/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Larmer når støddæmpere trykkes
Fra : fisherprice
Vist : 5444 gange
300 point
Dato : 25-01-07 19:52

Hej

Mine støddæmpere (i hvert fald højre for) larmer når jeg kører over dump. Det sker ikke hver gang, men afhænger af fart og bumpen. Vil derfor tro det er støddæmperen?? Men lyder er lidt som noget gummi der gnubbes - siger nogen noget?

Har for ikke så lang tid siden fået skiftet stabilisatorstangen i venstre for og der er ikke samme lyd, men skal da ikke afvise at det kan være den...

Håber på hjælp - gider ikke køre unødigt til mekaniker hvis det nu f.eks. bare er pga. gummi og lidt frost.... eller måske snavs... Men det lyder bare ikke sundt! Er forresten som om det bliver bedre når jeg har kørt lidt, hvilket fik min tanke hen på det med frosten.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 300 point
Dato : 25-01-07 21:08

det kan være både en defekt støddæmper, en defekt (knækket) forfjeder eller befæstninger ved de to ting eller en defekt bærekugle.

Der skal ikke være mislyde, uanset om det er koldt eller ej.

mvh dova

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 25-01-07 21:10

tænkte nok det ikke bare var gummiet - men mna har det jo med at bilde sig selv det meste ind i håb om at undgå den farlige, dyre mekaniker....

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-01-07 19:03

Tjek også stabilisatorer for slør.Det kan det også være.
alimak

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 28-01-07 14:03

har været på værkstedet. Det var nogle gummi-ting over støddæmperne. Det lyder jo umiddelbart billig nok, men det løber altså op i 1500kr for gummi og 1000kr i løn - altså 2500kr! (og så løber lønen sikkert også lidt højere op inden man ser sig om!!!!).

Overvejer derfor en ny bil - har tidigere fået svejst noget manifold som formentlig holder ½-1 år endnu men så vil koste mig 3000kr når den ryger og så er der et par andre ting også, så inden jeg ser mig om så er det faktisk temmelig dyrt at lappe på den jeg har kontra at købe ny

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 28-01-07 18:08

Tror det er kulde som er skyld i at gummiet lavede lyde - mon gummiet kan blive stiv? Mekanikeren smurte den også jeg har selv fyldt godt med WD40 på, så måske det er dte som har hjulpet. Nu mangler jeg så bare at lyden er der igen i morgen tidlig...!

Men jeg kom til at tænke på noget. For nede ved mekanikeren var den synlige gummi-del over tårnet presset helt tæt ned mod tårnet og nu er der et slip mellem tårnet og gummidelen. Skal der være det? - kan jo skyldes vægten forskellen for nede ved mekanikeren var bilen oppe på liften og så hænger hjulene osv. og trækket nedad mens den nu står på hjulene og presser op ad (nogen der forstår hvor jeg vil hen?).

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-01-07 00:34

Jeg har oplevet et tilfælde med larm fta nogle gummiled. Efter med meget besvær at have skiftet i den ene side fandt vi ud af at der sad grus/småsten i klemme i gummiet. Da det på 30 sekunder var renset ud i den anden side forsvandt mislyden.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 29-01-07 10:07

Ofte er der ført slanger gennem hjulkasser og så sidder der et spændbånd eller lignende. Hvis det er drejet så tampen stikker ud i hjulkassen vil det skrabe imod dækket.

Godkendelse af svar
Fra : fisherprice

Dato : 05-02-07 19:50

Tak for svaret dova.