/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Hinde på overfladen...
Fra : Ard
Vist : 956 gange
50 point
Dato : 26-01-07 00:04

I mit akvarie (ferskvand), kommer der hele tiden en hinde på overfladen. Jeg har prøvet at tømme det og rense det, men der går kun kort tid, så er hinden der igen. Kan man få en pumpe, der renser overfladen?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-01-07 01:36

Overfodring ?????

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 26-01-07 11:45

Problemet skyldes ikke overfodring. Det er jeg meget sikker på. Støv har nok mere med det at gøre. Der er ikke dækglas på akvariet. Der må være en type pumpe, der kan tage det.

Accepteret svar
Fra : Mr3xS

Modtaget 50 point
Dato : 26-01-07 12:54

Du skal have mere cirkulation i overfladen. Hvis du har en alm. indvendig punpe, så flyt den længere op, eller ret strålen mere mod overfladen. Hvis du har en udvendig punpe, eks. Eheim, så ret strålen mere mod overfladen.

Normalt betyder det ikke noget, så det er ikke noget du skal være nervøs for.

Jeg har ladet mig fortælle, at man i grove tilfælde kan bruge avispapir, som kortvarrigt lægges ned på overfladen, og flyttes igen. Hinden skulle så gerne sætte sig på avispapiret. Jeg har dog ikke prøvet den fremgangsmåde.

Jeg havde selv samme problem på et tidspunkt. Der fjernede jeg det samtidig med at jeg skiftede vand. Hvis du tager en vandslange, vender den rundt nede i vandet, så den har åbningen opad, og bringen den op lidt under vandspejlet, så kan du faktisk "støvsuge" overfladen nedefra. Lidt som hvis du forestiller dig at der sidder et afløb fra en hånsvask, som sidder lige under vandoverfladen.

Hvis det ikke giver mening, så sig til, så skal jeg prøve at forklare det igen..

Hvis det ikke virker, så sig til, så må vi finde ud af hvad det så er der er galt.

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 26-01-07 14:53

Jeg har selv haft, denne hinde på overfladen og jeg gjore det, at jeg tog noget køkkenrulle og lagde forsigtigt ned på overfladen, og lod det suge lidt. Så tog jeg det op og smed det ud. Hvis der var mere ,så gentog jeg det. Og så lavede jeg noget cirkulation, i min overflade med udstrømmer røret, og det kom ikke igen. Nogen bruger også en avisside i stedet for køkkenrulle. Men pas på med ikke at give for meget mad, for så kan hinden osse komme ..

Mvh Cirkelinedk

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 31-01-07 22:59

Jeg har fundet ud af, at hinden skyldes eskrementer fra skildpadderne. Der skal indrettes et overløb med filter, for at fjerne hinden.

Godkendelse af svar
Fra : Ard

Dato : 31-01-07 23:00

Jeg kan desværre ikke dele pointene, så jeg giver dem til den, der har skrevet mest.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 01-02-07 09:03

Du kunne evt. have skrevet at der var skildpapper i dit akvarie...

"Tak" for de 3 stjerner......

Kommentar
Fra : aalborg_fisk

Dato : 18-04-07 13:13

du skal gå ind og købe en overfladesuger den står og tager den hinde der oftes kun kommer på nystartet akvarier, Eheim et tysk mærke har lavet en den koster ca. 200.- dkr