/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad er det der gror på væggen
Fra : Djkruntz
Vist : 2702 gange
100 point
Dato : 26-01-07 18:10

Hej

har lige opdaget noget mærkelig på væggen i vores kælder.
Vil gerne have konstanteret hvad der egentlig er..
Det er noget der er sket pga. fugt. det ved vi.
Men ville høre hvor farligt det er.
For udlejeren har ikke rigtig noget at sige..

Svært at beskrive hvordan der ser ud men der nærmest små tråde der danner et vat-ligende tæppe
på muren.
Men her er nogle billeder der viser problemet... > http://fy.myphotos.cc

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 18:13

Det ligner desværre en svamp, du skal få en håndværker til at se på det hurtigst muligt.

Er der fugtigt hvor "vattet" er??

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 26-01-07 18:15

Ok, ja det er en lille smule fugtigt.

Skal lige have sagt noget til udlejeren så..

Nogle der kender til hvilken svamp det er???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 18:25

Det ligner en hussvamp, men jeg er ikke sikker

her er nogle fotos af svampe, ikke særlig tydelige, men måske du kan se det

http://www.teknologisk.dk/byggeri/8798,3

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 18:26

et par billeder mere, ligner det ikke "Ægte hussvamp"??

http://www.protox.dk/showpage.php?pageid=21626

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 26-01-07 18:29

Kunne da godt lige "ægtehussvamp" især hvis man kigger her http://www.protox.dk/showpage.php?pageid=21703

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 18:39

Jo det ligner rigtig nok en ægte

Når du går til udlejeren, så du ikke lade dig afvise med at det er en fugtig årstid, svamp er møj usundt for helbredet.

Det kunne tyde på at udlejer skulle se at få drænet rundt om huset

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-01-07 19:11

Det er IKKE Ægte hussvamp (Serpula lacrimans).

Jeg tror at det drejer sig om én eller flere af arterne i slægten: Leucogyrophana.

Der findes 4 arter i denne slægt i Danmark. De er alle skadelige for bygningsværket og skyldes fugt.

De ses oftest i kældre og kommer fordi kældrene er for fugtige.

De er IKKE kendt for at sprede sygdomsfremkaldende sporer, så I kan sove trygt.

Den der IKKE kan sove trygt, er husejeren. Men det kan I jo være ligeglade med.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 19:18

Jeg som har astma/allergi børn er utallige gange blevet spurgt om vi havde fugt/svamp i huset, så på en eller anden måde må en svamp have en indvirkning på helbredet.

Fugt er nok heller ikke det sundeste, under alle omstændigheder skal det ikke være i en lejlighed, og du skal ikke i det lange løb finde dig i at få udleveret en eller ander varmeblæser, lige i nuet kan det være en nødløsning, men det skal ordnes så det ikke kommer igen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-01-07 19:43

Nordsted1 - Ja du har ret i at svampe så absolut kan være skadelige og direkte dødbringende.

MEN:

Jeg svarer på baggrund af spørgsmålet hvori der står at det er i kælderen. Og efter at have set billeder af svampene.

De svampe du omtaler og er bange for, findes i forskellige materialer og i alle niveauer i bygningen, bag, i eller over forskellige afdækninger. Men det er altså en HELT anden snak.

Lad os nu ikke bringe forvirring ind i denne ellers meget seriøse snak.

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 26-01-07 19:56

ok, så det er ikke så slemt?

Har lige snakket med udlejeren han siger at han har oplevet det før og siger at han
har noget der kan tage det. (han kunne ikke huske navnet på det)
han sagde også at det ikke er til at drene ved den side af kælderen.
kan jeg også godt forstå da husets stue-egtage går meget længere ud end væggen.
Er det så godt nok det han vil gøre?
Skal lige siges at han er meget fair..
Hvis der ellers har været noget er det bare blevet ordnet med det samme unden det mindste...

Mvh. djkruntz

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-01-07 19:58

Jeg skal da lige tilføje:

Enhver der lever i et hus der er Fugt-ramt, lever ikke godt.

Fugten der helt sikkert findes i jeres kælder, vil også bevæge sig op i bygningen og der vil den skabe et dårligt miljø. Den vil kunne forårsage opblomstring af andre og mere sygdomsfremkaldende svampe.

De svampe I har i kælderen idag er Hus-ejerens problem (økonomisk), men hvis fugten har været i huset i mange år, KAN andre svampe (mere farlige) allerede have invaderet jeres lokaler. Og så er I måske allere ramt af svampe-relaterede sygdomme.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 20:08

Forekomst
Ægte Hussvamp er den mest frygtede svampeart blandt de trænedbrydende svampe i bygninger. Den kan forekomme overalt i bygningen i forbindelse med mur- og træværk, cement, indskudsler, isolering mv. Angreb af Ægte Hussvamp opstår typisk i forbindelse med utætheder i tagbelægninger, nedslidte tagrender og tagnedløb, utætte brønde og ved indtrængning af terrænfugt

fra mit link fra Protox hvor der også står følgende

PROTOXSVAMP
PROTOXSVAMP et nyt og effektivt vandigt svampemiddel til bekæmpelse af svampeangreb i træ, murværk og beton. PROTOXSVAMP bekæmper aktive angreb af træødelæggende svampe og forebygger nye svampeangreb

Og jeg vil påstå at lige meget hvilken svamp der er tale om, er det udsundt for helbredet, en hussvamp kan også udvikle sig til skimmelsvamp, denne svamp er rigtig mange blevet så syge af, at de har måtte fraflytte deres bopæl

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-01-07 20:09

Det er da fint at du har et godt forhold til udlejeren. Men det han foreslår er altså bare at fjerne frugtlegemerne. Svampen er der stadig.

