerne lave to modeller, den ene skal laves i plastik og den anden i gummi.
Kan man selv støbe modeller i plastik. hvordan??
kan man selv støbe modeller i gummi. hvordan??
hvor køber man eventulle materialer.?

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 10-01-03 11:27

hvad er det mon du skal støbe?
jeg ved at du i panduro og sikkert også andre hobby forretninger kan købe noget flydende gummi, men det vidst mest til at lave selve formen af. Men prøv at forhøre dig.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-01-03 12:53

Nu kommer det an på hvor store modellerne er og hvad det er. Plastik er jo også mange forskellige ting. Lidt flere oplysninger, hvis spørgsmålet skal besvares mest muligt korrekt, tak

MVH

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 12-01-03 20:57

Hej Drott.
Nu ved jeg ikke hvad du skal støbe, udover at det er modeller!! Du taler om, at du vil støbe i plastik, men der findes jo mange forskellige typer polymer. For at tage nogle stykker: HD, LD, Styren, "Glasklar" osv. Alle slags polymer har hver sine smeltepunkter, hvilket er ret vigtigt hvis man ikke skal ødelægge polymeren. Normalt ekstruderes polymeren (hvis den skal indfarves eller have tilsat additiver) gennem en snekkemaskine hvor der tilsat varme. Bliver der tilsat for meget varme, bliver polymeren som vand og for lidt, så er den for stiv. Så snart man har den rigtige farve på polymeren kan man herefter begynde støbningen, som foregår i en støbemaskine. Den består af to stykker støbeværktøjer som presses sammen og herefter sprøjtes polymeren ind i støbeskålen med stor kraft. Næste trin er en lynafkøling med kølevæske i støbeværktøjerne så det søbte materiale kan tages ud af støbeskålen uden at den ændre form.
Som du kan se er det en ret stor proces som kræver stor investering. Mit råd ville være, at få fat på en klump færdigindfarvet (såfremt den skal være farvet) polymer, og herefter skære/snitte/slibe modellen ud.
Håber du kan bruge ovenstående...

BDG

Kommentar
Fra : carsten78

Dato : 18-08-03 14:01

Jeg følger lige op på dette gamle sprøgsmål.
Hvis jeg nu ikke er tilfreds med dette svar, jeg vil lave en plastik afstøbning. Lad os sige, af en 1½ liters cola (bare lige et eksempel, hat ikke besluttet mig endnu). OK, jeg kan finde ud af at lave en negativ afstøbning i gips, både af det indvendige og udvendige (lad os sige jeg har skåret den over). Nu vil jeg jeg så gerne hælde en form for plastik (hårdt plastik, ikke gennemsigtigt), ned i min afstøbning. Hvilket materiale kan jeg bruge til dette, er det noget jeg kan købe i en hobby butik. Har kigget på "casting plastic d-i-y" på google, og man kan gost finde lidt info, men det er begrænset.

Håber i kan hjælpe mig
//Carsten

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-01-04 13:17

Hvis du er tilfreds med svaret, må du godt lukke spørgsmålet. Ellers kom tilbage.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-07-04 23:05

Vær venlig at lukke dit spørgsmål.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 12-08-05 10:38

Nå, nu er spørgsmålet vist ved at være for gammelt, til at jeg stadigt skal have det stående.
Gid folk gad at lukke deres gamle spørgsmål.

Slut herfra.

MVH