/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Farligt kontraststof
Fra : præceptor
Vist : 2201 gange
50 point
Dato : 26-01-07 14:59

Hvad hedder det farlige kontrasstof som bruges ved CT skanninger, og hvad hedder det kontraststof som bruges ved konventionelle KAG undersøgelser af hjertets kranspulsårer?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 26-01-07 15:04

Det kontraststof, man bruger ved MR-scanning har kun få bivirkninger. I sjældne tifælde kan kontraststoffet give allergilignende reaktioner. Enkelte patienter oplever ubehag i forbindelse med indsprøjtningen, men generne er som regel moderate og går hurtigt over.

Man kan godt tåle MR-kontraststoffer, selvom man har nedsat nyrefunktion. Lægemiddelstyrelsen undersøger en mistanke om, at stoffet gadolinium i ét af de markedsførte kontraststoffer (Omniscan®) kan medføre hudforandringer hos patietner med svært nedsat nyrefunktion.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 15:08

Ehm... ser da ud som om der kan bruges forskellige kontraststoffer alt efter hvad der skal spores

http://www.pet.au.dk/henvisning/PET-CT-eksternvejledn.pdf

Mener en af mine bekendte fik jod sprøjtet ind??

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 26-01-07 16:03

Ved MR skanning er der ikke pt. kendte problemer, det er CT skanningerne der pt. er i vinden, som det allerede tidligere blev kendt: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/08/03/064919.htm

Det har senere ændret status til nu at være anset for at være et generelt problem, efter at man angiveligt totalforbød brugen af stoffet i USA for en måneds tid siden.

Eftersom CT skanning er baseret på røntgen, og KAG undersøgelserne er baseret på optagelse af en såkaldt røntgenvideo, er jeg bekymret for, om det er det samme kontraststof der anvendes.

Da jeg fik lavet KAG undersøgelse i foråret, var det ikke ledsaget ad særlige forholdsregler før og efter, ligesom kontrastvæsken blev brugt i generøse doser.

Ved opfølgende kontrolundersøgelse her i januar, skulle vi nu drikke to liter væske i døgnet forud for undersøgelsen og to liter væske igen i døgnet efter undersøgelsen, for at få nyrene op på mærkerne og få kontraststoffet ekspederet hurtigere igennem nyrerne. Samtidig blev kontraststoffet brugt i betydeligt mere sparsomme doser.

Jeg spekulerer derfor på om det er det samme kontraststof der bruges ved KAG som ved CT skanning.

Hvad gadolinium angår, ser det ud som du der har ramt rigtigt mht. det stof jeg søger.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 16:25

Jeg læste ikke så meget i af mit andet link, men jeg syntes netop der står det med vædskeindtagelsen

Der har næsten også lige været denne her

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article240089.ece

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 26-01-07 16:50

Ja, det med den norske kvinde er en meget tragisk historie, som jeg godt kendte på forhånd, men den historie drejer sig om en allergisk reaktion, der som sådan er noget helt andet som lige så godt kunne indtræffe pga. et bistik eller indtagelse af skaldyrssalat, eller hvad den pgl. ellers måtte være overfølsom for.

Den aktuelle problemstilling med kontraststoffet er noget helt andet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 17:25

Nåå ok, men tænkte at der måske alligevel kunne være en sammenhæng, når man ikke ved hvad kontraststoffet indeholder, det kunne jo være det var noget man som menneske ikke kan tåle i store mængder...

Men sådan er det vel med alle kemikalier

Godkendelse af svar
Fra : præceptor

Dato : 26-01-07 17:55

Tak for svaret Nordsted1.

Ved lidt nærlæsning og eftertænksomhed kan jeg nu indse, at problemet netop forekommer i forbindelse med MR-scanning, samt at gadolinium bruges pga. stoffets magnetiske reaktion - og eftersom det formentlig ikke er relevant ved røntgenbaserede undersøgelser, kan jeg tage en dyb indånding og slappe lidt af igen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 18:10

Selv tak, men det er da alligevel en uhyggelig tanke for hvem der har brug for den undersøgelse

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-01-07 18:13

Godt gået Nordsted1 Sådan skal det være.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 18:44

Tak Arne