/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Plougheld fra Brahetrolleborg
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 2247 gange
50 point
Dato : 27-01-07 12:13

Et forsigtigt spørgsmål om der er nogle der er i slægt eller bekendskabskreds med personer med mellem eller efternavnet Plougheld.
Slægten Plougheld stammer fra Brahetrolleborg sogn, Sallinge herred. Navnet er givet til en af de gamle gårde af digteren Jens Baggesen i samarbejde med grevinde Lucie Reventlow på Brahetrolleborg.
Det er nulevende personer jeg søger - men måske er jeg heldig denne vej.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-07 17:08

Ham kender du jo så nok?
"
LARSEN OR PLOUGHELD, Hans      Birth Date:   22 Apr 1852
   Christening Date:   6 Jun 1852   Recorded in:   Brahetrolleborg, Svendborg,
   Father:   Lars HANSEN
   Mother:   Mettine Caroline NIELSEN
"
Svend, der ikke kender nogen nulevende PLOUGHELD
PS: Ploug er vel plov (ligesom plovskatten vist PloughPfenning) men hvad er Held??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-07 17:16

Ifølge krak:
http://www.krak.dk/Person/Resultat.aspx?Who=Plougheld&WhoOnlySearch=false
er der 45 nulevende Plougheld; de fleste stadig på Fyn...

Prøv at kontakte nogle af dem. Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-07 17:28

Lidt lettere og billigere at kontakte via Email...
Følgende har Email adresse hos TDC:
"
Christian Plougheld - Risskov gymnasium
Dorrit Plougheld - Silkeborg
Finn Plougheld - Odense Nv
Grete Plougheld - Odense N
Jens Chr. Plougheld - Risskov
Jette Plougheld - Fredericia
Kirsten Plougheld - Vester Skerninge Skole
Lars Paul-Erik Klogborg Plougheld - Odense M
Lars Plougheld - Aalborg Sø
Lars Plougheld - Odense M
Lis Plougheld - Brårup Skole
Lisbeth Plougheld - Horne Skole
Marie Plougheld - Den Frie Lærerskole
Stine Plougheld Hansen - Silkeborg
"
Adresserne kan findes her:
http://www.epost.dk/cgi-bin/search/extended

Er Lisbeth iøvrigt ikke næsten din nabo?, Svend

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 27-01-07 21:34

Hans Plougheld og hans børn, børnebørn skrev jeg en artikkel om sidste år. DIgteren Jens Baggesen gav gårdene navne - alle meget positive navne bl.a. Plovheld (held med ploven) - Lykkevalg, Aldershvile, Damsbo, Lundsfryd, Heldbo, Øjets Hvile, Lykkebo osv osv.

Jeg har være Krak igennem og har deraf også fundet nye kontakter. Lisbeth Plougheld kendte jeg ikke, men jeg har en bekendt der er lærer på Horne skole, som du så rigtigt skriver, næsten er min nabo.

Tak for din hjælp, men nogle der selv har eller kender nogle med navnet er det primære jeg søger.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-07 22:01

Held med Ploven, det burde jeg have gættet...

Selv om jeg næsten kan se derover her fra Als er jeg jo ikke beslægtet med Plougheld(t)ene;
Jeg forsøger bare for sjov at bruge nettets søge værktøjer...

Et par andre fund som du så også kender:

Bog nr: 25017
Forfatter: Andersen, Lis m.fl.
Titel: Stavn, 2003
Undertitel:
Emne: Lokalhistorie
Beskrivelse: Strejftog i Nygade. Plougheld. Avlsforvalter Møller på Brahetrolleborg.m.m.

Og fra Sognetræf:
http://www.sognetraef.dk/index.asp?a=result&SognId=1424
Søren Wiben Slægter Plougheld

God fangst, Svend

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 28-01-07 01:32

Artiklen om Plougheld i Stavn har jeg selv skrevet.
Søren Wiben er min kone dobbelt beslægtet med.
Lis der har skrevet om Nygade bor tættere på mig, end Horne skole ligger.

Tak for forsøget.

Annuller spørgsmålet
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 18-02-07 17:49

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål