/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Slette wxp home ed.
Fra : rsnilsen
Vist : 497 gange
100 point
Dato : 10-01-03 07:22

gm
Det gis muligheder å slette ovennevnte.
Får jeg tilbage mitt gamle oppsett, med de programmer etc som ligger inne? (jeg benyttet tidligere w98)
Hvis jeg ved et senere tidspunkt igen vil oppgradere, vil det by på problemer?

mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 10-01-03 09:15

?????
say again

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 10-01-03 09:17

hej
pas på med din program-aktivering hvis du ændrer på din computer.
hilsen niels

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 10-01-03 10:50

Hej rsnilsen;

Såvidt jeg husker kan du ikke "Ned-gradere" din Windows fra XP til W98.

Uanset om man vil Op- eller Ned gradere sin Windows er den bedste vej altid
a). Tag sikkerhedskopi af det du gerne vil beholde
b). Genstart PCen på en Boot-diskette og slet den gamle partition via FDISK
c). Genstarte sin PC med CD rom til den Windows version man ønsker at bruge
d). Følge opsætningen slavisk herfra, så man får en ny-installation
e). Installere de programmer man ønsker
f). Kopiere data, mv. retur fra sin sikkerhedskopi

Hvis du er i besiddelse af en CD rom brænder kan du fra f.eks. programmet Nero lave et image af din disk inden ovenstående, så du senere kan komme tilbage til opsætningen, som den var før du startede.

Selvom Microsoft gladelig påstår det er muligt at lave en problemløs opgradering fra en Windows version til en anden, så er det ikke altid sandheden. Den mest problemløse måde er at følge ovenstående.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 10-01-03 11:01

arh, nu forstår jeg det

Man kan ikke nedgradere, det er en fysisk umulighed

Kommentar
Fra : xou

Dato : 10-01-03 15:57

man kan nedgradere fra win98 til win 95 så hvis det er muligt (?) se i -kontrol panel-
tilfør/fjern programmer -se om det er muligt at fjerne xp home,og gendanne tiligere
styresystem.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 10-01-03 16:03

hej igen !
det kan man ikke men se supporten om hvordan man gør manuelt:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;314052
det er en lidt træls fremgangmåde

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 10-01-03 17:36

xou, husk at lave et svar når du kommer med "svaret"

ellers kommer der bare en anden og gør det

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 13-01-03 23:02

Hej rsnielsen
Hvis du ikke har fået løst problemet/fået svar på spørgsmålet ville det være fint hvis du kunne deltage i dit eget spørgsmål, og skrive det.
Har du fået løst dit problem, så tag lige og luk det ved at trykke på "accepter som svar" over xou's kommentar

Der er personer der sidder og går gamle spørgsmål igennem, og når der ikke er accepteret et svar, så spilder disse personer sin tid hvis du ikke har et problem mere

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 14-01-03 07:18

gdi
Når microsoft har gitt muligheden for å avindstallere wxp, så skulle man tro man kom tilbage til det gamle operativsystem (w98) som jeg hadde, hvis ikke så er det jo det sammme som å formatere.
Kan man evt. flytte alle sine programmer over på en annen partition el. hard-disk, for å beholde disse uforandret. Deretter formatere omhandlede partition og genindstallere w98??
Før eller senere må jeg jo genindstallere wxp, vil det byde på noe problem?, den er foreløbig ikke aktivert, men jeg må snart gøre det.
mvh
Nilsen
PS
Jeg har tidligere sendt et indlægg, men det har tydeligvis fallt ud.
ds

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-01-03 11:36

>>uffe29 tak for din påmindelse
Ja det er en rigtig go ide at lave backup på et andet drev(harddisk)
blot skal du nok ikke tage backup af programmer og windows,da det er det du indstallere igen.
hvis du har fat 32 på drevet med xp skal du nok isætte xp cd rom og vælge ny indstallation og få den til at
partionnere dit xp drev,da win98 måske ikke vil acceptere det der ligger på det (formodning)
men du kan sætte bios til at boot fra cdrom,medwin98 i drevet og er det ntfs formatere den det jo nok ellers må du bruge den fremgangsmåde med xpcdrom eget program,som nævnt før.
en lille ide disse filer hører til xp:
Boot.ini
Ntbootdd.sys
Ntdetect.com
NTLDR
Hiberfil.sys
Pagefile.sys
Windows
Programmer
Documents and Settings (indeholder dukumenter der er godt at tage backup af)

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 14-01-03 20:38

gdi
Nå var det ikke backup jeg mente. Jeg ville gerne flytte program-mappen over på mitt e-drev, den ligger nå på c-drevet sammen med operativsystemet, og det begynner bli dårlig med plass på dette drev.
Kan dette gøres uden at jeg får problemer med at starte opp programmene?
mvh
N.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 14-01-03 20:52

Hej igen rsnilsen;

Som jeg har forstået dit spørgsmål indtil nu, så vil du gerne af med din Windows XP og tilbage med din W98.
Samtidig ønsker du at bevare programmernes opsætning i forhold til Windows.
Håber ovenstående er rigtigt forstået

Du kan sagtens "flytte" programmerne til en anden disk/partition - men jeg tror ikke det er løsningen; desværre.
Som bekendt installeres programmerne til en given Windows version, og Windows opretter forskellige informationer omkring programmerne i f.eks. registreringsdatabasen, mv. Flytter du et program vil sådanne henvisninger ikke længere passe, og Windows vil have svært ved at afvikle programmerne fejlfrit. Beklager.
En anden ting er, at der er forskel på de moduler der installeres afhængig af Windows version; så alene der vil du kunne få problemer med "bare" at flytte tingene.

Den bedste måde vil altid være, at installere programmerne forfra igen. Det er rigtig "træls" og tidskrævende, men forskellen fra XP til W98 er faktisk temmelig stor.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 14-01-03 20:55

rsnielsen, du kan ikke bare flytte programmapperne. Når programmer bliver installeret lægger de filer rundt omkring, samt laver ting i registreringsdatabasen. Men du kunne da prøve da enkelte programmer nok ville kunne køre, men jeg tvivler.
Hvis du gør det, så ville det være meget interesant information hvis du melder tilbage hvordan det gik

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 14-01-03 20:56

*LOL*
Der var vist enighed

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-01-03 21:30

hej !
jeg mente med backup,at du flyttet det over til e-drev du ikke ville slette.
når du bruger xpcdrom og formatere i fat32 på c-drev skal du slukke computeren nå indstallation programmet begynder at gå vidre til at indstallere xp,men det skulle være nemt nok.

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 14-01-03 22:42

gdi
Takker for interessen.
Et lite resume:
Etter å ha oppgradert fra w98 til xp home edtion, kan man ikke fjerne xp og få w98 tilbake, man bør formatere og innstallere påny.
Programmene bør ikke legges på et annet drev da de fleste vil slutte å fungere (dette hadde jeg mistanke om)
Siste innlegg. "Hvis jeg går tilbake til w98 for en tid, og deretter oppgraderer påny til xp home ed., vil man så få noen problemer?, min utgave er foreløbig ikke aktivert"
Dette siste fordi jeg har hardware som ikke fungerer under xp, og da de er fullt brukbare kunne jeg tenke meg å bruke de et stykke tid før en oppgradering tvinges frem.
Bl.a. mitt digitale kodak dc 4800, her vil xp ikke overføre bildene til hdisken, selv om jeg har lastet ned de nyeste filer fra Kodak.
mvh
Nilsen

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 100 point
Dato : 14-01-03 23:08

Hej igen rsnilsen;

Med hensyn til at installere W98 og senere opgradere til Windows XP så er der ingen problemer i dette.
Jeg vil dog anbefale dig, at du til den tid igen vælger at re-formatere din harddisk og ligge XP ind som en ny-installation - istedet for at opgradere en W98. Det er måske noget gammelt "skrammel" fra W98 som giver dig problemer med f.eks. digital Kodak DC 4800.

Du vil IKKE få problemer med at aktivere XP til den tid! Bl.a. fordi den endnu ikke "officielt" har været i brug, så Microsoft ved ikke at der er tale om en gen-installation.

Skulle jeg vælge at opgradere til XP vil jeg dog nok vælge en XP Professional fremfor XP Home Edition.

God fornøjelse med "ned gradering", mv.

/MVH Smitty

Godkendelse af svar
Fra : rsnilsen

Dato : 15-01-03 00:09

Tak for svaret Smitty.
Her er poengene