/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gipsloft synker
Fra : yesboss
Vist : 1746 gange
50 point
Dato : 27-01-07 22:54

Jeg har bygget 1½ plans hus hvor jeg har færdiggjort stueetagen. Jeg har lavet det fineste gipsloft, men har til min skræk opdaget at det synker i samlingerne. Vi har her på det sidste arbejdet på 1. salen som formentligt har fået spærrene til at give sig.
Hvordan skal jeg rette op på det?
Vil det komme igen med mere aktivitet ovenpå?

Snøft Yesboss

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 27-01-07 22:59

Citat
det synker i samlingerne

Falder det ligesom ned fra samlingerne...? Jeg kunne finde på at sætte noget væv over samlingerne, bagefter spartle det og så male...

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 27-01-07 23:01

Det er spartlet filtset og malet, temmeligt flot arbejde endda!! (Det var det i al fald)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-07 23:29

Det har jeg sku aldrig hørt før er de ikke sat ordentligt op både plader (skrueafstand) spær Afstand????
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-07 23:38

Hvordan synker? skrumper i samlinger eller hænger ??

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 27-01-07 23:40

Vi kan se niveauforskelle nogle steder isamlingerne! De har ikke altid været der!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-07 23:53

Jamen du må vente til det har sat sig helt ( har det evt. været fugtigt under byggeriet ? ) og så slibe hvis det er udbuling og derefter spartle det efter.
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-01-07 00:12

Du skal hurtigst muligt understøtte med stolper ved dine samlinger - det hele kan falde ned når som helst hvis det er begyndt at give sig.

Derefter skal du vente ca. 6 måneder - så vil det have givet sig så meget som det nu kan og igen sætte det fast på ny. Det er det eneste der er at gøre.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-01-07 10:52

har du lagt bånd i samlingerne langs siden og skåret spartelkant op over enderne. ellers vil det revne. hvis du har gjort det, er det underlaget/etageadskillelsen der er for dårlig og det kræver en del at rette op på det

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 50 point
Dato : 28-01-07 11:26

Hvis du ikke kan gå arbejde på 1. sal uden at gibsloftet i stueetagen løsner sig kan det have to årsager.
1) at bjælkeleget er for svagt.
2) at gibspladerne ikke sidder ordentligt fast.
Jeg vil håbe for dig at det er 2) for det kan du forholdsvis let gøre noget ved.
Hvis du har sat pladerne op med klammer kan det være fordi klammerne er for korte, eller at de sidder med for stor afstand.
For stor afstand er mere end 10 -12 cm
Det kan også være at klammerne har gennembrudt papiret, så holder de ikke.
Hvis du har sømmet eller skruget må afstanden ikke være mere end ca. 20 cm.
Også her gælder det at papiret ikke må være gennembrudt.
Hvis lofter synker af en af de to ovennævnet grunde skal du trykke pladerne op med en "doven dreng"
En "doven dreng" er et brædt der er lidt længer end afstanden fra gulv til loft, med et brædt på tværs foroven.
Med "dovendrengen" spænder du pladen op, og efter- sømmer, skruer eller hæfter.
Og så må du igeng med st spartel igen.

Bjørn

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-01-07 12:32

Hallo

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-01-07 16:00

Hvis du ikke allerede har understøttet dit loft skal du nu evakuere bygningen - der er nu fare for nedstyrtning. Du bliver simpelthen nødtil at rive huset ned og bygge et nyt da det aldrig vil blive sikkert at bo i igen.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 28-01-07 16:16

Flash77
Der mangler nogle -), og

Bjørn

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-01-07 21:34

Han ka' ikke svarer da loftet er styrtet ned og han er fanget i en luftlomme under sofabordet

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-01-07 22:01

hvis vi skal tilbage til noget lidt mere seriøst, så må du fortælle lidt mere om hvordan konstruktionen er lavet. har du selv bygget huset? er der lavet et ordentlig tegningssæt med beregninger?hvor stort et spænd har du ? hvordan har du gjort gipspladerne fast?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-01-07 17:46

Ja lad os være seriøse Hvor er du BOSS

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 29-01-07 18:19

Uhhuuu jeg er her! Nu er det jo ikke nogen world trade center eller boligkomplex i rødovre, der er nogle enkelte steder der små forskydninger.

yesbosss

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 29-01-07 18:55

yesboss, jeg troede at du lå nede underpladeren

Bjørn

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-01-07 21:45

yessboss - du skal hurtigt flygte!!! World Trade Center var INTET i forhold til hvad der kan ske med dit hus! Faktik synes jeg at man måske burde evakuere et par kvadratkilometer af sikkerhedshensyn. Det kommer ikke til at gå stille for sig når hytten styrter sammen!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-07 14:04

Nå men du har jo fået svar så god arbejdslyst

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 31-01-07 07:56

Rolig, rolig hjemmeværnet, SOK, PET er underrettet.

Godkendelse af svar
Fra : yesboss

Dato : 11-03-07 11:53

Tak for svaret BjornJ.