/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
CZ180
Fra : bepo
Vist : 2250 gange
100 point
Dato : 27-01-07 10:46

Hej!
Denne henvendelse gælder fortrinsvis CZ ejere ( de fleste 4 takt ejere taler for det meste nedsætende om 2 taktere. og det kan jeg godt undvære). Altså! jeg har tænkt mig at købe en
CZ180, har før haft flere større maskiner, også 4 takt, men som pensionist har jeg kun behov for lidt bykørsel, og måske et lille smut i omegnen.
jeg har hørt både for og imod denne MZ'er, og er kommet noget i vildrede. - Nogle må da kende
lidt til den, hvordan te'r den sig, har den nogle skavanker (startbesvær - el problemer - vedligeholdelse, og hvad ved jeg?.
Vil meget gerne høre fra nogle der ejer sådan en krabat!!

MVH. bepo

Kommentar
Fra : hattemager

Dato : 27-01-07 11:05

hej
har ikke selv Cz
men det er jo meget som MZ
har snakket med flere CZ og MZ ejere der ikke er kede af deres cykler
den er det den giver sig ud for
en billig ,ukompliceret cykel nem at lave
ingen dikedare
billig at forsikre ,benzin økonomi er aldrig det bedste på en totakt
spørgsmål har du kigget på kineser cykler de kunne måske også være noget
hvis du også engang imellem vil på træf var det måske noget med en russer eller en MZ
begge har nogle gode klubber bag sig
reservedele er også nok lidt nemmere at få fat i
nu ved jeg ikke hvor du bor men Vanløse MC var måske en god ide
da han laver CZ'er
håber du kunne bruge dette til lidt
hilsen en Suzuki 2takt fan
Jørgen
hjemmeside Dneprside.dk hvis du vil kigge russere

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 27-01-07 11:19

Hej! hattemager!
Tak for dit hurtige svar - dejligt at høre noget positivt. Jeg ved godt at bensinforbruget er lidt i
overkanten ( har engang haft en 125 ccm. VICTORIA, det var også en 2 takter), men hvad pokker!
jeg skal jo ikke køre det helt store.

Videre god dag

bep

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-07 13:54

Her er lidt erfaring fra tidligere CZ 180 (som faktisk er en Jawa) ejere

http://www.dmcn.dk/mcanm/vis_mc_anm_detail.asp?maerke=CZ&model=180/487.4&aargang=1995

http://www.dmcn.dk/mcanm/vis_mc_anm_detail.asp?maerke=CZ&model=180&aargang=1998

Hvis ikke du har det store kørselsbehov og er forberedt på, at det ikke er en supermaskine, kan den være god nok.

Men alligevel vil jeg mene, at prisen (billig) bør være den eneste grund til at anskaffe sig sådan en.

Jeg kender ikke så meget CZ180, men generelt på CZ modellerne (jawa) hører man om tændingsproblemer som det største problem.

Min personlige mening er, at man er betydeligt mere sikret kvalitets- og drifts- og komfortmæssigt med f.eks. en lille firtaktsmaskine....evt. en Suzuki GN 125 , GN 250 el.lign.
D fås også til rimeligt små penge....og de går så op til 30-35 km/l.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-07 14:00
Kommentar
Fra : bepo

Dato : 27-01-07 15:25

Hej dova! (kører du stadig 400 ccm)?
Tak for dit svar! - Det med tændingsproblemer skulle være en saga blot, det er noget med at de sidste modeller har fået italienske el-komponenter.Du har da helt ret med hensyn til de små SUZUKIER, har selv haft en GZ250, men nu har jeg altså en billig CZ på hånden. og har lige brugt en hulens masse penge på en ny 4 hjulet "DYT". - Jeg vil nærmest ha' MZ.en som tidsfordriv! jeg har det jo i blodet, - i mine unge dage kørte jeg jo rundt i BSA og AJS, og NIMBUS - den sidste er vist ikke lige dit nr.!! havde forresten også en VICTORIA BIFIX (2 takt)

Det er altid rart at høre fra dig dova

mange hilsener bepo

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-07 17:45

Nej, Nimbus er jeg ikke så vild med.......jeg synes de er grimme, for dårlige og fatter ikke, at nogen vil betale så meget for sådan en, for de er jo vanvittigt dyre.

Jo, jeg har stadig den gamle 400...har bare ikke fået kørt så meget på den det seneste par år.

Når du siger modellerne generelt er ude over tændingsproblemerne, så kan det jo aldrig være helt galt, det er jo en billig måde at anskaffe MC på....og de er bestemt bedre end meget af det billige kineserL... der er kommet på markedet, som ikke kan tåle at blive kørt på og som det ofte er næsten umuligt at skaffe reservedele til. Flotte er de jo, men puha nogen grimme historier man hører om dem.

Og til lidt småture og tidsfordriv er CZen sikkert udmærket, der kører da en del af dem rundt omkring.

Forsikringsmæssigt er den også i den billige ende, og som regel kan det næsten ikke betale sig at tænke på kaskoforsikring på så billig en model....det er også penge at spare.

Jeg kan faktisk "høre" at du er noget varm på den, og det må være det vigtigste, eftersom det er dig der skal køre på den

Held og lykke med det og håber du bliver tilfreds med den

mvh dova

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 27-01-07 18:50

Ja dova!
jeg er faldet pladask for den lille 2 takter, og går langt uden om "KINESERIET", jeg skal ikke nyde noget.
Og se nu at komme lidt ud og rulle igen, - altså til foråret!

Hejsa ! fra bepo

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 27-01-07 19:10

Hej Bepo

Held og lykke med CZ'eren - en 'øst-cykel' som de nu er... de ovenstående beskrivelser dækker vist meget godt.
Men hvad skete der med XS650'eren som du var ved at købe ?

mvh Niederhof
Nuværende XT-kører og forhenværende Victoria Bergmeister (250ccm) kører !!

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 27-01-07 22:25

Hej! Niederhof
Jeg blev syg og fik en længere tur på sygehuset i Slagelse, så jeg droppede XS'eren til fordel for en ny bil, men jeg kan ikke helt undvære en 2 hjulet, og håber da at få lidt sjov med den ny lille, men
jeg vil nok savne lidt ccm.

Hilsen bepo

Kommentar
Fra : stadez

Dato : 13-03-07 16:43

hej
måske har du allerede handlet. jeg kan fortælle at jeg har haft en CZ 180 som jeg solgte sidste år p-.g- af den var slidt op.
men, den havde dog tjent mig i 10 ¨år, og kørt 110.000 km, også langture i udland, de repr. der var har jeg genkendt på langt dyrere cykler, og da den går min. 25 km pr liter med en fart af ca 70 er den en god mc til prisen.
hvis du skulle ønske oplysninger om gode mekanikere har jeg nogle adresser-

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 13-03-07 19:43

Hej stadez!
Tak for dine oplysninger, - CZ er uden tvivl en en udmærket maskine, helt sikkert, ellers ville der ikke køre så mange af dem, speciellt dem efter 1995 som har fået italienske "el-kompinenter"!
Jeg har ikke købt en sådan, - har i stedet købt en MC-SCOOTER (HONDA) , og den er jeg godt tilfreds med, det er ikke noget raket, men rigelig hurtig til mig, jeg kan sagtens følge med i trafiken,
dog ikke så gerne på motorvej, der er den ikke så smart!

Mange hilsener til dig fra bepo