/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stearin på tapet øv
Fra : stig54
Vist : 5714 gange
100 point
Dato : 28-01-07 11:57

Hvordan fjerner man stearin må et malet mijø væv tapet, det er malet med rimelig god glans altså vaskbart.
Stearinen stammer fra et lys der stor nær væggen og blev pustet ret kraftigt ud.

Accepteret svar
Fra : Notbabe

Modtaget 110 point
Dato : 28-01-07 12:00

Prøv at lægge et kaffefilter over pletten og stryg med strygejern på filteret.. Burde kunne fjerne det, selvom det er en uhandy arbejdsstilling

VH

Sara

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 28-01-07 12:06

Jeg har også haft stearin på vores væv, som også er malet med en rimelig høj glans (mørkegråt). Jeg fik det fjernet med en almindelig grydesvamp (du ved de der helt almindelige svampe m. grøn bagside) og opvaskemiddel.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-01-07 12:07

min personlige erfaring - skrab forsigtigt så meget du overhovedet kan af - brug derpå en klud med kogende vand - resten kan fjernes med rensebenzin der virker rigtig godt når der er tale om stearin og parafin

hvis glansen på malingen har mættet nok er rensebenzinen måske ikke nødvendig

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-01-07 17:17

De såkaldte stearinlys er af paraffin som kan opløses i rensebenzin.
Ved opløsning med benzin kommer man nemt til at trække det ud i et skjold. Så metoden med strygejern og trækpapir (kaffefilter) er bedst, hvor den kan bruges.

Nogen reklamerer med lys af "ægte stearin". De er vel lavet af fåretalg, hesteflomme eller sådan noget. Eller også er det bare et smart salgsord uden reel betydning.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 28-01-07 17:33

Til Transor

Som jg oplever det er der forskel på den måde parafin og stearin smelter; parafinlys får blødt rundede opkanter når de brænder ned, hvorimod stearinlys får høje skarpe opkanter, og hvis det er store lys danner de filigranværk. Om det har betydning for hvordan man fjerner plettere, ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-01-07 18:47

Jeg har fået fjernet stearin på vores hvid lud behandlede trægulv med kaffefilter, køkkenrulle og strygejern. Det gik fint. På tapet er jeg bekymret for om malingen vil boble eller limen slippe væggen

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 24-02-07 09:27

Tak for svaret Notbabe.

Kommentar
Fra : Glennc

Dato : 07-04-07 12:13

Der er kun en effektiv måde fjerne stearin på.Uanset hvor det er kommet på.!
Du køber noget på dåse imatas.Som fryser bla stearin så det falder af af sig selv det knækker og alt falder af.Kan ik huske der hedder.Men de ved det når du spørg imatas bla.

Selv gulvtæpper klare det og er lige til støvsuge så snart det har fået et par sprøjt fryser det til og splintre og så er det let med støvsugeren.

Mvh glennc