/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
skifer
Fra : Rosalill
Vist : 1664 gange
100 point
Dato : 28-01-07 15:36

Jeg er ved at få lavet badeværelse, og har undervejs fået lavet en plet på min skiferplade i vindueskarmen.

Jeg er ikke sikker på hvordan pletten er kommet. Men det er muligvis syre af en eller anden slags. Eller af en gipsholdig klud?

Er der nogen som ved hvordan man måske kan fjerne pletten?

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 28-01-07 15:49

Med en klud dyppet i eddikesyre, der er fortyndet med vand 1:4.
God fornøjelse.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-01-07 15:49

det kan såmænd også være vand - sæbe mm - eller andet der har forårsaget det

Citat
For at beskytte skifer mod nedtrængning af fedt og snavs m.m., er det vigtigt at få mættet skiferen fra starten. Overfladen mættes med en tyk grød (ymerkonsistens) af sæbespåner og vand. Bedste resultat opnås, hvis grøden får lov til at trække ind natten over. Det overskydende sæbe vaskes herefter af. Pladen kan herefter behandles med: skifervoks. Ved alvorlig tilsmudsning af skifer kan overfladen rengøres med rensebenzin. Pladen mættes herefter på ny. Sæbespåner anbefales til den daglige rengøring.
Kløvet skifer kan rengøres med en blød børste for at få snavsen ud af ujævnhederne.

havde det her liggende så kan ikke linke til den side jeg brugte i sin tid

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 28-01-07 16:49

Tak for jeres svar.

Jeg har siden vasket pladen med vand og rengørningsmiddel. Det fjernede ikke pletten, eller på anden måde ændrede noget.

Har et andet sted læst at skiffer ikke kan tåle eddike og andre syrer, derfor er jeg stadig i tvivl om det er så godt at bruge eddikeopløsningen. Men du har måske selv erfaring med det?

Har også læst at pladen kan/skal behandles med skiferolie før brug. Men i reliteten er det vel ligegyldigt om man bruger olie eller voks, det har nok kun en betydning for udseendet.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 30-01-07 20:05

Jeg er nu blevet lidt klogere end før.

Når man vasker pladen med sæbespåner, bliver den mættet af spånerne. Hvis man så efterfølgende vil give den olie, kan olien ikke trænge ned. Derfor giver man den voks når man vasker af med sæbespåner. Hvis man derimod vasker af med en grundrens vil man også fjerne sæberester og pladen vil være åben i porene. Også kan man give pladen oliebehandling.

Men jeg ved stadig ikke om skifer kan tåle eddike eller ej?

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 01-02-07 18:41

Jamen det kan det!! Har gjort det flere gange...