Hør her:

Mit æbletræ sætter æbler, og jeg gider ikke at spise æbler i år. Jeg har købt et pulver (gift) som jeg kan sprøjte med. Jeg sprøjter og alle æblerne falder til jorden. OK?

NEJ. For æbletræet lever stadig og spreder sine rødder.

Sådan er det også med jeres svampe. Det I ser er KUN frugtlegemer. Svampen lever stadig.

OG der ER fugt i huset. Det vil i sidste ende ødelægge huset (ejeren taber penge)

og I lever i et fugtplaget hus (Sygdom)

Skidt skidt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-01-07 20:23

Nordsted1 - Lad venligst være med at prøve at belære mig om dette emne.

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 26-01-07 20:31

Ville være rart at få en der har forstand på dens slags ( en sagkyndig) til at kigge på det.
Så man var sikker på hvad det er og om der er andet i huset.
Det er jo ikke rat hvis der skal til at være noget bævl med helbredet.
Ved ikke om jeg har bemærket noget anderledes i mit helbred siden vi flyttede ind i august.

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 26-01-07 20:33

Hvor får man fat i sådan en?
Noget der koster noget, er det dyrt?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-01-07 20:40
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 20:45

Djkruntz... Vi har haft adskillige rørskader med svamp til følge.

Du kan henvende dig til en håndværker, murer/tømrer, de kender alle til det. Det præparat der er mit link PROTOX kan iflg linket hjælpe med til at fjerne svampen, sammen med en grundig gennemtørring og udluftning

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-01-07 21:09

Nordsted1

Jeg har en kommentar til dette:

Citat
Og jeg vil påstå at lige meget hvilken svamp der er tale om, er det udsundt for helbredet, en hussvamp kan også udvikle sig til skimmelsvamp, denne svamp er rigtig mange blevet så syge af, at de har måtte fraflytte deres bopæl

Nordsted1 - Det er en stor omgang uvidende vrøvl.

En Hussvamp (6 forskellige kendte arter i Danmark) er IKKE en Skimmelsvamp og den kan derfor heller ikke udvikle sig til en sådan.

Det ville svare til at en Hund pludselig udviklede sig til at være en Kat.

Nordsted1 - Som tidligere sagt: Ja der findes svampe i huse som er sygdomsfremkaldende.

Men det har ikke noget med spørgsmålet at gøre. Jeg har tidligere fortalt om fugtens svøbe.

Så hold nu kæft Nordsted1. Du ved ikke en hujende skid om emnet. Alle dine kommentarer gør kun spørgeren ENDNU mere forvirret.

Men Nordsted1 KAN ikke. Og jeg gider ikke længere skændes.

Hvis DU DJ..knas kan bruge mine kommentarer er det jo godt. Lev vel. (På trods af NS1)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 21:28

Jeg må lige rette mig selv.

Det er korrekt at en hussvamp ikke kan udvikle sig til skimmelsvamp, hvad jeg mener er:

at når der er hussvamp så er der også grobund for andre svampe

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 100 point
Dato : 26-01-07 23:09

Desvære Norsted1 ikke alle murer,og tømrer kan hjælpe med at finde ud af hvad det er der gror kælderen.
Jeg har fulgt med på sidelinien, netop fordi jeg ikke precist har kunnet sige hvad det var der er på vægen. Det til trods for at jeg i mine unge år har repareret mange svampeskader for det hedengangen forsikrinsselskab "Dansk Minerva"
Med nogenlunde sikkerhed kan jeg sige at det ikke er hussvamp.
Hussvamp gror inde under pudset, og ligner spindelvæv. Det kan gro mange etager op.
Det der er på billederne har jeg set i mange kældre, og jeg mener det er kalken der "blomstre"
Det er ganske rigtigt fugten der er årsagen, men jeg tro ikke det er meget farligt for hverken hus eller helbred.
Mit råd er børst det af og vask med klorin.

Bjørn

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 27-01-07 01:37

Hvad med noget Klorin??Det kan da altid forsøges isted for alt det dyre L...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-01-07 09:21

BjornJ... Så har vi været "heldige" med de håndværkere vi har haft, for ved de rørskader/svampeangreb vi har haft, har de kunne fortælle hvilken svampeart det drejede sig om..

Du skriver at det skal børstes af, rigtigt nok, men det skal være tørt først. Og jow et fugtigt hus er usundt.

Never mind, Problemet har været i kælderen før, ejeren af huset ved hvad der skal gøres, og med den samarbejdsvilje han udviser bliver det sikkert udbredret lige så hurtigt det er muligt.

Godkendelse af svar
Fra : Djkruntz

Dato : 27-01-07 11:01

Tak for svaret BjornJ. du ramte lige plet, fik min fars kammerat der er murer til at kigge på det. det er kun noget i væggen og fugten der gør det..
han sagde at det bare skulle rengøres rigtigt.
det har han nu gjort.

Men takker også arne!
Hvis du går op i point kan jeg godt lige give dig nogle...